V6 bi-turbo

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Boost4life

V6 bi-turbo

#1 Indlæg af Boost4life »

Jeg er ved at gå og rode lidt med at få sat bi-turbo på min 3,0 V6, jeg regnede med at få fat en motorstyring, men så er mit spørgsmål:
Jeg skal jo bruge to lambda-sensore, en til hver turbo, men den motorstyring jeg har kik på har kun en lambda indgang... Er der nogen der har nogle forslag??
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#2 Indlæg af lqs »

hvorfor skal du bruge to? du kan sagtens nøjes med en. 6 ville være det optimale! MVH. søren
Boost4life

#3 Indlæg af Boost4life »

lqs skrev:hvorfor skal du bruge to? du kan sagtens nøjes med en. 6 ville være det optimale! MVH. søren


jeg regnede med at der skulle gå en 2" udstødning fra hver turbo, så skal man jo også bruge 2, for at vide om den cylindre række får forlidt benz iforhold til den anden...
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#4 Indlæg af mh »

ville også foretrække 2 mindre turboer frem for 1... for at have et mere simpelt og ens artet udstødnings system med mere.... der går dog noget energi tabt i udstødningen fra det kommer ud i den ene side og er blevet ledet over til den anden side....
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Gæst

#5 Indlæg af Gæst »

lammesonder=turboladere? sugemotor=1sonde? turbomotor=2sonder?biturbo=4sonder? hvad hvis der std. er 4 sonder på min sugemotor og jeg monterer to turboladere??? skal der så 16 sonder til? læs hvad tråden går ud på! bla bla-----
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

En sonde bør være rigeligt, hvis man er sikker på at luft flovet ing, og ud af mortoren er det samme, og flowet af benzin er ens igennem dyserne.
En sonde pr cyl hvordan kan man være sikker på at den måler netop den cyl, og ikke nogle restgasser fra andre cylindre.
Det mest korrekte ville være at bontere 1 temp giver pr cyl i udstødnings manifolden, og sammen ligne temperaturene.
Og der efter justere hver dyse individuelt, eller lave om på manifoldene
I sidste ende afhænger det af hvor mange penge man vil bruge på projektet.
Jeg tror at du skal kigge på meget dyrere systemer hvis du vil have 2 lambdasensore.

MVH

Morten.
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nolan
Mester Medlem
Indlæg: 639
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Østjylland

#7 Indlæg af Nolan »

Anonymous skrev:lammesonder=turboladere? sugemotor=1sonde? turbomotor=2sonder?biturbo=4sonder? hvad hvis der std. er 4 sonder på min sugemotor og jeg monterer to turboladere??? skal der så 16 sonder til? læs hvad tråden går ud på! bla bla-----


Pikfjæs......
Giv dig til kende, hvis du skal svine andre til......

jeg regnede med at der skulle gå en 2" udstødning fra hver turbo, så skal man jo også bruge 2, for at vide om den cylindre række får forlidt benz iforhold til den anden...


Du skal lige huske, at de to udstødninger bør forbindes for at stabilisere udstødningen. En almindelig måde er at lægge et rør på tværs mellem de to systemer under bilen.
Da du jo - formodentligt - gerne vil nøjes med én lambda, kunne det jo være en idé at samle de to systemer i et kort stykke 3", sætte lambdasonden heri og så skille dem ud i de to 2" systemer igen.

Mvh
Nolan
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#8 Indlæg af lqs »

prøv at forklare hvorfor de skal forbindes på en turbobil! mener selv at det er noget vrøvl du skriver. MVH. søren
Nolan
Mester Medlem
Indlæg: 639
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Østjylland

#9 Indlæg af Nolan »

lqs skrev:prøv at forklare hvorfor de skal forbindes på en turbobil! mener selv at det er noget vrøvl du skriver. MVH. søren


Det er beskrevet i biblen, at V motorer viser en stigning i HK, når rørene fra de to systemer samles over en længde på 10-12 tommer og så adskilles igen til to systemer.

Se evt. vedhæftede billede.

Derfor !

Mvh
Nolan
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

Hvilken bibel taler vi om her :?:
Problemet med bibler er at der findes en til hver tros retning.
Og det samme gælder motortuning.
Så hvad der står i koranen, behøver ikke at være det rette for en katolik.
Det samme gælder motorer, Hvis motoren er protestant, nytter det ikke at bruge en katolsk bibel på denne.
Jeg vil ikke udelukke at det virker, det virkede på en 3,5l rover v8 med doppelt 2" udstødning, det gav bedre bundtræk, og lavere lydniveau fra udstødningen.
Men disse udtalelser skal man tage med et gran salt, selvom det står i Biblen, for det kan være at det ikke passer netop på ens egen motorkonfiguration.
Så søg efter svarende, og sammen lign disse, og drag din egen konklusion, og vær klar til at eksperimentere meget.
Medmindre at netop denne modifikation giver et målbart resultat, der er bedre, og motorene er identiske..

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar