Hej
Jeg vil give Henrik ret. 245 hk skulle nok være muligt hvis man har forstand og penge til det. Se bare denne Punto GT med 237 hk. En Punto GT motor er stort set samme motor som en Uno Turbo 1,4.
http://www.geocities.com/MotorCity/5161 ... er_tun.htm
Hilsen Mads Rose Rasmussen
HenrikGM skrev:
Hvis jeg ikke husker forkert var der engang en bil på jyllandsringen SpecialSaloon med en unoturbo motor som man hev en lign. effekt ud af.
Det er der vel nogen herinde fra der kan huske?
Lasse Kristensen måske?
Vil tro at en uno turbo kan nå den effekt hvis man gør lidt for det.
Når man kan slæbe 345hk ud af en "garagetunet" 1,6 rolla, hvorfor skulle det så være voldsomt svært at få 245 ud af 1,4liter?
200nm v. 9000rpm så smider den da 255hk.....
Sådan lige fra hoften:
Hold et komp.forhold omkring de 1:8.8, ikke højere.
Få nogle gode lange plejlstænger så S/R forholdet bliver fornuftigt, og nogle stempler med tilsvarende højt placeret krydspin.
Feks et sæt JE pistons med keramisk belagt stempelkrone, og tefloncoatede sider.
Krumptappen skulle nok kunne holde. svjh er den ikke specielt svag i unoen, men alt roterende skal afbalanceres til temmeligt høje rpm, mindst 10k rpm
Ladetrykket skal nok være i omegen af 1.8-1,9 bar.
Brug noget i retning af en TB2808 lader
Du skal nok have lavet et specielt svinghjul da jeg nok ikke turde overføre den effekt ved det omdrejningstal, med oem svinghjul.
4 gode spjældhuse og et fornuftigt design indsug, plus en heftig intercooler.
Og sidst men ikke mindst, så skal du have et rigtigt godt sprøjt, og have det hele kørt ind så det _passer_
Med de data burde den smide en del mere end 245hk, nu jeg sidder og kigger lidt nærmere efter...
Det kan nok godt bygges for en 30-40k. hvis du selv kan lidt.
Også så det kan holde et fornuftigt stykke tid.
Det er kun et bud, intet andet, men det burde kunne lade sig gøre.