Hjemmet indsugningsmanifold
Redaktør: Moderatorer
-
Keber
Hjemmet indsugningsmanifold
Hvad skal man alt tage henvis til , hvis man lave indsugningsmanifoldet selv , skal lige sige at det skal bruges til en motor med turbo . som er monteret med mf 2 , vil så lave så der er 8 indsprøjtningsdyser i , 4 til standard brug og 4 til mf 2 eren ,
Man skal vel bare lave en flængse med 4stk 1 1/2" rør som går op i et 4" rør som spjældet så kan sidde på i enden
motoren er på 1600 ccm 8 ventiler
man hvor lange skal de rør være som går fra flængse til selve det store rør ?
KEBER
Man skal vel bare lave en flængse med 4stk 1 1/2" rør som går op i et 4" rør som spjældet så kan sidde på i enden
motoren er på 1600 ccm 8 ventiler
man hvor lange skal de rør være som går fra flængse til selve det store rør ?
KEBER
-
Keber
- bmwmanden
- Medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 12 jan 2004, 20:31
- Geografisk sted: Vejle
Hej
Har selv lavet en insugningsmanifold til en turbomotor, så jeg kan da lige give dig et par tips. Husk først og fremmest at den skal laves i alu, at godstykkelsen skal være 5mm, og at der skal være svejsninger både indvendigt og udvendigt. Med hensyn til rørene, så skal de bare være korte og lige, hvis altså det kan lade sig gøre med pladsen, det gør heller ikke noget hvis de bøjer lidt. Det absolut bedste er at lave det store rør eller kassen konisk, men det er et kæmpe arbejede med alu...har vedlagt et billede hvor du kan se hvor nemt det kan laves uden at den skal være konisk. Om det er specielt smart med 4 dyser til en mf2'er det ved jeg så ikke, jeg vil nu mene at din motor vil få alt for meget benzin, du kan sagtens nøjes med en eller to dyser før spjældet...
Har selv lavet en insugningsmanifold til en turbomotor, så jeg kan da lige give dig et par tips. Husk først og fremmest at den skal laves i alu, at godstykkelsen skal være 5mm, og at der skal være svejsninger både indvendigt og udvendigt. Med hensyn til rørene, så skal de bare være korte og lige, hvis altså det kan lade sig gøre med pladsen, det gør heller ikke noget hvis de bøjer lidt. Det absolut bedste er at lave det store rør eller kassen konisk, men det er et kæmpe arbejede med alu...har vedlagt et billede hvor du kan se hvor nemt det kan laves uden at den skal være konisk. Om det er specielt smart med 4 dyser til en mf2'er det ved jeg så ikke, jeg vil nu mene at din motor vil få alt for meget benzin, du kan sagtens nøjes med en eller to dyser før spjældet...
- Vedhæftede filer
-
- m10t5.jpg (14.36 KiB) Vist 1425 gange
BMW ---> Best Motor in the World!
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Lige et par kommentarer:
Den kan laves i hvadsomhelst. Glasfiber om det skal være. alu eller rustfrit stål, det har ikke den store betydning.
Kravet til godstykkelsen.....imo underordnet. 5mm tykke alurør er ihvertfald rigeligt.
Svejsninger indvendigt og udvendigt??? hvorfor dog det?
Rørene skal absolut ikke være korte. Korte rør er ikke et mål i sig selv, især ikke på en turbomotor.
Konisk plenum er "poor-mans-solution". Bruges kun hvis man ikke har kunnet lave tragte indvendigt i kassen.
Tragtene skal være fritstående(hævet over plenummets bund) og helst fuldradietragter.
Dyseantallet er ikke så væsentligt, størrelsen, og mindste pulsbredde der kan køres med er væsentligt mere interessant.
Dyser placeret før et spjæld er IMO ganske uforsvarligt, hvis man ikke har tjek på hvordan fordelingen er ved ~75% spjældvinkel. Man risikerer nemt på viste manifold at delgas sulter en eller to cylindere.
Vi er ikke enige som du ser....
No pun intended.
Den kan laves i hvadsomhelst. Glasfiber om det skal være. alu eller rustfrit stål, det har ikke den store betydning.
Kravet til godstykkelsen.....imo underordnet. 5mm tykke alurør er ihvertfald rigeligt.
Svejsninger indvendigt og udvendigt??? hvorfor dog det?
Rørene skal absolut ikke være korte. Korte rør er ikke et mål i sig selv, især ikke på en turbomotor.
Konisk plenum er "poor-mans-solution". Bruges kun hvis man ikke har kunnet lave tragte indvendigt i kassen.
Tragtene skal være fritstående(hævet over plenummets bund) og helst fuldradietragter.
Dyseantallet er ikke så væsentligt, størrelsen, og mindste pulsbredde der kan køres med er væsentligt mere interessant.
Dyser placeret før et spjæld er IMO ganske uforsvarligt, hvis man ikke har tjek på hvordan fordelingen er ved ~75% spjældvinkel. Man risikerer nemt på viste manifold at delgas sulter en eller to cylindere.
Vi er ikke enige som du ser....
No pun intended.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
SpydeII
- bmwmanden
- Medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 12 jan 2004, 20:31
- Geografisk sted: Vejle
Hej
Glasfiberindsugningsmanifold??? Du siger lige til næste gang du ser sådan en på en turbomotor... Hvorfor alu og hvorfor svejsninger indvendigt og udvendigt...? Det er fordi hvis du laver det i f.eks rustfri, så opfører det sig anderledes i forhold til alu(som de fleste toppe er lavet af) når temperaturen stiger, hvilket ikke er så smart. Det holder også for meget på varmen. Med hensyn til svejsningerne, så bliver en manifold i alu enten revnet eller sprunget i luften meget hurtigt, taler af erfaring.
Læs lige efter, jeg sagde ikke at det var absolut nødvendigt at de skulle være korte, men det siger jo sig selv, kortere afstand=hurtigere vej...at du siger at en konisk manifold er "poor mans solution" så ved jeg ikke lige hvor du har fået det fra. Har snakket med bunkehvis af eksperter inden for dragrace, rallymekanikere og specialister i turbomotorer, og de siger ALLE sammen at en konisk manifold giver det bedste flow, og ja, tragte indvendigt er en god løsning, dog meget tids og- arbejdskrævende, kun til ekstreme projekter.
Jeg ved ikke om du ser særligt mange tunede biler, men stort set alle der bruger mf2 system vælger at sætte dysen(erne) før spjældet. Jeg ved det er smartere at sætte dem i en ny skinne ved siden af de originale, da motoren ved høje omdr. ikke får fordelt benzinen ordentligt, men igen det med arbejdet og hvad man får ud af at lave det på en anden måde...
Har vedlagt et par billeder af en manifold som to supraeksperter i USA har lavet, de pjatter lidt, men der kan man virkelig se hvordan den perfekte manifold til turbomotor ser ud...
Glasfiberindsugningsmanifold??? Du siger lige til næste gang du ser sådan en på en turbomotor... Hvorfor alu og hvorfor svejsninger indvendigt og udvendigt...? Det er fordi hvis du laver det i f.eks rustfri, så opfører det sig anderledes i forhold til alu(som de fleste toppe er lavet af) når temperaturen stiger, hvilket ikke er så smart. Det holder også for meget på varmen. Med hensyn til svejsningerne, så bliver en manifold i alu enten revnet eller sprunget i luften meget hurtigt, taler af erfaring.
Læs lige efter, jeg sagde ikke at det var absolut nødvendigt at de skulle være korte, men det siger jo sig selv, kortere afstand=hurtigere vej...at du siger at en konisk manifold er "poor mans solution" så ved jeg ikke lige hvor du har fået det fra. Har snakket med bunkehvis af eksperter inden for dragrace, rallymekanikere og specialister i turbomotorer, og de siger ALLE sammen at en konisk manifold giver det bedste flow, og ja, tragte indvendigt er en god løsning, dog meget tids og- arbejdskrævende, kun til ekstreme projekter.
Jeg ved ikke om du ser særligt mange tunede biler, men stort set alle der bruger mf2 system vælger at sætte dysen(erne) før spjældet. Jeg ved det er smartere at sætte dem i en ny skinne ved siden af de originale, da motoren ved høje omdr. ikke får fordelt benzinen ordentligt, men igen det med arbejdet og hvad man får ud af at lave det på en anden måde...
Har vedlagt et par billeder af en manifold som to supraeksperter i USA har lavet, de pjatter lidt, men der kan man virkelig se hvordan den perfekte manifold til turbomotor ser ud...
- Vedhæftede filer
-
- P8110148.jpg (66.74 KiB) Vist 1383 gange
-
- IMG_4561.jpg (73.32 KiB) Vist 1369 gange
BMW ---> Best Motor in the World!
-
0-100
- Medlem
- Indlæg: 163
- Tilmeldt: 20 dec 2003, 16:26
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Hej!
Følgende link kan måske bruges ?. (nok mest til sugmotor)
http://www.grapeaperacing.com/GrapeApeRacing/tech/inductionsystems.pdf
Hilsen D
Følgende link kan måske bruges ?. (nok mest til sugmotor)
http://www.grapeaperacing.com/GrapeApeRacing/tech/inductionsystems.pdf
Hilsen D
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
de rør der er brugt på den manifold BMVMANDEN viser et billede af er bestemt ikke særligt korte! længden bestemmes af hvor man ønsker max drejningsmoment....materialet kan være hvad som helst. varmen fra topstykket bør bestemt ikke få lov til at gå ud i manifolden. den skal vel ikke fungere som intervarmer? at de fleste placerer extra dyser forkert bliver det ikke mere rigtigt af! der er mange ting at tage hensyn til, men lad være med at tænke turbo når i bygger indsugningsmanifold. alt hvad der er gavnligt på en sugemotor er også godt på en turbomotor! MVH. søren