BOV på diesel, alt hvad der er værd at vide.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
beamer
Junior Medlem
Kontakt:

BOV på diesel, alt hvad der er værd at vide.

#1 Indlæg af beamer »

Hey!

Det er blevet populært at snakke om BOV på diesel, og flere og flere har det. Men hvordan virker det og hvad skal der til for at man selv kan lave det? - I det nye nummer af vmax har jeg sammen med journalist Thomas Wolff lavet en artikel der beskriver detaljerne. Så for dem der har interesse kan i jo checke det nye Vmax ud !

- og så er der selvfølgelig en bunke billeder af mit motorrum osv :-)
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#2 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

Har godtnok overvejet én på Partneren, men det er kun den lille bøjning, oppe ved manifolden man kan montere den, ikk :?:
NB. Der er ikke IC på, ENDNU! Men det kommer nok i løbet af sommeren, er det så bedst at vente, så den kan monteres på én af trykrørene?
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Morten TN
Junior Medlem

#3 Indlæg af Morten TN »

Er der overhovedet gasspjæld på en diesel?
Mvh
Morten
corrado vr6
Senior Medlem
Geografisk sted: Midtjylland mellem Viborg og Silkeborg
Kontakt:

#4 Indlæg af corrado vr6 »

Har du fået intercooleren på , der i vmax???
Mvh Jesper
Jb coolers
Tlf: 60743564

!!! Ny Msn adresse!!!

Jeg kan lave alt i rustfri og aluminium til fornuftige priser.. bla. intercoolere i næsten alle størrelser
beamer
Junior Medlem
Kontakt:

#5 Indlæg af beamer »

Der er ikke gas spjæld på en diesel, derfor er det ikke sådan lige at montere BOV, deraf artiklen :-)

Ang. partneren, ja du kan sagtens montere BOV uden IC, men det er self nemmere når du alligevel skal lave trykrør at lave det på samme tid.

Ang. Cooleren, nej jesper den er ikke med, det er mit "gamle" motor-rum der er med i vmax, da billederne blev taget i starten af december.
Jakob Hansen
Mester Medlem
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

#6 Indlæg af Jakob Hansen »

beamer skrev:Ang. partneren, ja du kan sagtens montere BOV uden IC, men det er self nemmere når du alligevel skal lave trykrør at lave det på samme tid.

Det ville jo også være det optimale hvis man kunne lave studsen til BOV på selve I/C´en. For jo tættere man kan sætte BOV´en på turboen jo bedre, ikk?
Billede
lqs
Mester Medlem

#7 Indlæg af lqs »

på en motor med spjæld ville det være bedst at sætte den tæt på spjældet. nogen der kan forklare hvad gavn den gør på en motor uden gasspjæld? MVH. søren
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#8 Indlæg af Transitfar »

En bov på en diesel uden gasspjæld gavner med sin lyd......
Og Beamer får nok seriøse forklaringsproblemer, når jeg om et par dage viser billeder af min nye brugte dieselkværn med "drive-by-wire" - styret gasspjæld, automatgear og vandkølet EGR-system.... 8) .
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
beamer
Junior Medlem
Kontakt:

#9 Indlæg af beamer »

Transitfætter: - Jeg får ingen forklaringsproblemer, check artiklen ud ;-) jeg ved godt hvad det handler om
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#10 Indlæg af Transitfar »

Jamen den har jeg skam læst.
Forøvrigt vil jeg da give dig ret i, at der ikke findes et "gasspjæld" på en diesel... :lol: .
"Gasspjæld" er bare blandt automekanikere og deres reservedels-kollegaer det almindelige ord for det spjæld, som skal skabe tilstrækkeligt undertryk i indsugningen, for at EGR-systemet virker efter hensigten.
Der er jo ikke meget fidus ved, at turbotrykket fiser baglæns gennem EGR-ventilen......
Hvad kalder du selv det gode spjæld, fætter??
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Besvar