Yugo Turbo skrev:
yeehaa, det er nu altis synd når der er noget der ryger i luften eller noget andet sjovt... husker specielt engang en traktor der hed basse (dengang) åd en fugl, haps lige ind i luftindtaget... da vi så traktoren næste år var der modificeret med noget net til at forhindre den slags hændelige uheld...
Basse kørte svjh med en packard V12 på 42liter, med kompressor. Det er ikke så usædvanligt at noget bliver spist, med de store motorer.
For nogle år siden kørte der en traktor der hed "BullPower", det var den første i skandinavien med RollsRoyce Griffon(*) motor(er). Han havde 3 store KN panelfiltre foran indsuget til kompressoren, og omkring 40m mærket slår den store maskine lige en lille prut, hvilket åbenbart kunne løsne 2 af panelerne, og brøkdelen af et sekund senere blev der sug på igen, med det resultat at panelerne(de var vel ca som A3 ark) forsvandt på mystisk vis. På storskrærmen blev det vist i slowmotion, om man kunne tydeligt se det kun var den ene cylinderrække der skulle køre på KN filter en meget kort overgang. Det ikke så meget som påvirkede motoren at skulle æde to store knfiltre, med net, filterelement, og gummiramme. Bare ned i kompressoren med skidtet og ind over stemplet så det kunne blive brændt af. Der fandtes "totter" af metalnettet fra filtret i luften over banen, langsomt dalende ned mod jorden.
Meget spektakulært.
Det er svært at sige hvad der er mest interessant i TT.
Prostock og superstock klasserne er nok dem der hekser mest i regulær tuning, hvilket effektforøgelser med en faktor på langt over 10-15 stykker vidner om. Meget interessant at studere lidt nærmere. Da klassen kun kørte med få begrænsninger havde man en overgang ladetryk så høje som 19-21 bar overtryk. Idag er effekten steget yderligere, men ladetrykket er opimod halveret. Man har fundet ud af at mere ladetryk ikke nødvendigvist er en smart måde at komme frem på....(go figure!)
18cyl radialmotorer(stjerne) på 54,7liter i slagvolumen(den går fra 52 til 54,7 på en renovering!) er en fantastisk oplevelse at stå ved siden af og høre blive startet.
4 styk Keith Black fullrace helaluminium motorer uden kølevandskanaler (er oprindeligt udviklet alene til topfuel dragracing) med nålen lænket fast på 8500rpm, en hjulrotation omkring de 140km/t, og en individuel ydelse omkring de 2200hk, må man hellerikke gå glip af. Det er på kort sigt måske cool nok at undlade høreværnet, men på lang sigt ikke særligt snedigt. Et høreapp. kan nemligt ikke fjerne hyletonen fra dit høre, og det hjælper ikke slukke....
4 isotov TV-2/3 gasturbiner fra det russiske forsvar er bestemt også skægt at se i drift.
Kort sagt, der er masser at se på hvis man har blot en smule brændstof i blodet.
Enjoy.
*
RollsRoyce Griffon motoren stammer fra Spitfire jagerflyet fra 2.verdenskrig. Det er den kraftigste motor der nogensinde er bygget i dette fly, og gør spitfiren til en regulær racermaskine(efter den tids std)
I dag bruges denne kombination til "pole racing" i ørkenen i usa, hvor man med vingeafkortede(mere fart!) spitfire fly, med kraftigt tunede Griffon motorer flyver om kap, ala ovalbane racing. Højden er ofte ikke over 40meter over jordens overflade, og farten...ja, de flyver jo om kap, sååe...
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!