Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 06:18

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Til nattelæsning kunne jeg også godt tænke mig at vide hvilken bog vi taler om...

Mvh Jakob

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

tror du må erkende at den BIBEL IKKE skriver om turbomotorer! ikke i det kapittel i hvert fald, var det en sugemotor vil du i mange tilfælde have ret. MVH. søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Tjah, jeg har fundet afsnittet i "A. Grahm Bell - Forced Induction Performance Tuning" og jeg er ikke enig i, at det ikke virker på turbomotorer.

Topic gik på, om man kunne få lambda-signaler fra to cylinderrækker ind i en billig ECU med kun én lambda indgang.
Jeg postede et forslag til en metode til at få én lambdasonde til at måle på alle cylindre.

Mvh
Nolan

Titel:
Tak, for de gode svar...
Jeg tænkte på vis jeg skal samle udstødningen fra begge turboér, det mere 1,5 m fra turboérne, der ikke plads før... er det lige meget at sonden sidder så langt henne i udstødningen???

Til Morten VJ: koster udstødning-temp sensor ikke en halv arm? og hvor får man fat i dem henne??

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Citat:
...det mere 1,5 m fra turboérne, der ikke plads før... er det lige meget at sonden sidder så langt henne i udstødningen???

Hmmm......
Det burde være ok, hvis din lambda har varmelegeme - tror jeg.......

You may correct me if I'm wrong !

Mvh
Nolan

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
hvis der ikke er plads før så er der ikke noget at gøre ved det men som NOLAND skriver så gør det ikke så meget hvis den har varmelegme i sig... > en lambda sonde virker først når den er ca 300C* varm.... men ved at volvo S80 T6 den har 4 lambda sonder 2 i hver udstødning før og efter KAT.... og det sider da godt 1meters penge fra motoren...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
boost4life skrev:
Tak, for de gode svar...
Jeg tænkte på vis jeg skal samle udstødningen fra begge turboér, det mere 1,5 m fra turboérne, der ikke plads før... er det lige meget at sonden sidder så langt henne i udstødningen???

Til Morten VJ: koster udstødning-temp sensor ikke en halv arm? og hvor får man fat i dem henne??

Her er en link til en svensk side,
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hlight=egt

De er dyre 1100 + moms sv kr
og motorstyringen skal kunne understøtte den/ de ekstra indgange der bliver tale om.
Feks Mss i sidste softvare version, kan logge disse værdier.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

ang. det her med at føre de to rør fra en v motor med biturbo sammen, så undre det mig meget at det ikke bliv brugt på F1 da de kørte turbo. andre klasser hvor det kunne bruges har jeg heller aldrig set det på billeder så ........bogen hvor det omtales er ellers god nok! de pulser der kunne gøre gavn som de kan på en sugemotor er faktisk ikke tilstede på en ditto biturbomotor. derfor spurgte jeg efter en forklaring! MVH. søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

lqs skrev:
ang. det her med at føre de to rør fra en v motor med biturbo sammen, så undre det mig meget at det ikke bliv brugt på F1 da de kørte turbo. andre klasser hvor det kunne bruges har jeg heller aldrig set det på billeder så ........bogen hvor det omtales er ellers god nok! de pulser der kunne gøre gavn som de kan på en sugemotor er faktisk ikke tilstede på en ditto biturbomotor. derfor spurgte jeg efter en forklaring! MVH. søren

Har jo gravet lidt mere i det. Jeg har faktisk også set billeder af F1 motorer fra både Porsche og andre, hvor man ikke har balance-pipe eller fører de to rækker sammen. Så vidt jeg har forstået monterer man det fordi det giver mere effekt i bunden af skalaen - kunne det tænkes, at det så koster noget i toppen ? Så er det jo nok derfor de nævnte motorer ikke har det - de vrælede jo rundt i høje omdrejninger hele tiden.

Dunno ?

Mvh
Nolan

Titel:
Medlem

Jeg har et kitcar blad hvor de tester forskellige størrelser på røret i mellem de 2 sider det er på V8 motorer det giver ikke flere Hk men op til 8% mere moment og det er kun på suge motorer det duer

Jesper

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time