Jkp skrev:
Yes, jeg går og leger lidt med ideen om at få turbo på min fiat uno 1,3sx med 70hk. Den bliver fodret med en karburator.
Men efter hvad jeg ved, så kan det lade sig gøre at smække en turbo på en standart kadett c 1,2 med karb. Så kan det vel også på en uno? Men hvad skal der til?
Er der en speciel slags turbo der skal bruges(skal kun køre med 0,3 - 0,5bar) skal der en intercooler til?
Hvad med toppakningen, skal den skiftes til en kobber pakning?
Kom med noget info, og nogle priser på tingene, så jeg har noget at forholde mig til...
På forhånd tak.
Ok, du vil vide noget. det vil vi også:
Skal den bil kunne synes som den er, incl den turbo du vil bygge på?
Ombygning til uno t er med stor sandsynlighed eneste mulighed.
Kan du skaffe, og er du villig til at skaffe fiats accept på at din karrosse er egnet til mere end 20% effektforøgelse?
Outlaw løsningen, med blot at knalde en turbo på, og drøne afsted uden de nødvendige papirer kan blive enddog særdeles dyrt. Så dyrt at en uno t i mint condition bliver enddog meget billigt. Er du klar til at tage et evt skrald over fingrene hvis det bliver aktuelt?
Som jeg ser dit indlæg, så har du to muligheder:
Enten købe en uno t fra starten, eller adoptere motoren fra een.
Ret beset ser dit indlæg ud som om du ikke er i stand til at bygge en sugemotor om til trykladning, hvilket gør de svar du allerede har fået ret udmærkede.
Du insisterer så på at du ikke vil have uno t, men blot en hurtigere sugemaskine med påhængt turbo....
Har du tænkt lidt over hvad det egentligt vil forårsage af stumpeudskiftning inden det kan holde?
Hvis du nu fortæller os lidt om dit budget, så har vi måske en chance for at finde et kvalificeret svar til dig, der måske er bedre end dem du har fået.
Principielt kan du hamre en turbo på din eksisterende motor uden videre, men uden en egentligt ombygning, så skal der ihvertfald noget omhyggeligt justeret styring til, ellers holder det måske ikke længe.
man kan jo turbolade en plæneklipper om det så skal være, men om det er snedigt er en anden sag.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!