Curius skrev:
Hvor meget må jeg så egentligt gøre i klasse 1?
Må man strippe kabinen totalt, fjerne alt overflødigt vægt på bilen. Skifte hele undervognen, lave anden udstødning system med banan, chiptune, størrer knaster. Bur i hele kabinen, special sæder med H seler, anden gear skift?
Må jeg alle disse ting? eller hvor langt kan jeg tillade mig at gå ?
Synes du selv at det lyder som en standardbil så?
Klasse 1 og 2 er standardbiler, og skal naturligvis derfor optræde i al væsentlighed som sådan.
En rimelig fornuftig guideline er at du kan deltage med hvad der kan gadesynes af SBI - og jeg mener SYNES - ikke hvad du kan liste gennem syn med uden at de opdager det - men hvad en synsmand rent faktisk kigger på, tager stilling til, og godkender med baggrund i lovgivningen, og uden dokumentation for ændringerne.
Af ovenstående er det i princippet kun kabinen hvor du må tage bagsæderne ud.
H-seler må monteres - men de originale 3-punktsseler SKAL så blive siddende (og du må så ikke lave en "stang" på tværs som i min - for du må generelt ikke svejse i støddæmpertårne).
Skål-sæder plejer de vist også at æde - men husk at fastgørelsen skal være i orden - og det er lidt svært i en Golf uden at købe dyre understel, eller lave "rigtig" montering efter DASU's reglement - hvilket dog hurtigt vil rykke dig over i klasse 3/4.
Undervognen må man godt pille med - men som udgangspunkt er det ikke tilladt at lave noget justerbart. Dvs. gevindundervogn er forbudt i klasse 1/2, og det samme er andre justeringsmuligheder af hjulvinkler, såsom camber og castor.
Gearskiftet er der nok ingen der piver over
.
Ang. motortuning, så er det principielt forbudt - filter og udstødning fra manifold og bagud, er der dog ingen der brokker sig over - men med manifold så begynder du at være på kanten, og knaster er ikke tilladt (så er den jo bestemt ikke standard).
Bur kan generelt ikke synes og godkendes - og går langt udover hvad der kan kaldes en standardbil.
Men endnu en gang: Se du bare at få anskaffet bilen, og find ud af hvor meget der er at lære med hensyn til overhovedet at køre bilen, være sikker på at den virker, osv.
Der er en gut i klasse 2 her på Sjælland, der kører i en Suzuki Swift sedan - grim som arvesynden, og specielt hurtig er den ikke sådan ved første øjekast - men han laver RIGTIG gode tider. Ikke fordi bilen er et vidunder - langt fra - men han kan sit kram, de laver som hold få fejl, og de kommer i mål hver gang. DET giver point...
Det samme med en i klasse 1 - han kører i en Fiat Tipo 1,4 - stor bil, lille motor - alligevel gør han det faktisk ret godt.
Glem alt om det tuning til at starte med - det tager rigtig lang tid, koster rigtigt mange penge, og du skal finde ud af at hvad der virker fedt at prale om nede på grillen og på Striben, det virker ikke nødvendigvis til rally. Hvis du er stålsat og indstillet på at få det gjort - så er det fint - men for mange brækker nakken på et stort projekt, uden at de nogensinde kommer ud og får kørt motorløb, fordi de tror der skal en WRC bil til.
Bilen er IKKE den begrænsende faktor det første ½ år alligevel - så hellere få kørt noget motorløb, få noget erfaring, og finde ud af om det virkeligt er noget for en. Så kan man alligevel bedre vurdere hvilken retning der er den rigtige for en.