Heintzelmann skrev:Problemet med at lave kompressor på en 106/Saxo er at der er meget lidt plads i motorrummet til det. Hvis den SC12 fra en MR2 er den som jeg tror det er så er der SLET ikke plads til den.
Her er et billede af en 16v med kompressor:
Det giver en ide om hvor meget plads der er - iøvrigt har det været nødvendigt at modificere lygtehuset på saxoen pga pladsmangel. Har ikke snakket vildt meget med ham der har lavet den så ved ikke så meget mere om den.
Hvorfor ikke Turbo på 106 GTi?
Har en kammerat der har prøvet det med turbo på en 106 rallye.. Der er SLET ikke plads. Han var nødt til at sætte et abnormt lille batteri i bilen for at få plads til rørføringerne. Det var en T25 lader der var tale om.
Selvom der ikke er meget plads tror jeg stadig der er mere plads til kompressoren end til turbo´en. Turbo´en SKAL jo sidde et bestemt sted så olien kan rende ned igen osv hvorimod en kompressor ikke er så krævene mht hvor den monteres. Bare det er i nærheden af et remhjul
Sorry jeg så ikke tidligere der var tale om en GTi..
Roots kompressoren har følgene mål:
model type længde bredde højde vægt
SC12 1GGZE 311mm 148mm 254mm 11.9kg
Så den er ikke allerhelvedes stor syntes jeg... ? Men den kan sikkert skabe problemer i en 106´ers motorum ?
Data har jeg fået fra denne side hvor de primært putter dem i Toyota Corolla´erne. Det er jo også en ret lille bil selvom man skal kigge langt efter et mindre motorum end det 106´erne har...
mvh
Rubse