Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 20:49

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 22 okt 2004, 12:55 
Jeg kunne godt tænke mig at begynde at køre Klub rally.
Nu har jeg siddet og læste side og og side ned på DASU's hjemmeside om klasser og regler.

Men... jeg kan ik' helt gennemskue klasserne...

Hvis jeg nu købte en gammel golf 2 GTI 1.8 for at kunne komme igang. Hvilken klasse kommer jeg så i?

Ville en Golf 2 GTI og en Peugeot 205 GTI komme i samme klasse ?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2004, 13:10 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 mar 2004, 13:02
Indlæg: 23
Geografisk sted: Horsens
Så kunne du komme i klasse 1 eller 2 som er standart biler, eneste forskel er dækkende. Kl 1 er på klasserede dæk som iår er falken ze 512. Kl 2 er frie dæk.

Du må køre med hvilken som helst bil, du skal bare have en 2 kg pulverslukker fastgjort et eller andet sted.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 okt 2004, 13:30 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Curius skrev:
Jeg kunne godt tænke mig at begynde at køre Klub rally.
Nu har jeg siddet og læste side og og side ned på DASU's hjemmeside om klasser og regler.

Men... jeg kan ik' helt gennemskue klasserne...

Hvis jeg nu købte en gammel golf 2 GTI 1.8 for at kunne komme igang. Hvilken klasse kommer jeg så i?

Ville en Golf 2 GTI og en Peugeot 205 GTI komme i samme klasse ?


Ja det er jo en dejlig vogn (se min hjemmeside på http://www.lbrt.dk/ ;-)) - hvis du ikke ændrer noget, så kommer du i klasse 1 eller 2 alt efter hvilke dæk du møder op på.
Du ender i klasse med 205 GTi ja hvis der stiller sådan en op - for der adskilles alene på ombygningsgrad, dæk, og kørerens licens.

205'eren er tæt på optimal i klasse 1 og 2 vil jeg mene - men Golf'en er ikke tosset - bl.a. fordi den efter min mening er mere solid (har selv haft en 205'er også), billig(ere) i stumper, og hammer nem at skrue på.
Det er endvidere nemmere at lave modificeringer af f.eks. cambervinkel på en Golf - og generelt er "go-fast-dele" lidt nemmere at få fingre i.

I øvrigt skal du ikke bekymre dig ALT for meget om effekt til at starte med - du kommer til at have alt RIGELIGT at gøre med at lære at køre bil overhovedet (hvis du tror du kan køre bil nu, og ikke har dyrket noget motorsport - så tro om igen - det kan du ikke), se og køre en optimal linje på en prøve, få samarbejdet med din 2. kører på plads (det er sværere end man tror), samt at blive bare en lille smule konsistent.

Min Golf 2 GTi 8v'er startede året komplet standard - og nu her hvor sæsonen er slut er vi 5'er i SM - fik 3. plads i søndags.
De primære "køre-hurtigt-ændringer" - er en anden undervogn foran. Nichts weider - og det er altså i klasse 3 vel at mærke...
Dertil lidt filter og udstødning for lydens skyld :-).

Spørg endelig hvis du vil have mere at vide.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2004, 22:46 
Okey... det lyder godt...

Så må jeg se at få investeret i en gammel Golf...

Lækker side i har :-)


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 23 okt 2004, 11:51 
Hvor meget må jeg så egentligt gøre i klasse 1?

Må man strippe kabinen totalt, fjerne alt overflødigt vægt på bilen. Skifte hele undervognen, lave anden udstødning system med banan, chiptune, størrer knaster. Bur i hele kabinen, special sæder med H seler, anden gear skift?

Må jeg alle disse ting? eller hvor langt kan jeg tillade mig at gå ?


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 24 okt 2004, 10:14 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Curius skrev:
Hvor meget må jeg så egentligt gøre i klasse 1?

Må man strippe kabinen totalt, fjerne alt overflødigt vægt på bilen. Skifte hele undervognen, lave anden udstødning system med banan, chiptune, størrer knaster. Bur i hele kabinen, special sæder med H seler, anden gear skift?

Må jeg alle disse ting? eller hvor langt kan jeg tillade mig at gå ?


Synes du selv at det lyder som en standardbil så?
Klasse 1 og 2 er standardbiler, og skal naturligvis derfor optræde i al væsentlighed som sådan.
En rimelig fornuftig guideline er at du kan deltage med hvad der kan gadesynes af SBI - og jeg mener SYNES - ikke hvad du kan liste gennem syn med uden at de opdager det - men hvad en synsmand rent faktisk kigger på, tager stilling til, og godkender med baggrund i lovgivningen, og uden dokumentation for ændringerne.

Af ovenstående er det i princippet kun kabinen hvor du må tage bagsæderne ud.
H-seler må monteres - men de originale 3-punktsseler SKAL så blive siddende (og du må så ikke lave en "stang" på tværs som i min - for du må generelt ikke svejse i støddæmpertårne).
Skål-sæder plejer de vist også at æde - men husk at fastgørelsen skal være i orden - og det er lidt svært i en Golf uden at købe dyre understel, eller lave "rigtig" montering efter DASU's reglement - hvilket dog hurtigt vil rykke dig over i klasse 3/4.
Undervognen må man godt pille med - men som udgangspunkt er det ikke tilladt at lave noget justerbart. Dvs. gevindundervogn er forbudt i klasse 1/2, og det samme er andre justeringsmuligheder af hjulvinkler, såsom camber og castor.
Gearskiftet er der nok ingen der piver over :-).
Ang. motortuning, så er det principielt forbudt - filter og udstødning fra manifold og bagud, er der dog ingen der brokker sig over - men med manifold så begynder du at være på kanten, og knaster er ikke tilladt (så er den jo bestemt ikke standard).
Bur kan generelt ikke synes og godkendes - og går langt udover hvad der kan kaldes en standardbil.

Men endnu en gang: Se du bare at få anskaffet bilen, og find ud af hvor meget der er at lære med hensyn til overhovedet at køre bilen, være sikker på at den virker, osv.
Der er en gut i klasse 2 her på Sjælland, der kører i en Suzuki Swift sedan - grim som arvesynden, og specielt hurtig er den ikke sådan ved første øjekast - men han laver RIGTIG gode tider. Ikke fordi bilen er et vidunder - langt fra - men han kan sit kram, de laver som hold få fejl, og de kommer i mål hver gang. DET giver point...
Det samme med en i klasse 1 - han kører i en Fiat Tipo 1,4 - stor bil, lille motor - alligevel gør han det faktisk ret godt.
Glem alt om det tuning til at starte med - det tager rigtig lang tid, koster rigtigt mange penge, og du skal finde ud af at hvad der virker fedt at prale om nede på grillen og på Striben, det virker ikke nødvendigvis til rally. Hvis du er stålsat og indstillet på at få det gjort - så er det fint - men for mange brækker nakken på et stort projekt, uden at de nogensinde kommer ud og får kørt motorløb, fordi de tror der skal en WRC bil til.
Bilen er IKKE den begrænsende faktor det første ½ år alligevel - så hellere få kørt noget motorløb, få noget erfaring, og finde ud af om det virkeligt er noget for en. Så kan man alligevel bedre vurdere hvilken retning der er den rigtige for en.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team