Transitfar skrev:
Tja, to turboer i serie, det er naturligvis ikke helt enkelt at få til at spille korrekt.
Men husk på, at der er tale om en STANDARD vogn, som selv en fokeskolelærer ville kunne køre i til daglig.
Nah-ja, måske ikke lige en lærer, men så hans nabo..
Nu står der ikke noget om forureningen, men bilen skal jo overholde euro3/4/5 eller hvor langt vi efterhånden er kommet.
Det er HELT sikkert DEN side af sagen, som har krævet størst indsats.
Set i sammenligningens lys(squish,adskillige toppakninger osv) så har man jo nu nok fundet en lidt teknisk bedre løsning end file 2mm af stemplerne,, bruge en gammel turbo fra en saab99 og stable 4 toppakninger oven på hinanden....
Tag feks skibsmotorer i dag: For blot 15år siden skulle det bare være så simpelt som muligt; idag har de nyeste ingen knastaksel, og brændstofpumperne er styret rent elektronisk. Så man varierer både på knastakselprofilen,løftehøjden og timingen. Man varierer på brændstofindsprøjtningstidspunktet, mængden, og forløbet(!)
Der er vist hellerikke nogen tvivl om at en bensinmotor idag ikke har 2mm luft mellem stempel i TDC og topstykket. Tag feks store gasmotorer til varmeværker; her går man så vist som at hæve stempelringene så meget som det nu lader sig gi sig, for at få mindsket det "døde"rum mest muligt, både til gavn for effekten(mindre bankevilligt) og til gavn for ydelsen.
Så udviklingen har taget højde om mange af disse ting, og det der virker på en fiat127 virker ikke helt på samme måde på en S80T6. Nye motorer i dag har meget af det grej der hørte racing til for år tilbage, og det samme er jo gældende på diesel.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!