Morten
materialevalg til manifold og turbobolte
Redaktør: Moderatorer
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
8mm mellem top og manifold 10 mm mellem manifold, og turbo,= gl manifold. 8 mm mellem turbo og forrør. Volvo ser ud til at have en masse 8mm pindbolte på lager på det tidspunkt.
Morten
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Anonymous skrev:har lige kigget på et VOLVO turbo topstykke jeg har liggende....med 10mm bolte på udstødningssiden.... troede faktisk det var sådan på alle turboer!!?? det er i hvert fald ikke første gang jeg ser det! ser bestemt ud til at være OEM! MVH. søren
Ja, det er normal upgrade at skifte disse m8 til m10 pinbolte, men volvo har dem ikke(iflg. lokal forhandler), så hvem hulen har dem så?
Så var det tanken kom på feks en 10.8 eller en 12.9 gevindstang istedet.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
ville det ikke kunne løses ved at bruge kobber møtrikker som renault gør på deres megan´er med flere (har aldrigt hørt dem gå til).... så vil møtriken give sig en smulle (blødeste materiale af de 2) og lette trækket fra pin-bolten så den ikke knækker..... bare en ide 
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Er du sikker på det er en kobbermøtrik, og ikke bare en gulkromatiseret stålmøtrik?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
100% det kan godt være det ikke er rent kobber men det er helevejen igennem så det er ikke en belægning af nogen art.... (og så har de en lille skive som er presset rundt om så det ikke glemmes
)
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Ford bruger da også kobbermøtrikker mange gange rundt omkring i udstødningssytemerne....
Jeg har sommetider i farten tænkt over hvorfor mon, men nu er der da lige gået en lille prås op for mig...
.
Ja, jeg er rimeligt sikker på at det er kobber, kan da godt sende dig et par prøver, du ved, de-luxe modellen: kobberlåsemøtrik med integreret tandskive....
V/H Lars.
Jeg har sommetider i farten tænkt over hvorfor mon, men nu er der da lige gået en lille prås op for mig...
Ja, jeg er rimeligt sikker på at det er kobber, kan da godt sende dig et par prøver, du ved, de-luxe modellen: kobberlåsemøtrik med integreret tandskive....
V/H Lars.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
jes som RST kører med også....

Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
Gæst
Re: materialevalg til manifold og turbobolte
HenrikGM skrev:Står med et mindre problem.
En knækket bolt i topstykket, een i en turbos udstødningshus(til WG), og et generelt problem med at få OEM bolte mellem manifold/turbo til at holde tilfredsstillende.
Generelt fixes dette ved at gå fra M8 til M10 i topstykket, og fra M10 til M12 mellem turbo og topstykke.
Nu er de OEM bolte hårde "at mærke på"i forvejen, så spørgsmålet er om man kan finde en stålkvalitet bedre end disse, og det kan man sikkert.
Spørgsmålet er egentligt: hvad er den ultimativt bedste stålkvalitet til disse ret hårdt belastede boltsamlinger, der samtidigt er relativt lettilgængeligt?
JEg har spekuleret lidt på om 12.9 gevindstang kunne være et attraktivt alternativ til alm støttebolte i ukendt materiale?
Nogen med hands-on erfaring her?
Desto højere trækstyrke (12.9) = mindre smidighed
Desto mindre trækstyrke (8.
Stål 37 (bondejern i fagsprog) kan strækkes mere end feks st60 og stadig vende tilbage til sin oprindelige form end stål med højere brudstyrke st60. Derfor er der mindre chance for metaltræthed i en lavlegering st37 end i en højlegering st60 og boltene arbejder nok en del da der jo er stor temperatur forskel.
Jeg vil nok gøre som tinasmartin og vælge middel pindbolte og så de "kobber" møtrikker.
Mvh Jesper
-
ford p7 biturbo
- Medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 16 jul 2004, 02:13
Re: materialevalg til manifold og turbobolte
Ja ny PC og så kan den ikke finde ud af at logge ind automatisk rigtig flot jesper
Ja og det var mig som Guest ovenfor
Ja og det var mig som Guest ovenfor
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
