Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 jun 2025, 00:31

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Hej...

Er der et matematisk geni, der kan forklare mig hvilken formel man bruger til og udregne HK/Moment på et rullefelt (Uden bremse på rullefeltet) ??

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Regne momentet ud??? Det skal jo MÅLES...

KW kommer jo ud af momentet i forhold til omdrejningerne...
Det er noget med
(nm * n)
og det skal så deles med et eller andet hvor resultatet kommer ud i KW... Hvad skal du bruge det til?
Det er bare en lille bitte formel som jeg ikke kan huske, men som "alle" kenner... Og som jeg kunne slå op hvis jeg gad lige nu.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel: Rullefelt
Jeg er ved at lave et rullefelt, og skal have lavet et program til og udregne HK og moment kurven. Men kan ikke lige finde formlen !!

Noget med modstand i rullerne, og vægten, samt den effekt er puttes i hjulene !!!???!!?? :?

Titel:
Nå... uhhh.. det skal jeg ikke kunne sige så. men det er vel et enerti feldt så, ikke?

Der skal du i hvert fald have mekanismens vægt som acceleres op, den tid det tager og den hastighed den opnår med i beregningen. Det kræver jo et bestemt antal KW at trække den givne vækt op til et nået antal rpm i et vis tidsrum... Kender heller ikke den eksagte formel.

v/h christian

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö, Sverige
(Hk*7023,51) / Omdr/min = Nm

(Nm * Omdr/min) / 7023,51 = Hk

Titel:
Moderator

Daniel 537 skrev:

jooo....men hvordan skal manden bruge det til sit felt?

Det der skal til for at kunne bruge det til et felt er at man skal kende hastighedhedændringen pr. tidsenhed i meget små intervaller, finde vinkelaccelerationen i hvert af disse små intervaller og(forudsat det præcise enertimoment på rullerne er kendt) gange inertimomentet så har man det moment rullerne påvirkes med i det aktuelle tidsinterval. Så skal der bare skrives software der kan give det som en graf som funktion af det aktuelle omdrejningstal så har man egentligt det der skal til. Lyder vældigt simpelt, meen praksis er en lidt anden :-)

Går selv og pusler lidt med ideer til et stort felt, så måske vi skulle kigge hinanden over skulderen??

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel: Rullefelt
Hej HenrikGM..

Har sat hele NVU på sagen, for det er åbenbart ikke sådan lige til. Der er også forskel om det er vægt ruller, eller om man kører med en Telmar bremse på feltet. Vi har nede på mit arbejde bygget flere rullefelter, men man kan ikke se den formel i programmerne,og de er sku for dyrer at købe !!!

Titel: Re: Rullefelt
Moderator

Anonymous skrev:
Hej HenrikGM..

Har sat hele NVU på sagen, for det er åbenbart ikke sådan lige til. Der er også forskel om det er vægt ruller, eller om man kører med en Telmar bremse på feltet. Vi har nede på mit arbejde bygget flere rullefelter, men man kan ikke se den formel i programmerne,og de er sku for dyrer at købe !!!

Det er nu ikke så kunstigt igen. Jeg vil da tro at man kan regne den formel ud hvis man sidder sig ned og tænker det lidt igennem.

Det er meningen at der i løbet af kort tid bliver fusket lidt med et felt der har både Telma bremse og vægtruller i samme felt, og der skal vi også til at kigge lidt på softwaren. Måske vi skulle slå pjalterne lidt sammen og dele erfaringerne når den tid kommer(om ca. 1,5måned)??
Vi(Hald79&mig) vil nemligt gerne have et felt vi kan køre steadystate på og køre acc.run på samme felt.

Hvordan bygger og afbalancerer i iøvrigt så store ruller som der skal til for at rulle nogle seriøse hk??

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

Daniel 537 skrev:

Hvordan kan man regne momentet ud, ud fra en formel og hk???
Hk og nm følges jo nødvendighvis ikke ad.......

Titel:
Senior Medlem

Daniel 537 skrev:

Hvordan kan man regne momentet ud, ud fra en formel og hk???
Hk og nm følges jo nødvendighvis ikke ad.......

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time