Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 18:31

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 02 jan 2005, 11:32 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Står med et mindre problem.

En knækket bolt i topstykket, een i en turbos udstødningshus(til WG), og et generelt problem med at få OEM bolte mellem manifold/turbo til at holde tilfredsstillende.

Generelt fixes dette ved at gå fra M8 til M10 i topstykket, og fra M10 til M12 mellem turbo og topstykke.

Nu er de OEM bolte hårde "at mærke på" :wink: i forvejen, så spørgsmålet er om man kan finde en stålkvalitet bedre end disse, og det kan man sikkert.

Spørgsmålet er egentligt: hvad er den ultimativt bedste stålkvalitet til disse ret hårdt belastede boltsamlinger, der samtidigt er relativt lettilgængeligt?

JEg har spekuleret lidt på om 12.9 gevindstang kunne være et attraktivt alternativ til alm støttebolte i ukendt materiale?

Nogen med hands-on erfaring her?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2005, 11:58 
Jeg lavede en toyota med pinol-skruer i 10/9 stål og i 12mm.. efter ca 3000 km. knækkede 2 af dem lige imellem møtrik og manifold..
Jeg er bange for at materialet er for hårdt og derfor ikke kan klare at blive varmet op og derefter at blive kølet ned utallige gange.
Det skal siges at de 2 der knækkede var der blevet lavet en helicoil i rustfri stål med 14mm udv. og 12 mm indv. gevind.. resten havde fået lavet rigtig helicoils.... :?:
Efter dette her skete har jeg samlet de rigtige støtter fra toyota sammen for at så finde et tidspunkt topstykket skal laves igen.. øv


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2005, 11:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Indlæg: 732
Geografisk sted: Malmö
knækkede en bolt mellem forrør og manifold på min skoda..
Den blev erstattet med et 12.9 gevindstykke...
Det holder stadig, men den er nok ikke særligt belastet sammenlignet med din bil...

_________________
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2005, 12:22 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Alternativet er at finde støtteboltene fra et andet fabrikat, men hvilke har folk succes med?

Jeg kender ikke varmebestandigheden på 12.9, men rent styrkemæssigt er de jo feks en 8.8bolt langt langt overlegen i ethvert henseende.

Sliber jeg i de originale bolte, så er gnistfarven tæt på at være den samme som 12.9bolte, men det er jo kun en grov indikation, og ikke noget man kan regne konkret med.

Mangler bare en gevindstang i det rigtige materiale...:-(

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2005, 14:31 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
de der OEM bolte du bruger, er de nye? hold dig fra 12-9 bolte... de har en meget høj brudstyrke. men er ikke meget bedre bevendt ved varme! lidt lige som en hammer flot blondine med store patter.... hvornår kan man føre en normal samtale med sådan en? om turbo eller udsalgspriser? tvivler sgu på du finder noget der er meget bedre end standard,nye altså! MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2005, 15:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
på kvernland redskaber bruger de mange 12-12 bolte. de er fysisk umulige at knække(jeg hat spændt mange muldplader sammen med dem,med et LANGT rør på nøglen uden at nogensinde at ha knækket eller revet en bolt/gevind)

og i herning fører herningtraktor og maskinforretning kvernland... håber det hjelper


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2005, 16:04 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Selv oem nye har tendensen. Men mit problem er jo at en oem ny vil kunne kastes ned i hullet efter den gamle inden jeg får den ud. Så tilsvarende bolte et nummer større (M10) ville være godt, men det fåes ikke oem.

Jeg er ikke meget for helicoils og diverse lign. løsninger, men jeg kan da se hvor det bærer henad...:-(

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2005, 17:16 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 dec 2003, 16:26
Indlæg: 163
Geografisk sted: Storkøbenhavn
HenrikGM uhedige vibrationer nedsætter holdbarheden på boltene.

Måske kan det forbedres?.

Hilsen D


Senest rettet af 0-100 02 jan 2005, 18:37, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2005, 18:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Rover bruger 10 mm pindbolte til deres manifolder, og jeg har ikke set en knække, men derimod flere der har tendens til at skrue sig selv ud af topstykket lige bag generatoren. Et kendt 620 ti fænomen :x

Nu forstår jeg ikke lige din aversion overfor helicoils brugt rigtigt er de ufejlbarlige, forkert og lortet virker ikke.

Det problem med knækkede pindbolte har jeg ikke, og der har været en monster diskussion på turbobriks, om den bedste manifold, og deres svagheder.
Min konklusion af dette var at hvis man kørte med den gl type manifold, så kunne det være en ide at bore hullerne op i manifolden, da den kan udvide sig meget, og derfor 2 knækkede bolte på cylinder 4.

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2005, 20:36 
har lige kigget på et VOLVO turbo topstykke jeg har liggende....med 10mm bolte på udstødningssiden.... troede faktisk det var sådan på alle turboer!!?? det er i hvert fald ikke første gang jeg ser det! ser bestemt ud til at være OEM! MVH. søren


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 88 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team