Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 22 apr 2025, 23:44

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 08 mar 2004, 20:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2003, 14:22
Indlæg: 704
Geografisk sted: Jyllinge
Nu har jeg diskuteret det med nogen stykker. Hvor varm må olien max blive i en bil?? Nu snakker vi ikke en formel1 bil, men en normalt gadebil som evt er småtunet.

Er der nogen olier (5w40osv) der kan tåle mere temp end andre??

_________________
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 mar 2004, 20:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
På min liger olie temp. på 85-95c. ved normal daglig kørsel til og fra arbejde. Den kan ryger op på ca 110c ved lang hurtig motorvejs kørsel. Har i syd tyskland og italien haft den oppe ved 130c. ved meget hurtig kørsel i bjegen/pas. uden nogen problemer, men ved 130c. er olien noget tynd. Køre på en 10w-30 fra Statoil.
Har set at fabrikken opgiver min til at skulle have en normal drift temp på olie på 80c.

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 mar 2004, 21:44 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
140 grader så vil du ikke ønske dig den varmere! Men 130 grader er også rigeligt...

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 mar 2004, 22:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2003, 14:22
Indlæg: 704
Geografisk sted: Jyllinge
Se 140gr er også det f.eks agergård sagde til mig, meeen en kammi bliver ved med at sige 180gr, som jeg synes lyder sindsygt. Det er måske muligt at olien måske stadig virker en smule, men en motor med 180gr olie vil da brænde sammen bare af varmen, ik??

Hvad med temp forskel ved skift af olie?? Vil en bil med f.eks 10w50 olie bilve varmere end f.eks 5-40 og hva klarer en høj temp bedst

_________________
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 mar 2004, 19:51 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
En almindelig bil med almindelig olie vil ikke overleve en så høj olietemperatur!

Et eksepel:

En af mine bekendte var på rullefeldt med en HØJT ydende motor... De havde godt nok set at olie temperaturen var røget op på 160 grader, men fortsadte af lige vel... Det kostede ham en ret fin turbo!

Din motor vil nødvendigvis ikke bare stå af lige med det samme, men den vil ikke længere blive smurt ordentligt... Og følgerne her af ville være ødelagte lejer eller begyndende ødelagte lejer. Olien har ikke mistet sin smøre effekt helt, men det er ikke risikoen værd af kører den over 140 grader.

Bilen burde ikke blive varmere ved at skifte olie til en anden type. Det der er forskel på de 2 olier du nævner der er viskusiteten ved kår motoren er kold og når den er varm.

v/h christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 mar 2004, 10:56 
Hvis man laver sin tuning ordenlig, med det mener også sørger for max køling burte man kunne holde sig under 110 grader C. Jeg har været på Nürnburg Ring og ræse. Der kunne jeg presse min olie op på 110 grader C. Det skal så lige nævnes at udendørs temperaturen var 38 grader C.
Ved normal motorvejskørsel (omkring 180 km/t) Kommer jeg sjællent over 86 grader og ved landevej 82. Så det kan lade sig gøre at holde den termiske påvirkning nede.
Bilen er en G2 2,0 GTI 16V
Mvh Thomas


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 12 mar 2004, 20:45 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
NMB1022 skrev:
Se 140gr er også det f.eks agergård sagde til mig, meeen en kammi bliver ved med at sige 180gr, som jeg synes lyder sindsygt. Det er måske muligt at olien måske stadig virker en smule, men en motor med 180gr olie vil da brænde sammen bare af varmen, ik??

Hvad med temp forskel ved skift af olie?? Vil en bil med f.eks 10w50 olie bilve varmere end f.eks 5-40 og hva klarer en høj temp bedst

Teoretisk set vil en 5w40 have en mindre tempstigning end en 10w50, pga. en mindre friktion, men dette er næppe målbart.
Begge olier kan tåle samme temperatur hvis de er af samme kvalitet.
Dette siger SAE tallene intet om. Men hvis man nærlæser på olie dunken det står med småt star der hvilken kvalitet olien har.
så som API VW MB . Der er en mængde klassifikationer jeg ikke kan huske.
MEn når der vælges olie til en standart motor, eller en tunet udgave.
Så se først efter oliens kvalitet, og dernæst på dens SAE værdi.
En tyndere olie i en tunet motor er ikke det bedste, pga. de øgede spillerum, og Højere effekt udtag.
Kører pt med en RS olie med værdien 10W60, og en overdiminsioneret oliekøler, kender ikke temperaturen, men jeg vil ikke se over 140 grader på olien.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 mar 2004, 22:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
har du termostat på oliekøleren MORTEN? HAVNER hvad skete der med den turbo? har du set den? MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 mar 2004, 06:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Ja selfølgelig har jeg en Thermostat til oliekøleren.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 mar 2004, 12:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
klog dreng, så gør den da ingen skade! om den så (oliekøleren) gør nogen gavn er en helt anden sag! MVH. søren


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team