Svinghjul lettere på turbo bil??

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#41 Indlæg af Havneren »

Ikke voldtsomt imponerende :shock:
Guest

#42 Indlæg af Guest »

Efter at have fulgt jeres diskution om svinghjul vægt fandt jeg dette.
Et lille udklip ang. vægt reduktion af de roterende dele:

cut from "FOUR-STROKE performance tuning"

Insert image: Billede



Allan
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#43 Indlæg af Yugo Turbo »

dejligt at se der er andre end mig der kan se fordelen ved lettere svinghjul, tak ven
Brap brap brap...
Billede
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#44 Indlæg af HenrikGM »

Hele pointen i det han skriver er at når han acc. motoren med 2000rpm/sek lægger man mere effekt på krumptappen med let hjul end med tungt hjul.

Helt og aldeles enig.

Grunden til dette er at momentet i mindre grad bruges til at opmagasinere effekt i svinghjulet, under acc.!

Bogen udtaler sig desværre ikke om hvorvidt ydelsen ændrer sig ved konstantomdrejningstal, let kontra tungt hjul.

Så længe der er tale om at man ændre omdrejningstallet på motoren vil svinghjulets enerti "forsinke" det tilgængelige moment på krumptappen, og dermed vil momentkurven være lidt lavere op igennem registret. Holder man rpm konstante vil momentet være ens, tungt eller let hjul.

Men hånden på hjertet.....hvor mange herinde holder omdrejningstallet konstant??? 8)
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#45 Indlæg af Morten VJ »

HenrikGM skrev:Hele pointen i det han skriver er at når han acc. motoren med 2000rpm/sek lægger man mere effekt på krumptappen med let hjul end med tungt hjul.

Helt og aldeles enig.

Grunden til dette er at momentet i mindre grad bruges til at opmagasinere effekt i svinghjulet, under acc.!

Bogen udtaler sig desværre ikke om hvorvidt ydelsen ændrer sig ved konstantomdrejningstal, let kontra tungt hjul.

Så længe der er tale om at man ændre omdrejningstallet på motoren vil svinghjulets enerti "forsinke" det tilgængelige moment på krumptappen, og dermed vil momentkurven være lidt lavere op igennem registret. Holder man rpm konstante vil momentet være ens, tungt eller let hjul.

Men hånden på hjertet.....hvor mange herinde holder omdrejningstallet konstant??? 8)


Er vi enige ???? :D

Er det ikke det jeg har skrevet i et tidligere indlæg ?

Men min fornuft (som jeg ikke kan dokumentere(der er heller ingen andre der vil det(mærkeligt nok ))) siger mig at hvis man måler en motor på rulle felt og bremser den ned til et bestemt omdrejningstal kan man ikke måle nogen forskel mellem lille og stor enerti,

Endvidere mener jeg at montering af intecooler på denne oldsag af en motor give r ca 20 hk

Ønsker jeg havde en B230 fra sidst i 90.erne istedet for midt 80.eerne

Men måler man der i mod når motoren accelrere så kan man se en forskel.



MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#46 Indlæg af HenrikGM »

Hvordan går det med dit MS??

Mener at kunne huske noget om at der for et par dage siden kun var 13timer til "take-off", men jeg kan jo huske forkert.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#47 Indlæg af Morten VJ »

HenrikGM skrev:Hvordan går det med dit MS??

Mener at kunne huske noget om at der for et par dage siden kun var 13timer til "take-off", men jeg kan jo huske forkert.


Blev til ca 28 timer da det drillede med at få overført tempværdierne for følerne til ecuen.
Blev nød til at bruge easytherm.
Siden har den kørt 400 KM uden problemer, Koldstarten driller dog stadig.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#48 Indlæg af HenrikGM »

Der findes et program der hedder noget i retningen af megatune CS.

Den viser præcist hvor du er henne i området med en lille søjle, så du kan se hvor du skal "skrue" henne. koldstarten er lidt forvirrende, men dette stump software skulle hjælpe.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#49 Indlæg af Morten VJ »

Tak det vil jeg prøve.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#50 Indlæg af HenrikGM »

Du må gerne lige melde tilbage hvordan du synes det virker. Jeg har kun prøvet det på skrivebordet....
Besvar