Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 18:03

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2005, 20:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
8mm mellem top og manifold 10 mm mellem manifold, og turbo,= gl manifold. 8 mm mellem turbo og forrør. Volvo ser ud til at have en masse 8mm pindbolte på lager på det tidspunkt. :?

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2005, 21:39 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Anonymous skrev:
har lige kigget på et VOLVO turbo topstykke jeg har liggende....med 10mm bolte på udstødningssiden.... troede faktisk det var sådan på alle turboer!!?? det er i hvert fald ikke første gang jeg ser det! ser bestemt ud til at være OEM! MVH. søren


Ja, det er normal upgrade at skifte disse m8 til m10 pinbolte, men volvo har dem ikke(iflg. lokal forhandler), så hvem hulen har dem så?

Så var det tanken kom på feks en 10.8 eller en 12.9 gevindstang istedet.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2005, 23:28 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
ville det ikke kunne løses ved at bruge kobber møtrikker som renault gør på deres megan´er med flere (har aldrigt hørt dem gå til).... så vil møtriken give sig en smulle (blødeste materiale af de 2) og lette trækket fra pin-bolten så den ikke knækker..... bare en ide :wink:

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2005, 23:31 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Er du sikker på det er en kobbermøtrik, og ikke bare en gulkromatiseret stålmøtrik?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2005, 23:45 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
100% det kan godt være det ikke er rent kobber men det er helevejen igennem så det er ikke en belægning af nogen art.... (og så har de en lille skive som er presset rundt om så det ikke glemmes :wink: )

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2005, 23:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Ford bruger da også kobbermøtrikker mange gange rundt omkring i udstødningssytemerne....
Jeg har sommetider i farten tænkt over hvorfor mon, men nu er der da lige gået en lille prås op for mig... :? :? .
Ja, jeg er rimeligt sikker på at det er kobber, kan da godt sende dig et par prøver, du ved, de-luxe modellen: kobberlåsemøtrik med integreret tandskive....
V/H Lars.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jan 2005, 11:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
jes som RST kører med også.... :lol: :lol:

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jan 2005, 00:39 
HenrikGM skrev:
Står med et mindre problem.

En knækket bolt i topstykket, een i en turbos udstødningshus(til WG), og et generelt problem med at få OEM bolte mellem manifold/turbo til at holde tilfredsstillende.

Generelt fixes dette ved at gå fra M8 til M10 i topstykket, og fra M10 til M12 mellem turbo og topstykke.

Nu er de OEM bolte hårde "at mærke på" :wink: i forvejen, så spørgsmålet er om man kan finde en stålkvalitet bedre end disse, og det kan man sikkert.

Spørgsmålet er egentligt: hvad er den ultimativt bedste stålkvalitet til disse ret hårdt belastede boltsamlinger, der samtidigt er relativt lettilgængeligt?

JEg har spekuleret lidt på om 12.9 gevindstang kunne være et attraktivt alternativ til alm støttebolte i ukendt materiale?

Nogen med hands-on erfaring her?


Desto højere trækstyrke (12.9) = mindre smidighed
Desto mindre trækstyrke (8.8) = Større smidighed

Stål 37 (bondejern i fagsprog) kan strækkes mere end feks st60 og stadig vende tilbage til sin oprindelige form end stål med højere brudstyrke st60. Derfor er der mindre chance for metaltræthed i en lavlegering st37 end i en højlegering st60 og boltene arbejder nok en del da der jo er stor temperatur forskel.

Jeg vil nok gøre som tinasmartin og vælge middel pindbolte og så de "kobber" møtrikker.

Mvh Jesper


Top
  
 
Indlæg: 04 jan 2005, 00:44 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 16 jul 2004, 01:13
Indlæg: 237
Ja ny PC og så kan den ikke finde ud af at logge ind automatisk rigtig flot jesper

Ja og det var mig som Guest ovenfor


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 jan 2005, 07:56 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Til samling af turbo/manifold bruger jeg saab's pin bolte (org fra turbo/manifold) og kobber møtriker fra opel, alt sammen i m10..... efter jeg har monteret denne løsning har jeg haft problemer.

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 46 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team