Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 06:29

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 04 apr 2004, 15:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
lqs skrev:
det er sgu meget godt med at det (svinghjulet) var ude af balance efter letning. det var det sansynligvis ogsa tidligere!! det blev selvfolgelig chekket ogsa for drejebanken blev sat igang??? hvis der er noget der skal afbalanceres er det krumtap, remskiver svinghjul og kobling mm. IKKE KUN SVINGHJULET!! MVH. soren downunder

Det lyder meget fornuftigt i den ideelle verden 8) , men da det er de færreste der har splittet hele motoren ad ved letning af svinghjul, kan man godt nøjes med at afbalancerer svinghjul, og trykfod som en enhed. Da det er normalt her den største ubalance ligger.
Men husk at ved næste koblingsskift skal møget afbalanceres igen :(
Hvad nytter det at afbalancerer før letning, og at dreje af er ikke normalt at anbefale, men derimod at bore eller fræse i svinghjulets pereferi da det giver mest effekt( og det er ikke HK).

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 apr 2004, 16:34 
Hvis jeg en dag skal have lettet et svinghjul igen har jeg nu en ide om hvad jeg vil have lavet. Men jeg har desværre ikke et svinghjul mere jeg kan sende afsted, og som skrevet tidligere har ham der har lettet det her lettet en del svinghjul og burde have styr på det, han har desværre bare ikke maskinerne der kan fræse huller


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 05 apr 2004, 02:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
MORTEN! hvorfor tror du at svinghjulet kun kan sidde paa en maade paa de fleste motorer? tror du det er fordi det blot skal afbalanceres til 0?? har du lagt maarke til at paa mange motorer er krumtappen ikke bearbejdet (afbalanceret), men paa svinghjulet er der fraset materiale bort saa det ser ud som om det IKKE er i balance??? nu er det min erfaring at man sagtens kan lette svinghjulet uden at faa motoren afvejet (igen) blot skal man prove ikke at dreje af hvor disse afbalancerings punkter (huller/affrasninger) er! MVH. soren


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 apr 2004, 14:45 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 17 feb 2004, 14:56
Indlæg: 42
Geografisk sted: København
En Cosworth Escort har standard stålsvinghjul fra fabrikken.

At lette sit støbte standard svinghjul er ikke der pengene eller tiden efter min mening skal bruges. Stålsvinghjul der kan tåle at komme over 7000 omdrejninger uden at gå i 1000 stykker koster ikke mere end halvanden tusinde og de penge er givet godt ud - både for din sikkerhed, men også for publikum på striben, der nok ikke vil blive glade for at få en svinghjul i hovedet med 7000 omdrejninger :cry:

Husk selvfølgelig også nye friske stjerne12 stålbolte...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2004, 16:46 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 15 mar 2004, 21:21
Indlæg: 165
Geografisk sted: Skive
hvor kan man køre sådan et stålsvinghjul til den pris?? kunne muligvis godt være interesseret..

mvh morten


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2004, 17:24 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
lqs skrev:
MORTEN! hvorfor tror du at svinghjulet kun kan sidde paa en maade paa de fleste motorer? tror du det er fordi det blot skal afbalanceres til 0?? har du lagt maarke til at paa mange motorer er krumtappen ikke bearbejdet (afbalanceret), men paa svinghjulet er der fraset materiale bort saa det ser ud som om det IKKE er i balance??? nu er det min erfaring at man sagtens kan lette svinghjulet uden at faa motoren afvejet (igen) blot skal man prove ikke at dreje af hvor disse afbalancerings punkter (huller/affrasninger) er! MVH. soren

Jeg må dertil sige at jeg ikke er stødt på en motor der er eksternt balanceret, Laver kun motorer af en hvis kvalitet. 8)
De eneste motorer jeg har hørt om der er eksternt balancerede, er hvisse amerikanske v8 motorer. Hvor der er sat ekstra vægte på svinghjulet.
De huller der er i et svinghjul på en normal 4 cyl. motor stammer fra fabrikkens ønske om at balancerer svinghjulet for sig selv.
Men det er altid tilrådeligt at læse i en repmanual, da der er alle data.

7000 omdrejninger det klarer et standatr svinghjul i en Honda, og det er støbt.
MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2004, 01:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
hvorfor mener du svinghjulet kun kan sidde paa en maade. hvis det er afbalanceret for sig selv (i o ).saa kunne det vel lige saa godt sidde paa alle maader??!! tankt lidt over det der er skrevet langere oppe i denne traad! MVH. soren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2004, 13:06 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
lqs skrev:
hvorfor mener du svinghjulet kun kan sidde paa en maade. hvis det er afbalanceret for sig selv (i o ).saa kunne det vel lige saa godt sidde paa alle maader??!! tankt lidt over det der er skrevet langere oppe i denne traad! MVH. soren


Jeg kan finde 2 gode grunde til at svinghjulet, kun kan sidde på en måde.

1. At motoren er eksternt afbalanceret, eller at de roterende dele er afbalanceret på fabrikken (Det er næppe tilfældet på de fleste motorer, der sidder i den type biler at man generelt roder med.)

2. At der sidder en eller anden form for takthjul på svinghjulet, til motorstyring, tændingsanlæg, testudtag.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 apr 2004, 13:42 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
Indlæg: 323
Geografisk sted: kbh
Hm - hvorfor letter man mere end 6-800g på en 1,9 det er sq kun til race...til hverdag er det ikke en meter værd at tage mere af (måske på turbomotor) - okay smag og behag at man skal køre med 1500 o/m i tomgang..og skal ha 4000 på den for at starte i 1...hvergang :(
Derimod fuld afbalande og af vejning af stempler og plejlstrænger/krumtap noget der kan mærkes...det at tage af svinghjulet er på bekostning af momentet, og hvorfor fjerne moment fra en motor??Alle snakker HK, men moment er sq lige så vigtigt/sjovt... :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 apr 2004, 17:27 
det kommer vel også an på svinghjulet...... jeg har lige læst mig igennem 3 sider... kæft en smøre.. man bliver hverken dummere eller klogere.. jeg skulle mene at hvis jeg tager 5-10% af mit svinghjul på min sierra dohc det er 700-1400 g. ( ja svinghjulet på en sådan vejer 14 kg) så vil det hjelpe gevaldigt meget på mit optræk, men ikke skade mit moment det fjerneste. men er det et svinghjul på 4kg vil jeg nok også hellere koncentrere mig om en komplet afbalancering af hele motoren... men mit svinghjul ryger i hvertfald ned til westspeed næste gang det skal af... men vi glemmer helt koblingen når der nu er blevet taget af svinghjulet. den skal også kunne klare mosten. men når alt kommer til alt så drejer det sig jo om at snakke med nogen der har prøvet det før på det omtalte matriel, ellers må man jo være en pioner inde på det omtalte område... og tuning koster kassen.. lige meget om det er en ellert eller bentley.. og tro mig det går i stykker lige meget hvad. det er bare et spørgsmål om tid.og er man forberet på det, så bare gå amok....

en lille smøre fra mig, så må i jo selv om, om i kan li det eller ikke kan.


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team