Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 mar 2025, 23:43

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 29 apr 2003, 09:49 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Er der nogen der har erfaringer i DK. Amerikanerne er vilde med det men det er jo ikke altid man kan tro en reklame. http://www.por15.dk/


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 apr 2003, 15:44 
ja, det har jeg også hørt om og læst om. De bruger det meget i Hotrod bladene.
Men det lyder som en slags Hammerlak til mig. Det bruger jeg nemlig selv til de udsatte steder på bilen. F.x bagtøj. Det kan nemlig også males direkte på rust, og det giver en slidstærk overflade. ( Hammer effekt )

Hvad den dybere forskel er ... tja.. det ved jeg ikke. Men Hammerlak holder 110% :-D :-D


Top
  
 
Indlæg: 29 apr 2003, 17:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Nu havde jeg godt nok tænkt at sandblæse de rustne steder da det er en 67 firebird og den skulle gerne se ordentlig ud og kunne holde i mange år. De påstår ihvertfald at det giver en slidstærk overflade der kan klare stenslag.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 apr 2003, 08:20 
...o0 en 67 Firebird.. Cool. Har selv en 1980 Trans Am, som er under renovering lige pt. ( Håber den køre til Sommer :-| )

Der er en lille artikel på http://www.highperformancepontiac.com under Tech, hvor de bruger POR15. Og der er vist flere på www.hotrod.com.

Eneste forskel jeg kan se mellem POR15 og Hammerlak, er vist at POR15 kan overmales, hvor at Hammerlakken afviser alt. Dog kan den vist grundes med noget specielt, hvis man vil male på den.... Men jeg skal nok liiiige hjem og glo på bøtten, før jeg lover for meget :-D
Malerne er vist ikke sååå vilde med hammerlak. Det skal slibes helt væk, før at de kan male på det, da det afviser alt. Men det er kun noget jeg har hørt. Jeg ved måske lidt mere, når jeg sender bilen til maler senere i Juni/Juli. Hvis han forbander mig langt væk!!! :-D

Men ellers så kan begge produkter håndtere stenslag, og kan males direkte på rust etc. Jeg har selv fået sandblæst flere sliddele, som bagefter er malet med Hammerlak. Og som prikken over I'et, så ryger der lige en gang af den tynde tectyl på, når tingne er samlet... Så burde det kunne holde. ( 7-9-13 )
:-|


Top
  
 
Indlæg: 30 apr 2003, 10:26 
hvad er hammerlak helt præcist og hvor køber man sådan noget..??

MVH

KIM


Top
  
 
Indlæg: 30 apr 2003, 11:41 
Det kan få hos alle alm Farve handlere. Profa.. Silvan.. Røverkøb har det vist også. Husk maske etc. Det er skrappe sager.
Husk det skal være den med Hammer Effekt, hvis den skal kunne klare stenslag.

:-)


Top
  
 
Indlæg: 30 apr 2003, 18:21 
Ah.. så fandet jeg det endelig!!
http://www.borup-kemi.dk/brochurer/hammerite.pdf

Der står beskrevet hvad Hammerlak.. eh.. hvilkets rigtige navn er Hammerite!!! :-P Men mellem venner er det hammerlak!!!

Der står desværre ikke noget på bøtten, om det kan overmales af en anden type maling, etc..

så Hammerlak, som det står på Borus side er:
"Hammerite er både rustbeskytter, grundmaling og slutmaling i een og samme dåse"

Tja... Hvem vil være først til at prøve det. De lyder næsten ens de 2 produkter. POR15 lyder som om det har den fordel at kunne males over. Det kan man vist ikke med Hammerlak, men det står ikke skrevet nogen steder???


Top
  
 
Indlæg: 06 maj 2003, 13:29 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 289
"Hammerlak" hentyder blot til malingens finish når den er tørret op - det er _ABSOLUT IKKE_ ensbetydende med at den kan holde til mere end en tilsvarende "ikke-hammerlak" maling.

Firmaet "Hammerite" laver to malingsserier - den ene med hammereffekt, den anden uden. De indeholder samme malingskomponenter og holder nøjagtigt lige godt mht. slid - blot har den ene som sagt hammereffekt.

Hammereffekten opnås i øvrigt ved at tilsætte silikonepigmenter til malingen, hvorved den "skiller" under optørringen. Dermed bliver overfladen "ujævn" - dvs. at der opnås forskellig lagtykkelse, og dermed mindre beskyttelse mod slid og korrosion i "dalene" end på "toppene"

Hammereffekten ønskes på dele som ikke har den pæneste overflade til at starte med - fx. rustne emner der er blevet sandblæst.

Som det allerede er nævnt kan Hammerites produkter ikke genovermales - heller ikke med samme type maling - med mindre man lader malingen gennemhærde - hvilket ifølge Hammerite tager 6 måneder (jeg kan i hvertfald bekræfte at 2mdr ikke er nok :-| )


Mvh Lars


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 maj 2003, 13:53 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Og så koster det kassen...

169,- for 3/4 l hos Jem og Fix - bl.a. i Holbæk. 10 eller 20 kr dyrere hos Bauhaus.

Tilsvarende hoster en alm. alkydmaling ca. 95 kr. for 3/4 l. Ligeledes hos Jem og Fix.

Bare til info.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 maj 2003, 14:04 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 289
Lige en tilføjelse...

Jeg forsøgte ikke at skræmme folk fra at bruge Hammerites produkter - jeg er selv flittig bruger af dem, og deres malinger holder ganske udemærket. Jeg ville bare afklare aspekterne omkring hammerlak.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 57 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team