Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 17:25

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 64 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
Citat:
Strøm løber ALTID den korteste vej

Den nemmeste vej... Ikke nødvendigvis den korteste....

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
de tændings udsættere du nævner der morten dem vil jeg godt påstå er på grund af at når dine tændrør ved høje omdrejninger skal antænde den store mængde, så er gnisten simpelt hen ikke kraftig nok til at tænde HELE blandingen og forbrænde det ordentligt... ved en større og kraftigere gnist vil du jo nødvendigvis ku antænde mere og hurtigere ganske som vi i de sidste dage har diskuteret her i tråden.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Yogu det var som jeg skev pgaf en træt original spole en ny original spole og problemet var løst :lol:

Spørgsmålet er bare.
Er der nogen der har sammenlignet en ny oem. spole med en monster gnistkaster fra den anden side af dammen, og er blevet overbevist om deres fortræffeligheder. :?:

I langt de fleste tilfælde er originalsystemet istand til at understøtte horible effekt forøgelser uden opgradering. Det skal selfølgelig være i orden.
Eks i midt firserne hev volvo op til 350 hk ud af deres gruppe A motorer.
Med et gammelt indsprøjtnings system og vandindsprøjtning, på et standart tændings anlæg.
Det er faktisk også sjælendt at der spørges om hvilken spole skal jeg bruge til min 400 hk turbo motor på de svenske volvo forums, og det er uanset hvilken motor det drejer sig om.

Så hvis man føler at man simpelthen må have en spole med et frækt design så køb den endelig.
Jeg holder mig til original komponenter da de er billigere og lettere at få fat på. Og jeg har ikke planer om sindsyge effekter.

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Moderator

Yugo Turbo skrev:
de tændings udsættere du nævner der morten dem vil jeg godt påstå er på grund af at når dine tændrør ved høje omdrejninger skal antænde den store mængde, så er gnisten simpelt hen ikke kraftig nok til at tænde HELE blandingen og forbrænde det ordentligt... ved en større og kraftigere gnist vil du jo nødvendigvis ku antænde mere og hurtigere ganske som vi i de sidste dage har diskuteret her i tråden.

Hov!

Når gnisten falder, så er det kun energien der afsættes, og det tidsrum gnisten står i det er interessant. Mortens tilfælde vil jeg næsten vædde på er regulær bortfald af gnist. 240Turbo er lidt vimpy hvad angår gnistpower, især hvis det hele er +20år gammelt og mørt.

Når gnisten tænder, så er flammefrontet startet, og den skal nok sprede sig "som den plejer". Om gnisten er mega, eller lillebitte gør ingen forskel hvis den kan tænde pålideligt. Flammefronten spreder sig ikke hurtiger eller bedre.

Men en kraftig gnist kan levere mere energi(flere joule) til tændrører, og det tillader så en "tykkere" miks af bensin,luft, og diverse mere eller mindre giftige tilsætningsstoffer. ;-)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Yugo Turbo skrev:

Enten får man en gnist i kammeret, eller også gør man ikke.
Tro mig, hvis der er gnist, og blandingen er blot nogenlunde, så skal DET HELE nok futte af, så længe der er ilt nok...
Man kan godt barbere en kvinde i den ene side kun, og så gå til pause, men sådan fungerer et forbrændingskammer altså ikke... :wink:

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem

Noget mange overser er kl 15´s vigtighed. Kl 15 går mange gange direkte over bundstykket og er i sidste ende også er rellativ lang ledning og som regel ikke alt for tyk. Der går som regle en del effekt tabt i denne ledning, forbindelser og bundstykke (RET svært at måle) i form af spændingstab som i sidste ende vil resulterer i nedsadt effet ud af spolen. Der kunne hentes en del bare ved at lave kl 15 bedre, f.eks. med et relæ.
Jeg vil væde med at mange der sætter en f.eks. dobblet så kraftigere spole på kun får må ske 50% mere effekt ud af spolen fordi de lige glemmer at den trækker en hel del mere og derfor vil resulter i større spændingsfald.

Overvejer man at købe anden spole var det måske en ide at optimere ledningsnettet til det først.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
kan man ikke bare lade være med at køre lige KL 15?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Havneren skrev:
Noget mange overser er kl 15´s vigtighed. Kl 15 går mange gange direkte over bundstykket og er i sidste ende også er rellativ lang ledning og som regel ikke alt for tyk. Der går som regle en del effekt tabt i denne ledning, forbindelser og bundstykke (RET svært at måle) i form af spændingstab som i sidste ende vil resulterer i nedsadt effet ud af spolen. Der kunne hentes en del bare ved at lave kl 15 bedre, f.eks. med et relæ.
Jeg vil væde med at mange der sætter en f.eks. dobblet så kraftigere spole på kun får må ske 50% mere effekt ud af spolen fordi de lige glemmer at den trækker en hel del mere og derfor vil resulter i større spændingsfald.

Overvejer man at købe anden spole var det måske en ide at optimere ledningsnettet til det først.

v/h christian

Det er jo netop det en tændspoleforstærker gør! Det er ligesom en kondensator til en autoforstærker, den afgiver simpelthen den primære strøm bedre og uden et evt. spændingstab. Man kan i øvrigt også få kabler med indbygget kondensator til den sekundære strøm:
http://www.nology.com/hot.html

Titel:
Mester Medlem

Ja... Det er jo den eneste måde man kan forbedre virkningen på sit kredsløb/spole - Ved at minimerer tabene! Ja.... Og så andre komponenter selvfølgelig.

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Jimmy Elkjær skrev:
Havneren skrev:

v/h christian

Det er jo netop det en tændspoleforstærker gør! Det er ligesom en kondensator til en autoforstærker, den afgiver simpelthen den primære strøm bedre og uden et evt. spændingstab. Man kan i øvrigt også få kabler med indbygget kondensator til den sekundære strøm:
http://www.nology.com/hot.html

Og en tændspole forstærker er :?:

En kondensator i tændkablerne :?
Jeg har en tændspole på størrelse med en mindre øldåse fyldt med potentiel energi, denne energi flyttes nu over i en kondensator der kan ligge i et tændkabel.
Hmm det tror jeg ikke. adskellige test af dette kabel har vist alt fra -5 % til 0 %- og + 5 %. faktisk inden for de mål usikkerheder der er på div effekt målinger.
Som Havneren skriver optimer dit standart system først dvs min batterispænding på primærsiden, og sørg for at højspænding siden er i orden.
Hvis det ikke virker så se på dit blandings forhold, da der er en grund til at gnisten pustes ud.

Henrik Jeg har aldrig kørt med Org, 240 turbo tændings anlæg, men med generationen nyere, som er noget mere kraftig.
Gnisten blæste først da jeg ramte 90 % i dc ekstremt fedt, men lambdasensoren stod fadt på 0,8v det var inden mine stelproblemer blev løst, og inden WB sensoren i dag kører jeg med mere moderate 75% i dc og en afr på 11,5-1 ved maks tryk.

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 64 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time