NMB1022 skrev:
Se 140gr er også det f.eks agergård sagde til mig, meeen en kammi bliver ved med at sige 180gr, som jeg synes lyder sindsygt. Det er måske muligt at olien måske stadig virker en smule, men en motor med 180gr olie vil da brænde sammen bare af varmen, ik??
Hvad med temp forskel ved skift af olie?? Vil en bil med f.eks 10w50 olie bilve varmere end f.eks 5-40 og hva klarer en høj temp bedst
Teoretisk set vil en 5w40 have en mindre tempstigning end en 10w50, pga. en mindre friktion, men dette er næppe målbart.
Begge olier kan tåle samme temperatur hvis de er af samme kvalitet.
Dette siger SAE tallene intet om. Men hvis man nærlæser på olie dunken det står med småt star der hvilken kvalitet olien har.
så som API VW MB . Der er en mængde klassifikationer jeg ikke kan huske.
MEn når der vælges olie til en standart motor, eller en tunet udgave.
Så se først efter oliens kvalitet, og dernæst på dens SAE værdi.
En tyndere olie i en tunet motor er ikke det bedste, pga. de øgede spillerum, og Højere effekt udtag.
Kører pt med en RS olie med værdien 10W60, og en overdiminsioneret oliekøler, kender ikke temperaturen, men jeg vil ikke se over 140 grader på olien.
MVH
Morten
_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html