Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 20:26

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 13 aug 2004, 22:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Dimensionering af manifold, og materiale valg er en viden skab i sig selv.
Hvis man har en papirs pakning immel manifold, og topstykke, er det en god ide at have samme materialer i manifolden, som i topstykket. De motore jeg kender til der har en komposit manifold, har en form for gummi pakning.
En generel regel er at jo længere, og lille diameter, jo mere bundtræk, og en volumen på kammeret skal være ca 1,5 gange motor volumen.
Men det passer ikke altid i den virkelige verden.
I sidste ende er det et spørgsmål om at prøve. da det kræver en meget stor computer, og et meget avanceret program for at forudse hvordan det vil komme til at virke.
Den Volvo manifold der referes til kører med kompressor, og turbo, og et avanceret motorstyrings system, så en eventuelt uheldig udformet manifold, kan der kompenseres for.
Der findes desværre ingen universal løsning på en manifold, men det gælder om at finde andre med samme motorkombination, og deres filosofi til denne, og derefter kopiere denne på sin egen.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 aug 2004, 22:54 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
tinasmartin skrev:
Citat:
Engine:
Volvo B230 with navy crankshaft
SPM H-profile connecting rods
Venolia pistons
16 Valve Volvo head with standard valves, port grinded with own ideas
Self made mechanical valve adjustment
Camshafts grinded by SPM
Double valve springs
Garret GT-40 turbo
Eaton M62 compressor with an own system for control of air between the turbo and the compressor
Exhaust manifold manufactured in stainless steel
Wastegate with 50mm valve
Self made intake manifold with separate 46mm throttle and full radius funnels
Autronic engine management system and CDI ignition
Mercury F1 ignition coils
Self made Intercooler and watercooler

Power:
Max. 578Hp at 6300rpm, over 500Hp from 5200 to 7700rpm

Torque:
Max. 706Nm at 4900rpm, over 600Nm from 4300 to 6600rpm

Gearbox:
Getrag M51
Tilton twin disc 185mm clutch with AP lamellas

Brakes:
Corvette ZR1 discs and callipers
Self made pedal group with wilwood brake adjustment and maincylinders


ja lidt er der lavet ved den... :wink: :wink:



Yep, men den motorkonfigration er slet ikke så sjælden endda(i sverige).

Der plejer gerne at være mindst et par håndfulde biler med lign motorsammensætning når vi er på træf deroppe. Regn trygt med at de fleste volvo2serie og 7serie med turbo kører rundt med minimum 300bhp under hjelmen.

Det kan faktisk lade sig gøre at _købe_ sådan en motor som når vi andre fiser ned i fona efter en ny dvd(der er firmaer til tilbyder så ekstreme maskiner som 4cyl. volvomotorer med 375bremsede hk, og vi snakker om sugemotorer!(prisen er 185.000SEK)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 aug 2004, 14:53 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2004, 22:41
Indlæg: 160
Geografisk sted: Fyn, Svendborg
nu har jeg sat og fulgt lidt med i tråden.. Er det ikke bedst hvis tragtene stikker ca 40mm over bunden i plenum kammeret?!?! Eller er dette lige så godt :
http://www.sitecenter.dk/sjctoyota/scra ... &UID=10012

Mvh Daniel


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 aug 2004, 14:54 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2004, 22:41
Indlæg: 160
Geografisk sted: Fyn, Svendborg
prøv evt og se dette billede også... Der stikker de jo ikke ud ?!?

http://www.sitecenter.dk/sjctoyota/scra ... ction=Next


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 aug 2004, 16:58 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
bare fordi EGON vinder sin klasse til DHB, med den mindste motor der deltog, betyder det jo ikke at alt er perfekt vel? det er nok mere et udtryk for hvor useriøse resten af feltet er!! MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 aug 2004, 22:52 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2004, 22:41
Indlæg: 160
Geografisk sted: Fyn, Svendborg
nej nej, det siger jeg da heller ikke.. Jeg tænkte bare om der eventuelt kunne hentes mere ved at de stak ud, eller om resultatet blev det samme?!?!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 aug 2004, 17:51 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:45
Indlæg: 152
Hvem har egentlig lavet Egons manifol det er jo kunst! ej men det er fandme godt lavet :D

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=32193


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 aug 2004, 18:29 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 mar 2004, 21:21
Indlæg: 165
Geografisk sted: Skive
HenrikGM skrev:
Konisk plenum er "poor-mans-solution". Bruges kun hvis man ikke har kunnet lave tragte indvendigt i kassen.
Tragtene skal være fritstående(hævet over plenummets bund) og helst fuldradietragter.


gider du lave en snit skitse af de fuldradietragte? for jeg tror ikke jeg er helt med på hvordan de ser ud :?

_________________
mvh Morten


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 aug 2004, 18:49 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten Fog skrev:
HenrikGM skrev:
Konisk plenum er "poor-mans-solution". Bruges kun hvis man ikke har kunnet lave tragte indvendigt i kassen.
Tragtene skal være fritstående(hævet over plenummets bund) og helst fuldradietragter.


gider du lave en snit skitse af de fuldradietragte? for jeg tror ikke jeg er helt med på hvordan de ser ud :?



Du ledte ikke så længe efter dem hva??

Prøv dette link:
http://www.google.dk/

Midt på siden er der et stort hvidt felt.

Skriv: "fullradie" i dette felt.

Tryk "enter"

Nu dukker der saftsusemig 15 hits op, hvoraf de første 10 vises direkte.

Vælg feks hit nummer2.
(enkeltklik med musen på teksten "Pipercross")

Enjoy....

Sorry for mit måske arrogante indlæg, meen du kunne nok ha fundet det selv, og det ville ha været hurtigere end læse dette indlæg færdigt.... :)


http://www.kgtrimning.com/piper.htm
http://www.gikturbo.se/spjalhus%20o%20tillbehor.pdf

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 aug 2004, 19:45 
Kan jeg lave indsugningsmanifoldet i rust frit stål

Keber


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team