Vi har vist lige lidt pumpeforvirring her.
Parrallelkoblede pumper giver ideelt den dobbelte mængde,samme tryk
Reelt næppe mere end 20-50% større mængde, grundet tab.
Seriekoblede pumper medfører to tryktrin.
Volumen vil være den samme eller STØRRE for een pumpe, og trykket vil stige temmeligt meget.
Att. Touring:
Hvis du vil have større tryk(hvorfor dog det?) så skal du seriekoble pumperne. hold trykket på 1.pumpe på ca. 1/3 af det ønskede maxtryk, dog aldrigt over 1,5bar(ca. værdier!) og giv den resten over 2. pumpe.
Det vil ende med at give dig mellem 40 og 90% mere tryk v. samme flow(anslået værdier)
Man parallelkobler stort set aldrig pumper på gadebiler da det medfører nogel store problemer.
Grunden til at to seriekoblede pumper giver mere mængde er at man flytter pumpens driftspunkt NED i karakteristikken, og pumpen bliver mere effektiv idet den skal arbejde mod et mindre tryk.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!