Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 11:33

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 06 feb 2004, 20:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Hvad med et milø spjæld eller et grønt spjæld da det blev indført i miljøets hellige navn, lige som katalysatoren på benzinbiler, der kun er virksom når motoren har nået drifttemperatur og man kører med mindre end 2/3 åbent gasspjæld.

MVJ

Morten

ET miljø svin der har en bil fra 1981 uden katalysatur, men bruger garenteret mindre benzin end pr l luft ved dellast end moderne biler. Og så kan jeg godt leve med de promille skadelige stoffer, jeg lukker ud i atmosfæren end biler med kat.

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 feb 2004, 20:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Hmm, "miljø-spjæld" er da ikke så dårligt fundet på..... 8) .
Jeg har selv brugt "EGR-spjæld", eller endda "EGR-funktionsspjæld" :roll: , dog med vekslende held....
På Ford´s reservedels-CD siger man kort og godt "gasspjæld"!!!
Nu er jeg så kommet i tanke om et nyt navn :wink: , men lad os nu høre fra Beamer først, han er jo desværre ikke på så tit.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 feb 2004, 01:11 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Indlæg: 92
Hehe, kært barn mange navne, men jeg plejer at kalde det EGR spjældet - som iøvrgigt så er fjernet på min bil, og well det er jo nok en kende overdrevet at sammenligne dette spjæld med et traditionelt "gas-spjæld" :)

_________________
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 feb 2004, 09:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Ved du evt. noget om, hvordan/hvornår EGR-systemet er i funktion???
Jeg har STOR lyst til at fjerne det på min Transit, det har nemlig tendens til at sode indsugningen fuldstændig til i det mest ulækre snask, som er til at opdrive på en bil!!!
Og hvordan reagerer styremodulet egentlig, hvis man fjerner EGRén????
Hvis nogen har erfaringer fra benzin- :roll: -biler, må de da også gerne svare... :wink:.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 feb 2004, 10:22 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
EGR systemet er aktivt ved meget llille belastning, hvor det har til formæl at nedsætte forbrændings semperaturen, og dermed formindske udledningen af Nox. Dette gælder en benzin bil.
Ved at på moderne biler m eobd er der en elektrisk referance fra egr til ecu. Den kan enda komme med en ejjl meddelelse om utilstrækkeligt flov fra egr systemet.
Har med held delvist/ helt blokeret egr systemet med en metalplade på ældre biler hvor kunderne klager over rykkende kørsel.

en konstant åben egr ventil på en diesel resultat motor ryger larmer ingen trækkraft.
MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 feb 2004, 13:42 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Indlæg: 92
Som morten siger nemlig:

EGR systemet er kun aktivt ved del-gas, derfor kan du uden problemer fjerne det, faktisk kan den også synes, da de måler forurening på en dieselbil ved fuld valle, hvor EGR alligevel ikke er koblet til, ja og det snasker nemlig indsugningen totalt til, og alt sund logik siger jo også at det ikke er ret sundt for motoren, så væk med det, jeg har dog ladet solenoid styringerne (vaccum styring) til mit sidde, så melder computeren nemlig ikke fejl, og så bare proppet slangerne til med en skrue, og fysisk fjernet spjældet og "padehatte" ventilen, og blændet lortet af.

_________________
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 feb 2004, 21:01 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Tjaa, vi kan jo nok alle blive enige om, at EGR er det mest latterlige antiforureningssytem, som overhovedet er udtænkt.
Lige pånær Miljø-Svends ide om, at vi allesammen bliver hjemme i sengen om morgenen..... :wink: .
Men desværre skal hjelmen jo lige åbnes til et godkendelses-syn, og de der folk er altså ikke specielt dumme :? .
@ Beamer: Har du hints til tuning af en Lucas EPIC indsprøjtningspumpe, så hejs flaget.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 feb 2004, 22:18 
På de fleste biler er ventilen skruet på indsugnings manifolden også er det bare at klippe en ny "pakning" af noget karosseri plade, og undlade at lave hullet i midten, den monteres så mellem ventilen og inds. manifolden :D


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 07 feb 2004, 22:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
He-he, det her burde omdøbes til "de små tricks side".....
Nå så er der pludselig film på fjerneren :oops: , snakkes.. :oops:

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 feb 2004, 12:19 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Indlæg: 92
Transitfar: Jeg har ikke umiddelbart tricks specielt til den lucas pumpe, men jeg ved at bosch pumperne der bruges i mange TDI'er, nemt kan re-kalibreres til at leverer endnumere diesel, sådan at føleren på pumpen ikke tror den giver mere diesel, men den stadig gør det.

_________________
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 53 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team