Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 18:09

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

prøv at læse det der står.....kender du nogle kompressorer der bruger wastegate??? HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE?!!!!! MVH. søren

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
lqs skrev:
prøv at læse det der står.....kender du nogle kompressorer der bruger wastegate??? HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE?!!!!! MVH. søren

Hov hey ikke så hurtigt. De store kompressorer kører faktisk med wastegate eller blowoff valve, men det jeg foreslår er ganske rigtigt uden.

Det eneste jeg ville vide var om det teoretisk kunne lade sig gøre. Som sagt har jeg læst samme 3 linier og det var det med trykladning uden wastegate jeg hæftede mig ved hvilket er = kompressor...

Og den med lille standardmotor + kompressor burde jo virke hvilket jeg til stor glæde kan se nogen giver mig ret i.

ATT HenrikGM:
Den du skrev til mig er god nok og den ville også være min overordnede guideline. Men eftersom det ikke er en perfekt verden vi lever i holder den bare ikke. Janteloven er godt nok efterhånden glemt men den trives sgu i bedste velgående i synshallerne. Synshallerne er fuldstændig ligeglade med hvordan din bil ser ud når den kommer ind og om den er tunet eller ej. Jeg har prøvet den du kommer med, med at gøre alting perfekt. Bilen var en Manta B fra 86, den var nylakeret og der var smidt en 2,0S motor i (født 1,8GT). Kabinen var perfekt og alt var som det skulle være, men neeeej nej. Sporvidden var 1 cm ved siden af i begge sider, tuv godkendelsen omfattede ikke mine kamex sportsstøddæmpere (det var lige en han fandt på fordi fjedrene ikke slap bagi), min kopi fra opel med dokumentation på motoren var ikke god nok, det skulle være en godkendt værkstedshåndbog jeg skulle have med, og mit rat der iøvrigt er samme størrelse som originalt der kom fra en Manta i200 og derfor stod der irmscher på skulle jeg også skaffe en tuv på (selvom rattet var fra 83 !!!).

Så jeg giver dig fuldstændig ret i at det du siger er MÅDEN at gøre det på ingen tvivl om det. Desværre er synsfolkene bare rimelig ligeglade.

Så jeg er efterhånden nået til den konklusion at går den så går den og den eneste jeg skal bevise overfor det duer er mig selv. Så hvis jeg ved det duer og jeg kan luske det igennem en synshal er det fint med mig! Et øje for et øje :wink:

mvh
Rubse

Titel:
Mester Medlem

kære gæst. det du beskriver som en wastegate eller en blowoff er ingen af delene..... det kan bedst sammenlignes med et sprængblik..... indretningen kommer kun i brug ved backfire.... typisk ved en brændt indsugningsventil. det sidder der kun for at karborator/indsugning mm. ikke bliver blæst a helvede til....den lille motor (1.6n) kan lovligt synes sammen med turbo....std. motoren med kompressor kan synes lovligt ved effektforøgelse under 20%.... den regnes ikke som automatisk over 20%.... burde være til at forstå bla. i det citat HENRIK satte ind i denne tråd! endelig er der ideen om at tuning er afgiftpligtig..... hvor kommer den fra? MVH. søren PS. HENRIK hvordan synes du selv det går med at provokere?

Titel:
Moderator

lqs skrev:
MVH. søren PS. HENRIK hvordan synes du selv det går med at provokere?

Såså, små slag. Hvor blev smileyen af??

:?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Junior Medlem

Ok, det lød bare først som om at alle biler før 84 kunne blive godkendt under visse forudsætninger. Jeg tror ikke der er ret mange biler hvor det bliver til at skaffe fabriksgodkendelser, det har de slet ikke nogen interesse i at give. På samme måde som synsmænd ikke har nogen interesse i at syne noget som ligger på grænsen af reglernes ordlyd. De skal bare dække deres egen røv.

Jeg har overhovedet ikke noget imod at en tunet bil skal være i orden, eller som ny for den sags skyld. Det er kun godt at der er nogen som bekymrer sig for vores og andres sikkerhed. Men jeg synes der burde være plads til at entusiaster så rent faktisk også kan få lov til at tune, hvis det er lavet forsvarligt - også uden at det skal være fuldstændigt uigennemskueligt og/eller umuligt at fremskaffe dokumentation på forsvarligheden.

I øvrigt synes jeg det er kørt helt af sporet når man snakker om at en karosse skal godkendes til et vist antal hk. HK har da absolut intet at gøre med karossens sikkerhed. Eller når man snakker om at bremser skal være større fordi der er flere HK - det har da noget med vægten (og vægtfordelingen) af bilen at gøre. Folk burde efter min mening gå langt mere op i at de forskellige væsker(vand, olie, benzin, bremsevæske, servovæske) bliver transporteret forsvarligt. Eller man kunne stille krav til at føreren af bilen havde gennemført manøvreprøver.
Men det er jo nok naivt at tro den slags kan gennemføres når landet styres af ikke-entusiaster, som egentlig bare vil transporteres til arbejde.

Titel:
Mester Medlem

Jeg kunne godt blande mig, men det gider jeg ikke! :roll:

Dog vil jeg lige give et tip - læs hvad Henrik skriver og ret Henriks tekst med LGS´s indlæg. Så rammer du meget godt virkeligheden.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
Citat:
Men det er jo nok naivt at tro den slags kan gennemføres når landet styres af ikke-entusiaster, som egentlig bare vil transporteres til arbejde.

Helt korrekt, hvilket er en af årsagerne til at vi har masser af golfbaner, men næsten ingen 1/4 milebaner/racerbaner.......
Stik os en statsminister der er til motorsport og har lidt nosser, så kan det være vi får et mere lempeligt bilsyn..
Desværre har ministre det med at spille golf :(

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Titel:
lqs skrev:
kære gæst. det du beskriver som en wastegate eller en blowoff er ingen af delene..... det kan bedst sammenlignes med et sprængblik..... indretningen kommer kun i brug ved backfire.... typisk ved en brændt indsugningsventil. det sidder der kun for at karborator/indsugning mm. ikke bliver blæst a helvede til....den lille motor (1.6n) kan lovligt synes sammen med turbo....std. motoren med kompressor kan synes lovligt ved effektforøgelse under 20%.... den regnes ikke som automatisk over 20%.... burde være til at forstå bla. i det citat HENRIK satte ind i denne tråd! endelig er der ideen om at tuning er afgiftpligtig..... hvor kommer den fra? MVH. søren PS. HENRIK hvordan synes du selv det går med at provokere?

Går ud fra at du mener hvor kompressoren kommer fra. Tja jeg har læst herinde at en Roots kompressor er noget der virker så jeg havde kig på en SC12 eller 14 kompressor alt efter om den skal monteres på 1,6 motoren eller en 2,0/2,2 motor... De er faktisk ret billige og kan rekvireres i god stand fra 3000 kroner og op efter (!)

De kommer henholdsvis (SC12) fra en Toyota MR2 og SC14´eren skulle være den der bruges på Toyota Previa... (det er en 2,4 boxer).

Alt i alt må jeg gå ud fra det kan gå uden de store problemer. Ellers må jeg jo bare pille skidtet af til syn men det er bare ikke særlig fedt..

Mht wastegate så ligner det sgu ellers sådan en der sidder på den her ka´l.
Billede

Det er iøvrigt sådan en basse her jeg kunne tænke mig. Det er en SC12.

Billede

SC14´eren er bare større men ligner 100%.

Titel:
Moderator

Prøv lige at finde ud af hvad SB siger til det før du gør noget.....

Især er definitionen af en wastegate ganske interessant. (FS´s definition vel at mærke!)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
hYe skrev:
Stik os en statsminister der er til motorsport.....

Hva med Buksti :?: :P

Fri bane, fuld hane!!!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time