Dobbelt karburatore

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Brian SPC
Medlem
Indlæg: 184
Tilmeldt: 12 sep 2003, 10:57
Geografisk sted: Barrit
Kontakt:

Dobbelt karburatore

#1 Indlæg af Brian SPC »

Jeg skal til at sætte nogen dobbelt karburatore på min BMW 2.7 motor, og så ville jeg lige høre jer kloge mennesker herinde om ikke 3 x 48mm Delorto lyder som et ganske fornuftigt valg, eller skal jeg have en anden størrelse på ?

Hva gør jeg med bensintrykket ? Min pumpe er jo den org. højtryks pumpe til insp. kan jeg sætte et regulator på der så ? så jeg kommer ned på de ca. 0.25 bar som sådan karb´s skal køre med.
Sierra 2.0i TT Solgt - Nu Kia Picanto ´09 & Volvo 940 2.3 GL Stc. B230FD
www.SPC-Net.dk
stefan

Re: Dobbelt karburatore

#2 Indlæg af stefan »

Brian SPC skrev:Jeg skal til at sætte nogen dobbelt karburatore på min BMW 2.7 motor, og så ville jeg lige høre jer kloge mennesker herinde om ikke 3 x 48mm Delorto lyder som et ganske fornuftigt valg, eller skal jeg have en anden størrelse på ?

Hva gør jeg med bensintrykket ? Min pumpe er jo den org. højtryks pumpe til insp. kan jeg sætte et regulator på der så ? så jeg kommer ned på de ca. 0.25 bar som sådan karb´s skal køre med.


Jeg tror 48mm bliver for store. Jeg kørte med 48mm på en ascona b. Her var hver cylinder 600 kubik. (det var altså en 2,4) på sådan en lækker bimmer (kører selv e30) vil hver cylinder kun være på lige over 400 kubik.
Til benzintilførsel brugte jeg en facet red top pumpe og en filter king regulator.
Malibu..
Medlem
Indlæg: 158
Tilmeldt: 06 okt 2003, 01:16

#3 Indlæg af Malibu.. »

det er jo bare at dyse dem efter det men det største problem er nok at få dem til at køre ens det kan drille lidt med 2 dobbelte men nu skal der 3 på.
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

Re: Dobbelt karburatore

#4 Indlæg af 2fat2fly »

Brian SPC skrev:Jeg skal til at sætte nogen dobbelt karburatore på min BMW 2.7 motor, og så ville jeg lige høre jer kloge mennesker herinde om ikke 3 x 48mm Delorto lyder som et ganske fornuftigt valg, eller skal jeg have en anden størrelse på ?

Hva gør jeg med bensintrykket ? Min pumpe er jo den org. højtryks pumpe til insp. kan jeg sætte et regulator på der så ? så jeg kommer ned på de ca. 0.25 bar som sådan karb´s skal køre med.

Jeg har en regulator til at ligge til karburator som du kan reguler trykket på, 2 studser til karbu en til pumpen og en til retur, hvis det har interrasse så meld tilbage.
Malibu..
Medlem
Indlæg: 158
Tilmeldt: 06 okt 2003, 01:16

#5 Indlæg af Malibu.. »

Nu ved jeg ikke med bmw men mange insp biler kører med 2 pumper en i tanken og en i bund/motor rum. det kan være at hvis der sider en i tanken at det så er nok at fjerne den der sider i motor rummet og lade den anden leverer der skal jo ikke noget tryk til..
Har gjort det et par gange selv med både ford og alfa
Brugeravatar
Brian SPC
Medlem
Indlæg: 184
Tilmeldt: 12 sep 2003, 10:57
Geografisk sted: Barrit
Kontakt:

#6 Indlæg af Brian SPC »

hva regner du med at skal have for den regulator evt ?
Sierra 2.0i TT Solgt - Nu Kia Picanto ´09 & Volvo 940 2.3 GL Stc. B230FD
www.SPC-Net.dk
Bjarne Andersen
Junior Medlem
Indlæg: 90
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:11

#7 Indlæg af Bjarne Andersen »

hvordan har du fundet 3 så lækre 48 mm. hende??? og er det helt ens ellers kan det godt være meget svært at få til at virke...
Brugeravatar
Brian SPC
Medlem
Indlæg: 184
Tilmeldt: 12 sep 2003, 10:57
Geografisk sted: Barrit
Kontakt:

#8 Indlæg af Brian SPC »

Jeg var bare lige heldig at en af mine kammerater havde sådan 3 til at ligge, og han havde opgivet projektet, så nu må jeg se om jeg får det til at fungere.

Hvis der er nogen som har en trykregulator eller kender et sted jeg kan købe en så skriv lige..................
Sierra 2.0i TT Solgt - Nu Kia Picanto ´09 & Volvo 940 2.3 GL Stc. B230FD
www.SPC-Net.dk
stefan

#9 Indlæg af stefan »

Brian SPC skrev:Jeg var bare lige heldig at en af mine kammerater havde sådan 3 til at ligge, og han havde opgivet projektet, så nu må jeg se om jeg får det til at fungere.

Hvis der er nogen som har en trykregulator eller kender et sted jeg kan købe en så skriv lige..................

Jeg købte min pumpe og regulator hos kg trimning i sverige. http://www.kgtrimning.com/
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

Har lige kigget i en kaburator bog.
Og til såddan en motor skal der bruges en venturi diameter på
33 mm ved en maks effekt ved 6000 omd./min.
42 mm ved en maks effekt ved 8000 omd./min.
48 mm ved en maks effekt ved 10000 omd./min.

Så en 48mm i gasspjlædsstørrelse er et overkill under 9000 omd./min., og vil være meget svære at få til at gå godt i de lavere omdrejninger.
Det er ikke kun et spørgsmål om dysestørrelse, men også hastigheden på luften.

Anbefalet kaburator størrelse er derfor på 40 mm.

Kaburatorer med en EFI pumpe er ikke noget problem lav et t stykke inden benzintryksregulatoren (jeg brugte en filterking) Juster trykket ind således at det ligger 0,2-0,1 bar højere end regulatortrykket. Enten vha. en restriktion, eller hvis det skal være meget fornemt en trykregulator til EFI.
Jeg har selv kørt med denne opsætning i 2 år uden problemer.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar