Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 22 apr 2025, 21:58

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Jeg har med et halvt øre hørt der skulle være hul i lovgivningen således at biler ældre end 1990, der er født MED katalysator og lambdasonde kan udstyres med turbo. Forudsat at en katalysator og lambdasonde staidg sidder på bilen, forstås.

Er der nogen der kan bekræfte dette?
Bilen er fra 1986 og mystisk nok født med kat og lambdasonde. Den må være importeret fra et mystisk land i sin tid...

Det kunne da være sjovt at grine hele vejen til og fra synshallen :D

/Bindegal

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyn
Bindegal skrev:
Jeg har med et halvt øre hørt der skulle være hul i lovgivningen således at biler ældre end 1990, der er født MED katalysator og lambdasonde kan udstyres med turbo. Forudsat at en katalysator og lambdasonde stadig sidder på bilen, forstås.........

DET ER VEL EGENTLIG KORREKT. SÅ MANGLER DU OGSÅ EN "EGENTHEDSERKLÆRING"...DA SBI IKKE ACCEPTERER UNDER 20% EFFEKTFORØGELSE....OG GENERELT ER BREMSER KUN GODKENT TIL 20% FORØGELSE...( dette kan være en af egenthedserklæringerne)

Sådan har jeg tolket de regler... :?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Ang. denne erklæring:

Jeg har forgæves forsøgt at få Ford importøren til at skrive en sådan til mig det sidste halve år.
Så snart man nævner turbo overfor de klaphatte, kommer der en masse moralske opstød istedet for noget brugbart. Jeg forsøgte at køre en 'kør træt' kampagne, hvor jeg ringede til dem ca. 2 gange om ugen i et par måneder. Havde håbet på, at de ville bestemme sig for, at det var lettere at skrive en erklæring end at skulle høre på mig hele tiden.
Til sidst henviste de mig til specifikationerne for den kraftigste model i serien og sagde, at det var det bedste de kunne gøre.

Ja, ok. Nu er det bare sådan, at SBI ikke godtager denne form for doku. Det SBI så vil vide, er hvad der skal til for at ombygge den ene model til den anden - bremser, ophæng, støddæmpere, fjedre etc......

Tilbage til importøren. Der starter det samme show igen....

Summa summarum: Erkæringen er ikke let at få fingre i - skriv gerne, såfremt det skulle lykkes. Jeg vil gerne have nogle tricks.

Mvh
Nolan

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyn
Hmm, der må jeg sige at hos "Opel Danmark" er de nu ret flinke... Har fået alt, hvad jeg pænt har spurgt på..

Titel:
Det er før 1/10-90 :D http://www.fstyr.dk/graphics/synkron-li ... snit07.pdf
side 28 nederst fortsættes på side 29.
Jeg har selv en bil med kat fra 1/7-90 men så er problemmet "bare" at få noget papir på at den kan stoppe igen,da al trykladning nu ses som over de 20%.
Hvad faen gør man så? toyota dk gør sig ikke i den slags.

Titel:
Dvs. konklusionen er at det måske nok er en anelse mere "lovligt" end ellers, men alligevel ikke - øøøh - lovligt :-)

Takker for svarene.

/Bindegal

Titel:
Mester Medlem

Jep, nemlig. Det hjælper dig kun på punkter emmision, men det er så også den støste kæphest hvis du ikke kunne benytte denne lov.

Opel Danmark er de eneste der er til at have med at gøre inden for disse ting.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
scotten skrev:
DET ER VEL EGENTLIG KORREKT. SÅ MANGLER DU OGSÅ EN "EGENTHEDSERKLÆRING"...DA SBI IKKE ACCEPTERER UNDER 20% EFFEKTFORØGELSE....OG GENERELT ER BREMSER KUN GODKENT TIL 20% FORØGELSE...( dette kan være en af egenthedserklæringerne)

Det er nu endlig ikke så dumt, hvis vi feks tager min bil som er en Opel Vectra 2.0i fra 1/4-90 med 115hk, den bruger 24x256mm bremser, hvilken Kadett GSI 2.0i 16V med 150hk også gør.

Og hvis bilen altid er godkendt til +20% med de bremser, så skulle min bil kunne godkendes med +75% = TURBO :)

btw, hvilken størrelse bruger en Calibra turbo endlig i bremser (hvis det er samme størrelse som Vectra & Kadett, så er vi oppe på noget som +115%) ?!?!?!?

[url=http://www.bluesecurity.com/solutions/do_not_intrude.asp?from=affiliate&refid=gjelsoe.dk&itemid=bn2:axp641lc][img:axp641lc]http://www.bluesecurity.com/Community/gallery/banner2.gif[/img:axp641lc][/url:axp641lc]

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Cossie skrev:
scotten skrev:

Det er nu endlig ikke så dumt, hvis vi feks tager min bil som er en Opel Vectra 2.0i fra 1/4-90 med 115hk, den bruger 24x256mm bremser, hvilken Kadett GSI 2.0i 16V med 150hk også gør.

Og hvis bilen altid er godkendt til +20% med de bremser, så skulle min bil kunne godkendes med +75% = TURBO :)

btw, hvilken størrelse bruger en Calibra turbo endlig i bremser (hvis det er samme størrelse som Vectra & Kadett, så er vi oppe på noget som +115%) ?!?!?!?

Vektra kontra kadet der er vel en væsentlig vægtforøgelse her.
Så hvis en raket kører med de samme bremser som en vektra burde den have en mindre bremselængde fra høj fart end en vektra.
Teori nr 1 bremser kan ikke blive store nok, der er kun begrænset af fælgens udformning og diameter. :D
realitet nr 1 medmindre at bremserne er tüF godkendt kan de ikke monteres på en gadebil :evil:
Men hvis man bygger bilen om til en model med større bremser,og ændret undervogn for at kunne overholde 20% effektsforøgelses reglen hos sbi.
Sender de dig direkte til told og skvat, for så er der risiko for at bilen har ændret identitet.

Desværre er vi en minoritet maks 1% af det samlede antal bilister. Der kunne finde på at tune/opgradere deres biler. Men da det er meget omtalt i pressen føler politikerne sig nødsaget til at blande sig.
Med nogle meget uoverskuelige, og uforståelige krav, og regler.
Jeg har overvejet at flytte adresse til sverige hvor reglerne er noget mere menneskelige.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Tjoo.... men Calibra 2.0i 16V 150hk bruger også disse bremser, jeg bør nok have samlignet min bil med en Calibra istedetfor :)

Men så er det stadigvæk +55% der er tale om.... :)

[url=http://www.bluesecurity.com/solutions/do_not_intrude.asp?from=affiliate&refid=gjelsoe.dk&itemid=bn2:axp641lc][img:axp641lc]http://www.bluesecurity.com/Community/gallery/banner2.gif[/img:axp641lc][/url:axp641lc]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time