Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 21:48

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 11 aug 2004, 22:08 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 16 jul 2004, 01:13
Indlæg: 237
Hej Jeg korer fra det mørke Jyllan oppe i høje nord for at komme der over
De fedeste er diesel ombygning til metanol i super prostock klassen møllerne er på størrelse med indsugningen fra en jetjeger og så sidder der gerne en 3-4 stykker yil 15.000kr/stk og de siger gerne bang en gang imellem og smider med indmaden. Det er jo altid sjovt

Ses på Djævleøen


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 aug 2004, 23:31 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
yeehaa, det er nu altis synd når der er noget der ryger i luften eller noget andet sjovt... husker specielt engang en traktor der hed basse (dengang) åd en fugl, haps lige ind i luftindtaget... da vi så traktoren næste år var der modificeret med noget net til at forhindre den slags hændelige uheld... :lol:

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 aug 2004, 12:20 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Yugo Turbo skrev:
yeehaa, det er nu altis synd når der er noget der ryger i luften eller noget andet sjovt... husker specielt engang en traktor der hed basse (dengang) åd en fugl, haps lige ind i luftindtaget... da vi så traktoren næste år var der modificeret med noget net til at forhindre den slags hændelige uheld... :lol:


Basse kørte svjh med en packard V12 på 42liter, med kompressor. Det er ikke så usædvanligt at noget bliver spist, med de store motorer.

For nogle år siden kørte der en traktor der hed "BullPower", det var den første i skandinavien med RollsRoyce Griffon(*) motor(er). Han havde 3 store KN panelfiltre foran indsuget til kompressoren, og omkring 40m mærket slår den store maskine lige en lille prut, hvilket åbenbart kunne løsne 2 af panelerne, og brøkdelen af et sekund senere blev der sug på igen, med det resultat at panelerne(de var vel ca som A3 ark) forsvandt på mystisk vis. På storskrærmen blev det vist i slowmotion, om man kunne tydeligt se det kun var den ene cylinderrække der skulle køre på KN filter en meget kort overgang. Det ikke så meget som påvirkede motoren at skulle æde to store knfiltre, med net, filterelement, og gummiramme. Bare ned i kompressoren med skidtet og ind over stemplet så det kunne blive brændt af. Der fandtes "totter" af metalnettet fra filtret i luften over banen, langsomt dalende ned mod jorden.

Meget spektakulært.

Det er svært at sige hvad der er mest interessant i TT.
Prostock og superstock klasserne er nok dem der hekser mest i regulær tuning, hvilket effektforøgelser med en faktor på langt over 10-15 stykker vidner om. Meget interessant at studere lidt nærmere. Da klassen kun kørte med få begrænsninger havde man en overgang ladetryk så høje som 19-21 bar overtryk. Idag er effekten steget yderligere, men ladetrykket er opimod halveret. Man har fundet ud af at mere ladetryk ikke nødvendigvist er en smart måde at komme frem på....(go figure!)

18cyl radialmotorer(stjerne) på 54,7liter i slagvolumen(den går fra 52 til 54,7 på en renovering!) er en fantastisk oplevelse at stå ved siden af og høre blive startet.

4 styk Keith Black fullrace helaluminium motorer uden kølevandskanaler (er oprindeligt udviklet alene til topfuel dragracing) med nålen lænket fast på 8500rpm, en hjulrotation omkring de 140km/t, og en individuel ydelse omkring de 2200hk, må man hellerikke gå glip af. Det er på kort sigt måske cool nok at undlade høreværnet, men på lang sigt ikke særligt snedigt. Et høreapp. kan nemligt ikke fjerne hyletonen fra dit høre, og det hjælper ikke slukke....

4 isotov TV-2/3 gasturbiner fra det russiske forsvar er bestemt også skægt at se i drift.

Kort sagt, der er masser at se på hvis man har blot en smule brændstof i blodet.

Enjoy.

*
RollsRoyce Griffon motoren stammer fra Spitfire jagerflyet fra 2.verdenskrig. Det er den kraftigste motor der nogensinde er bygget i dette fly, og gør spitfiren til en regulær racermaskine(efter den tids std)
I dag bruges denne kombination til "pole racing" i ørkenen i usa, hvor man med vingeafkortede(mere fart!) spitfire fly, med kraftigt tunede Griffon motorer flyver om kap, ala ovalbane racing. Højden er ofte ikke over 40meter over jordens overflade, og farten...ja, de flyver jo om kap, sååe...

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 aug 2004, 14:30 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Indlæg: 732
Geografisk sted: Malmö
Citat:
RollsRoyce Griffon motoren stammer fra Spitfire jagerflyet fra 2.verdenskrig.


hmm... Hvar det ikke RollsRoyce Merlin den hed.. :?:

_________________
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 aug 2004, 14:38 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
det var der også en der hed...
kommer du søndag eller hva?
hva med henrik GM? det ku jo være sjovt at mødes
venlig hilsen
Lasse

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 aug 2004, 19:14 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
hYe skrev:
Citat:
RollsRoyce Griffon motoren stammer fra Spitfire jagerflyet fra 2.verdenskrig.


hmm... Hvar det ikke RollsRoyce Merlin den hed.. :?:


Jo, det var de første spitfire motorer. Sidste halvdel af krigen var selv en spitfire så sløv at noget skulle gøres, og derfor blev snuden på den bygget væsentligt større, meget større propel, og en Griffon motor istedet.

Griffonen er meget lig en merlin motor, blot betydeligt større, plus alle griffon motorer havde en ret stor kompressor drevet af krumptappen.

Merlinmotoren kan idag bygges så langt ned i vægt at den kan være på en minipuller. Så en 14-71 kompressor fra en V8er, gearet godt op til det store slagvolumen så snakker vi 950kg/små 2500hk.

Griffonmotoren kan slet ikke bygges ned i vægt til minipuller. Der er ellers potentiale!!!!

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 aug 2004, 19:16 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Yugo Turbo skrev:
det var der også en der hed...
kommer du søndag eller hva?
hva med henrik GM? det ku jo være sjovt at mødes
venlig hilsen
Lasse



Ville gerne, men for langt væk, og jeg har lige brugt en hel weekend på Eurocup, så jeg har lysten styret et stykke tid.

Ja, kunne være ret sjovt at mødes....

Peugotklubben holder jo race på vandel om ikke så længe. Det var måske en ide at træffes der...?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 aug 2004, 19:34 
jeg kan kun sige hvis i kan komme på nissen så skal i komme der er fart og LYD det styrer jeg er der hvær år


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 12 aug 2004, 20:44 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
ha ha en til der mener 500 hk er mere fart og lyd end 7000 hk på methanol... nå men selv om det lyder bondeagtigt så vælger jeg nu stadig traktortrækket.
venlig hilsen
Lasse

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 aug 2004, 18:18 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
lasse var det kl 9 i kørte fra KBH af.... hvis vi kan mødes er mig og tina da frisk på at fylges derop (det er lidt sjovere at følges)(bare du ikke ligger og kører i cirkler rundt om bilen i din :P :P på vej derop)

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 72 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team