Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 20:58

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
 Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
Jkp skrev:
Du lyder IMO ikke for spids... Hvad så den dag den skal trilles til syn? så render det jo pludselig op. Og du kan ikke købe en uno t, ret billigt før den enten er smadret i motoren eller er tæret op i hoved og røv.

Eftermonterer du turbo på din Uno kan den jo heller ikke synes, så hvad snakker du lige om?

.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Moderator

Jkp skrev:
Yes, jeg går og leger lidt med ideen om at få turbo på min fiat uno 1,3sx med 70hk. Den bliver fodret med en karburator.

Men efter hvad jeg ved, så kan det lade sig gøre at smække en turbo på en standart kadett c 1,2 med karb. Så kan det vel også på en uno? Men hvad skal der til?
Er der en speciel slags turbo der skal bruges(skal kun køre med 0,3 - 0,5bar) skal der en intercooler til?
Hvad med toppakningen, skal den skiftes til en kobber pakning?

Kom med noget info, og nogle priser på tingene, så jeg har noget at forholde mig til... :wink:

På forhånd tak.

Ok, du vil vide noget. det vil vi også:

Skal den bil kunne synes som den er, incl den turbo du vil bygge på?

Ombygning til uno t er med stor sandsynlighed eneste mulighed.

Kan du skaffe, og er du villig til at skaffe fiats accept på at din karrosse er egnet til mere end 20% effektforøgelse?

Outlaw løsningen, med blot at knalde en turbo på, og drøne afsted uden de nødvendige papirer kan blive enddog særdeles dyrt. Så dyrt at en uno t i mint condition bliver enddog meget billigt. Er du klar til at tage et evt skrald over fingrene hvis det bliver aktuelt?

Som jeg ser dit indlæg, så har du to muligheder:

Enten købe en uno t fra starten, eller adoptere motoren fra een.

Ret beset ser dit indlæg ud som om du ikke er i stand til at bygge en sugemotor om til trykladning, hvilket gør de svar du allerede har fået ret udmærkede.

Du insisterer så på at du ikke vil have uno t, men blot en hurtigere sugemaskine med påhængt turbo.... :?
Har du tænkt lidt over hvad det egentligt vil forårsage af stumpeudskiftning inden det kan holde?

Hvis du nu fortæller os lidt om dit budget, så har vi måske en chance for at finde et kvalificeret svar til dig, der måske er bedre end dem du har fået. :)

Principielt kan du hamre en turbo på din eksisterende motor uden videre, men uden en egentligt ombygning, så skal der ihvertfald noget omhyggeligt justeret styring til, ellers holder det måske ikke længe.
man kan jo turbolade en plæneklipper om det så skal være, men om det er snedigt er en anden sag.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vejle
[quote="JkpDu lyder IMO ikke for spids... Hvad så den dag den skal trilles til syn? så render det jo pludselig op. Og du kan ikke købe en uno t, ret billigt før den enten er smadret i motoren eller er tæret op i hoved og røv.

Kan ikke bruge det til en skid, det i siger: "køb dig en uno t istedetfor" Jeg spørger om hvad der skal til for a gøre det på min nuværende uno! ikke om jeg skal købe en anden. for så havde jeg nok gjort det uden at spørge andre. Hold jer nu for engang skyld til emnet... :!:[/quote]

Mester! du spurgte efter en morfar bil!!! En del af dem er netop hvad du lige beskrev! Som Henrik siger så løber det op på den ene eller anden måde.

Titel:
Hejsa. undskyld jeg bryder ind. Men jeg har faktisk gået længe og tænkt over om det kunne lade sig gøre at montere kaburatoren på sugesiden af turboen. Og på den måde undgå overtryk i selve kaburatoren. Bare en lille ide jeg har gået med. Ret mig endelig hvis jeg er helt galt på den. Pg kom endelig med en brugbar forklaring.

På forhånd tak Henrik L

Titel:
henrik gamle dreng. det er vist nok diskuteret herinde før. det er noget med at du skal haven en meget benz tæt turbo. og du har selfølge også den der fare ved benz og høje temp. dårlig kombination. men var der ikke noget om at volvo 240 turbo eller ligne havde en turbo dellorto kombination....

Titel:
Moderator

møffe skrev:
henrik gamle dreng. det er vist nok diskuteret herinde før. det er noget med at du skal haven en meget benz tæt turbo. og du har selfølge også den der fare ved benz og høje temp. dårlig kombination. men var der ikke noget om at volvo 240 turbo eller ligne havde en turbo dellorto kombination....

Man kan godt købe turboladere med pakninger beregnet til at suge bensinen igennem. Undlad at bruge almindelige turboer, selvom det umiddelbart sagtens kan lade sig gøre.

Mener blot det er en simpelt udskiftning.

Bensin i hele rørsystemet medfører jo en vis spænding. Skulle du få en backfire, så er der en god chance(!) for en pæn eksplosion.

Til 240Turbo kunne der en overgang købes en sugekarb.-turbo løsning, men de er ekstremt sjælne. Stort set alle "papturboer"(ikke-originale 240Turbo) havde en stromberg karburator, ombygget til trykladning.

Trykkarburatorer er idag temmeligt forældet. IMO ikke besværet værd.
Montering af trykkarburator på en bil nyere end midtfirsere er som at sætte gamle dæk på en ny mercer! groft sagt.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Hej møffe. ja jeg er kommet til at købe en gammel ascona 1,6 sv ,herlig maskine. Og så kunne det jo være sjovt at lege lidt med noget trykladning hvis det kan lade sig gøre selvfølgelig.

HenrikGM: du skriver at det ikke er besværet værd med en trykkarburator. Er det da svært at montere og ikke mindst at få det til at spille ordentligt??

Titel:
Moderator

Henrik L skrev:
Hej møffe. ja jeg er kommet til at købe en gammel ascona 1,6 sv ,herlig maskine. Og så kunne det jo være sjovt at lege lidt med noget trykladning hvis det kan lade sig gøre selvfølgelig.

HenrikGM: du skriver at det ikke er besværet værd med en trykkarburator. Er det da svært at montere og ikke mindst at få det til at spille ordentligt??

Ja, det er svært at få til at virke ordentligt, MEDMINDRE man feks finder et komplet kit til en 240, hvor man kan købe dyser, og nåle der passer rimeligt til motoren. Trykkarburatorer kræver næsten altid så meget tid, og et godt arsenal af dyser,rør og npåle, så det ender med at bensinindsprøjtning koster det samme. Derudover kører skidtet _LANGT_ bedre med et middelmådigt trimmet sprøjt, end med en godt justeret karb!

Citat slut.

Titel:
Tak for svaret henrik. Det projekt skyder jeg så ud af hovedet igen. Jeg finder nok på en eller anden syg ide senere.
Mvh henrik

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time