Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 21:08

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
Da jeg skal til at lave mig en ny downpipe vil jeg lige høre folk om hvor stor betydning det får når jeg desværre er nødt til at lave den i 2½" i stedet for de 3" jeg havde satset på.?

Og det er til min Uno Turbo 1.4 som skal have 2½" udstødning resten af vejen.

.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

På din "beskedne" motor (forstå det nu ret) vil du ikke mærke meget til den sidste halve tomme. Hvis potterne og bøjninger ellers er lavet ordentligt er 2,5" fint til denne maskine.

Hvad har du af afgang på laderen? et par og 50mm eller lign?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Jeg har ikke laderen i hånden endnu, får den først i næste uge, men det er en T25'er som senere skal erstattes af en GT25R.. Helst uden at skulle starte helt fra bunden med at lave helt nyt forrør...

Men uanset, når der nu efter sigende ikke er plads til mere end de 2½" må jeg jo "nøjes" med det ;-)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Afgangen på laderen er 54 mm. Jeg her også 2 1/2" på, men det kan næsten ikke være der. Møtrikkerne på forrøret kan også kun spændes med en gaffelnøgle, da det fylder så meget så en top ikke kan være der.

Der er også problemer ved bagbroen, hvis bilen er sænket kan man næsten ikke undgå at den slår på enten broen eller mod bunden af bilen.

Jeg fortryder faktisk at jeg ikke lavede det hele i 2" er også helt sikker på at det er nok til 200+ hk. Eller tager jeg fejl?

Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Hey Jimmy,

Det vil sige jeg bare laver det i 2" så bytter vi? ;-)

Nej, jeg er bare af den overbevisning at jeg når jeg nuskal til at lave det, helst ikke vil lave noget som begrænser mig fremover. Alle siger jo: "Mere vil ha' mere" Så hvem ved hvad det hele ender med.

Tommelfingerreglen mht udstødninger siger så vidt jeg husker 1" pr. 100Hk, men så vidt jeg husker er det jo også om at der skal være så frit som muligt for at opnå mindre spoolup tid?

.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Den regel holder ikke for så kender jeg en supra der burde køre rundt med 8,5" udstødning. :shock:
Og hans enderør er kun på 4" 8) Resten af systemet er kun 3,52 8)

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Moderator

John Sahl skrev:
Hey Jimmy,

Nej, jeg er bare af den overbevisning at jeg når jeg nuskal til at lave det, helst ikke vil lave noget som begrænser mig fremover. Alle siger jo: "Mere vil ha' mere" Så hvem ved hvad det hele ender med.

Tommelfingerreglen mht udstødninger siger så vidt jeg husker 1" pr. 100Hk, men så vidt jeg husker er det jo også om at der skal være så frit som muligt for at opnå mindre spoolup tid?

.

Den tommelfinger regel er da vist fra en bullen tommelfinger....

En fordobling af diameteren giver dig jo lidt mere end det dobbelte areal, faktisk præcist 4 gange så meget areal. Derfor vil 2" flow det samme som 4 styks 1".

Eller en 3" flower 2,25 gange så meget som en 2".

bemærk det er en _tommelfingeregel_ :wink:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
HenrikGM skrev:
John Sahl skrev:
Hey Jimmy,

.

Den tommelfinger regel er da vist fra en bullen tommelfinger....

En fordobling af diameteren giver dig jo lidt mere end det dobbelte areal, faktisk præcist 4 gange så meget areal. Derfor vil 2" flow det samme som 4 styks 1".

Eller en 3" flower 2,25 gange så meget som en 2".

bemærk det er en _tommelfingeregel_ :wink:

Jeg synes faktisk det lyder meget logisk....
Min tommelfinger vokser da kvadratisk i forhold til den kraft jeg rammer den med, når jeg slår ved siden af med hammeren... :twisted: :twisted:.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Transitfar skrev:
Jeg synes faktisk det lyder meget logisk....
Min tommelfinger vokser da kvadratisk i forhold til den kraft jeg rammer den med, når jeg slår ved siden af med hammeren... :twisted: :twisted:.

*GGGGGGG* :lol: :lol: :lol: :lol:

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

John Sahl skrev:
Da jeg skal til at lave mig en ny downpipe vil jeg lige høre folk om hvor stor betydning det får når jeg desværre er nødt til at lave den i 2½" i stedet for de 3" jeg havde satset på.?

Og det er til min Uno Turbo 1.4 som skal have 2½" udstødning resten af vejen.

.

2.5" er helt fint, det kan du lave masser heste på bare rolig og 3" vil bare give dig mere larm.kendetegnet ved en udstødning der er for lille vil kunne høres som en "skurrende" lyd eller den lyd uno´erne laver når de får godt med ladetryk på standard uds.:D
Mht. til Supraen og 8.5" kørte jeg faktisk kun med 3" downpipe, midpipe plus afgang da den lavede mindst 850hk og 1200nm så du har mere end rigeligt med din 2.5". 25 turboen er et godt valg, den er lige i øjet til den motor :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time