Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 21:32

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 28 nov 2004, 17:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
En intercooler aftermarket, er normalt konstryeret med firkantede tanke, og studse placeret hvor som helst. Studsplaceringen er givet af pladsforholdene.
En mere riktig placering af indløb burde være i bunden, og udblæsning i toppen, som en alm køler?
Ende tankene, eller opsamlings karrene burde ikke være retangulære, men være srørst ved rørende, indløb og udløb, for der efter at blive smallere, for at holde lufthastigheden oppe igennem køleren. selfølgelig udformet således at der er maks køling med min tryktab.
Grunden til dette indlæg er at jeg overvejer en ny intercooler ifb. med montering af A/C, og det kræver en større ombygning af kølesystemet under alle omstændigheder. :(

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 nov 2004, 20:59 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten; med fare for at den går i bukserne på dig nu, så sender jeg dig dette link:

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/I ... cooler.htm

Hele sitet er _G_U_F_ for en volvomand, se her:

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/turbo_world.htm

Enjoy.... 8)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 nov 2004, 07:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Ja det er en intercooler man kan forstå meningen bag.
Men det kræver nok at jeg låser mig inde med en TIG svejser 2 kvadratmeter aluplade, og et element. I ca 1/2 år :(
Jeg har tit brugt siden som reference når jeg har fået en hjerneblødning, og vil opgradere noget.

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 nov 2004, 19:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 nov 2003, 18:00
Indlæg: 528
Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland
hvem kan lave så godt noget hådværk i danmark?

MVH Bruno

_________________
Golf 4 GTI


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 nov 2004, 19:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det er der mange der kan.
Problemet er bare at kunden vil brokke sig over prisen, da han kan få den samme størrelse køle til 1/4 del af prisen lige henne om hjørnet, med to firkantede tanke og et par rør slasket på.
De tænker ikke på at det er timerne der koster, råvaren er ikke sindsyg dyr.


Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 nov 2004, 21:19 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
brunochristensen skrev:
hvem kan lave så godt noget hådværk i danmark?

MVH Bruno



Kender du da nogen der vil betale for det??

Sådan en IC kan ikke bygges for 4k, excl element. Tankene er banket op i hånden, og har fået en tur i det engelske hjul, svejst sammen, og i hjulet igen, finslebet, svejst på elementet og derefter poleret.

Det er alm customarbejde, som der findes en masse der kan lave, men ingen, absolut ingen der vil betale for.

Sådan er det med alting i DK. Hvis man hjælper en gut der skal have klattet en gammel record sammen til syn, for den skal jo bare lige holde 2år mere, så sker der det at manden kommer 6år senere og skaber sig gasblå i hovedet over at prisen på pladearbejdet dengang næsten var den samme som alle andre værksteder tog. Tankevækkende, især fordi pladen absolut ingen efterbehandling havde fået(den skulle jo kun holde 2år mere!).

Det samme med intercooleren på billedet. Prisen bliver så høj at ingen vil betale det. Alene det at der vælges et hightech element til ICen siger lidt om byggerens ambitioner ifht hvad rigtigt mange icere i DK bliver lavet af: gamle lastbilskølere,lastbilsICere, etc.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 nov 2004, 22:15 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
HenrikGM skrev:
Sådan er det med alting i DK. Hvis man hjælper en gut der skal have klattet en gammel record sammen til syn, for den skal jo bare lige holde 2år mere, så sker der det at manden kommer 6år senere og skaber sig gasblå i hovedet over at prisen på pladearbejdet dengang næsten var den samme som alle andre værksteder tog. Tankevækkende, især fordi pladen absolut ingen efterbehandling havde fået(den skulle jo kun holde 2år mere!)

Hva nu, er Volvoen punkteret :wink: ???
Ganske vist har du da ret i, at nogle mennesker aldrig kan få det billigt nok, men vend det lige på hovedet og præsenter mig for 2 (to) personer som har ikke bare lyst til, men også råd til at betale fx. 180,- i timeløn for at få håndbygget en intercooler af den kvalitet, som vises på dit link.
PS: Mangler en dygtig pladesmed, hvem er det som kan lave pladearbejde som kan holde i 6 år, til alm. værkstedspris???
"Kunder" som brokker sig kan jeg nemt klare... 8)
Venlig hilsen Lars

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 nov 2004, 22:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Hvis vi antager materialer til 1000 kr, og et time til at flække en køler sammen med firkantede tanke, og 2 rør til 200 kr i timen. Vi sælger lortet til 2000 kr, og har en fortjeneste på 800 kr pr enhed.
Hvis vi laver den forkromede udgave så lad os antage at det tager 10 timer til 200 kr i timen samlet produktions omkostning, = 3000 kr+ 800*10 timer= 11000 kr bare for at holde samme indtjening pr time.
Så man skal være meget stor entiusiast hvis man vil ofre 8000 kr mere på et par sexede endetanke, og rør.
Uanset om det virker bedre end økomodellen.

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 nov 2004, 22:46 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Morten VJ skrev:
Så man skal være meget stor entiusiast hvis man vil ofre 8000 kr mere på et par sexede endetanke, og rør.
Uanset om det virker bedre end økomodellen.

Morten

Jamen, der er jo altså ikke noget bedre end sexet teknikgejl til bilen... :wink:
Hvis altså bare man har råd... :? :?.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 nov 2004, 22:49 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Nope, volvoen er IKKE punkteret(hvis vi ser bort fra manifolden).

Den afventer en B230FT m. M90 gearkasse, som jeg har lovning på, så den kommer stærkt tilbage igen, senere.
Men den kører da endnu, den har bare ikke så meget grynt.

Korrekt at ikke mange har råd til den IC.

Men jeg vil nu mene at meget af det "ombygning" der laves på motorer i DK laves alt for billigt første gang, så laver man det lidt bedre anden gang, og endeligt færdigt tredje gang. Resultat: ombygningen koster 180% mere, alene fordi det skal laves halvt færdigt hver gang. Det er _MEGET_ dyrt at være fattig og ikke kunne selv!

Den pladesmed er sgu mig. Jeg er godt nok selvlært på det område, men smed er jeg da oprindeligt i tidernes morgen.

Volvo244Turbo, årg.83, rustfri(pånær en parkeringsskade,påkørsel selvf. uden nogen seddel i vinduet, og så tog det lakken mellem skørt og skærmkant), ALT er lavet selv.
Nybygget Volvo245-87, i flæng nævnes:
udskiftet:bund fra bagsæde og bagud,paneler,dørstolpe,tværvanger for/bag,forskærme håndbygget 25cm i bund, alle døre lavet, etc etc.
ALT er samlet kant mod kant og fuldsvejst. Står idag som ny(skal forståes bogstaveligt).ALT er lavet selv.(pånær lakering)

Det kan sagtens laves så det holder i 6år. Eller 8år for den sags skyld. Det har jeg sgu gjort før. Holdte liv i en -75 242 i 8år. totaltopsvejste den sammen med min far, og rørte den ikke siden. Blev til sidst hugget op da Turboen blev indkøbt. Har langt de fleste stumper fra den på lager endnu.

Og vil folk betale 300dkrplus moms i timen for en fedtøre der tæsker en plade i, der er 10cm for stor, og klatsvejser den uden at gøre pladen ren, eller fjerne gammel rust først, så skal de bare have lov. Jeg kan godt konkurrere på prisen, men absolut ikke på timeforbruget. Kvalitet koster.

Eks; det tager minimum 3timer at fuldsvejse en bagskærmskant på en 240(kun selve svejsningen), men bagefter er kanten så også så sprælfri at maleren kan klare resten på meget kort tid.

Men hvis det skal foregå på et værksted idag, så er kanten enten kun hæftet 25steder, eller svejst så den kan trække 300gram fut bagefter.
2år senere så kan man ligeså fint se hvor "samlingen"(mangel på samme) er at finde. Men det er selvf. også nemmere at skifte kanten igen, når man ved hvor den skal skæres af...:-(

Folk vil nemligt IKKE betale for kvalitet. Billigste mand løber med arbejdet. Kvalitet er irrelevant, for er det ikke godt nok, så brokker man sig bare som en vild. Også 6år efter.(den episode var faktisk en tjeneste jeg gjorde en kammerat, men man bliver klogere med tiden).

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 81 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team