Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 20:59

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 64 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 05 jan 2005, 06:38 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
de tændinger der bruger flere gnister til den samme forbrændings takt, slog næsten altid over til kun en per takt ved høje rpm. den der med, at en kraftige gnist, er bedre end en svagere, holder altså ikke, forudsat at den svage, er i stand til at tænde samme blanding ved samme forhold.... lidt lige som kanonslagene, i legede med her efter jul, ikke sagde højere selv om i tændte dem med tre tændstikker eller en blank lighter! MVH. pølsemanden


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jan 2005, 08:27 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
Jeg sidder lidt med tanken om noget de fleste her inde har påpeget når folk på et eller andet tidspunkt har villet tune billigt, nemlig:

Hvorfor ikke gøre tingene ordentligt, i stedet for at nøjes med det næstbedste?

Der er flere her inde der kender eksempler på at det har hjulpet at montere kraftigere tændspoler, og da det trods alt er en moderat investering der skal gøres, og det om ikke andet, i al fald ikke er en dårlig ting at gøre, så kan jeg slet ikke forstå at folk opponerer så kraftigt imod det.

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jan 2005, 10:00 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Well, hvis tændspolen, og tændingsanlægget iøvrigt er i god form, så håndterer std komponenter RET godt selv høje effekter.

Feks et komplet tændingsanlæg fra en kadett omkring -87 kan håndtere et godt stykke over 200hk, og feks et std tændingsanlæg fra en rolla gt tumler jo langt over 300hk, uden gnistudfald.

Gnisten skal selvf. kunne slå igennem, men der er flere ting der gør sig gældende her. Jo mindre fortænding motoren har, desto højere er trykket når gnisten kommer, og desto højere krav stilles til tændingsanlægget. Med andre ord vil en ineffektiv motor der kræver meget fortænding (slow burner) være nemmere at tænde, end en motor der kan lave samme effekt med kun lidt fortænding(fast burner), men iht tråden er vi lidt ude i flueknepperi nu.

Hvis tændingsanlægget er iorden, og blandingen ikke er alt for fed, så kan std tænding klare skærerne langt op i ydelse.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jan 2005, 12:40 
Ved ikke om der er nogen herinde fra der har prøvet Bosch super 4 tændrørene. En af mine kammi´er prøvede dem og kunne ikke få gnist på (i hvert fald ikke en ret stor) da der er større modstand i disse. Efter montering af en kraftig Lucas tændspole kørte det som smurt.

Så jeg vil helt sikkert mene at tænding også kan og bør opgraderes hvis man seriøst tuner.

Dalhems f.eks sælger luminition produkter og det skulle efter sigende være noget af det mest præcise der findes. Optisk tænding. Ved ikke om der desideret kan hente HK / NM på det men som Jimmy siger kan yderligere tuning give mere end det normalt ville ved at man også sørger for at tændingen er iorden.

Mange bække små.

mvh
Rubse


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jan 2005, 23:31 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
idag vil jeg sige at dit eksempel er lidt skidt søren... men hvis du derimod havde 3 lunter i kanonslaget der tændte hver sit sted i krudtblandingen, så kan jeg garantere dig at krudtet ville brænde hurtigere!

Jeg ser det sådan her:
Forestil jer at vi skal tænde et bål. et stort et, vi ku kalde det et snakt hans bål. det går hurtigere at tænde med brændselsfremmende midler(som man ifølge joker tilsætter benzin) på bålet er det nok bare benzin, så går det jo stærkere...
hva nu hvis man tændte det hele med en flamme kaster? så ville det gå rigtig stærkt... måske oven i købet også med benzin på bålet :D

og det er så her min påstand om en kraftigere gnist vil være mere effektiv til at antænde blandingen kommer ind i billedet.

Jeg er med på at det næppe er måleligt, men om ikke andet vil det være rigtigt at jo større gnist/flamme jo hurtigere vil man nødvendigvis antænde sin blanding/bål

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jan 2005, 23:42 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 196
Hejsa.
Der er en god gammel motorbygger fra Tyskland der har skrevet lidt om det her. Han har rigtig meget erfaring med diverse ældre typer racermotorer, og er velanset i både Tyskland og Danmark, som det også fremgår af hans side.

http://www.gerent-motorsport.de/page23.htm

Her nævner han at en kraftigere gnist ikke i sig selv GIVER mere effekt men MULIGGØRER mere effekt. Men det er vel også det i er inde på her i tråden....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jan 2005, 00:40 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Yugo Turbo skrev:
idag vil jeg sige at dit eksempel er lidt skidt søren... men hvis du derimod havde 3 lunter i kanonslaget der tændte hver sit sted i krudtblandingen, så kan jeg garantere dig at krudtet ville brænde hurtigere!

og det er så her min påstand om en kraftigere gnist vil være mere effektiv til at antænde blandingen kommer ind i billedet.

Jeg er med på at det næppe er måleligt, men om ikke andet vil det være rigtigt at jo større gnist/flamme jo hurtigere vil man nødvendigvis antænde sin blanding/bål


3lunter er jeg ikke så glad for. Det kunne foranledige at folk fik den ide at et tændrør med flere elektroder giver tilsvarende flere gnister, og dermed flere antændelsespunkter, hvilket langt fra er tilfældet.

flere tændrør pr. cylinder er derimod rigtigt effektivt.

Ang. kraftig gnist, så kan man med et skop(eller en passende motortester) se hvor langt gnistforløbet egentligt er. nu kan jeg ikke lige huske det rent fra hukommelsen, men der er et tidsrum der normalt anses for optimalt, og bla solens ladetid afgør dette. Det der er interessant er hvor meget energi vi kan få afsat i tændrøret i den korte periode. Desto mere energi vi afsætter i dette "ideelle" tidsrum, desto varmere gnist får vi, og deraf mere power til at tænde blandingen med.

Et skop kan fortælle os lidt om hvor meget energi vi afsætter til gnist, og man kan feks tydeligt se hvor gnisten blæses ud, og ved hvilket spændingsniveau den blæses ud ved. Så kan vi lige indblande tændrørets gnistgab samtidigt, hvis man ikke er forvirret nok endnu.

Skal det absolut sidste vrides ud af tændspolen, så skal det ideelle tidsrum(forbistret nok jeg ikke kan huske hvad den tid er) hvor gnisten (egentligt en lille lysbue) brænder holdes til den korte side, og gnistgabet sænkes/hæves præcist så meget at spolen afleverer den maksimale energi, uden at blæse for tidligt ud.

Jo bedre dette er optimeret, desto sværere antændeligt kan blandingen være. Eller man kan tage den anden måde: en fed MSD spole af de grimme, så kan man tænde hvad som helst. Brute force er også en måde at gøre det på. :shock:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jan 2005, 01:06 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
att henrik gm

Ja jeg kan godt se at det for andre ku se sådan ud nu du siger det. det var nu mere ment som en lille salgs joke til søren...

Men du har ret. rør med tre elektroder, tænder ikke på alle elektroder på en gang, mem derimod kun på den med kortest elektrodegab. når så denne er blevet slidt, vil gnisten automatisk flytte sig over til den elektrode der efter slidet er blevet det korteste spring for gnisten...

af det kan vi udlede at gnister er dovne!!! :wink:

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jan 2005, 13:20 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Nu stærkere gnist nu bedere :wink: .

Dette er den konklusion jeg kan drage af at læse tråden :lol: .

v/h christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jan 2005, 15:54 
Havneren skrev:
Nu stærkere gnist nu bedere :wink: .

Dette er den konklusion jeg kan drage af at læse tråden :lol: .

v/h christian


Hvad så med de tændrør der ikke har en stift men en "ring" uden om istedet ? Hvor tænder den ? :roll:


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 64 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 60 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team