HenrikGM skrev:
Hele pointen i det han skriver er at når han acc. motoren med 2000rpm/sek lægger man mere effekt på krumptappen med let hjul end med tungt hjul.
Helt og aldeles enig.
Grunden til dette er at momentet i mindre grad bruges til at opmagasinere effekt i svinghjulet, under acc.!
Bogen udtaler sig desværre ikke om hvorvidt ydelsen ændrer sig ved konstantomdrejningstal, let kontra tungt hjul.
Så længe der er tale om at man ændre omdrejningstallet på motoren vil svinghjulets enerti "forsinke" det tilgængelige moment på krumptappen, og dermed vil momentkurven være lidt lavere op igennem registret. Holder man rpm konstante vil momentet være ens, tungt eller let hjul.
Men hånden på hjertet.....hvor mange herinde holder omdrejningstallet konstant???

Er vi enige ????
Er det ikke det jeg har skrevet i et tidligere indlæg ?
Men min fornuft (som jeg ikke kan dokumentere(der er heller ingen andre der vil det(mærkeligt nok ))) siger mig at hvis man måler en motor på rulle felt og bremser den ned til et bestemt omdrejningstal kan man ikke måle nogen forskel mellem lille og stor enerti,
Endvidere mener jeg at montering af intecooler på denne oldsag af en motor give r ca 20 hk
Ønsker jeg havde en B230 fra sidst i 90.erne istedet for midt 80.eerne
Men måler man der i mod når motoren accelrere så kan man se en forskel.
MVH
Morten
_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html