att transitfar
Det er lige præcist det der er galt. Definitionen er gummi.
Morten definerer den på den gamle måde hvor VE er den aktuelt opnåeligt fyldning iforhold til en reference der hedder atmosfæretrykket.
Altså vil han ved VE100 fylde cylinderen med en luftmasse svarende til den luftmasse et tilsvarende volumen frit atmosfæriskt luft vil fylde.
aka, 1 liter slagvol, vil fyldes med 1 liter luft(forudsat idealgas, når vi regner volumen!)
MS definerer VE som den aktuelt opnåelige fyldning iforhold til en reference der hedder manifoldtrykket.
Denne metode giver en yderligere flexibilitet idet manifoldtrykket kommer ind som en variabel, der kan have hvilken som helst værdi, og som ganges på den VE brugeren har sat.
Motoren straffes altså ikke for at gasspjældet er lukket i VEén direkte, men først når vi gange manifoldtrykket på.
Se her:
kPa
20 39 40 41 44 44 44 45 45
30 47 47 51 51 50 50 50 50
40 52 55 55 57 60 61 61 65
50 59 60 60 65 66 70 70 70
60 61 63 65 65 68 70 72 75
75 65 72 72 74 74 75 75 77
90 70 74 74 75 75 77 77 78
100 75 77 79 82 82 82 82 85
RPM 5 10 15 20 28 36 44 52
Denne VE tabel er fra en 350" -95 vette.Og er iøvrigt default MS.
Selv ved fuld motorbremse (kpa20) er VE stadigt ret høj, idet ventilarrangement og indsugning tillader motoren at trække vejret med 40-45% af det teoretisk opnåelige ved dette manifoldtryk.
Samme tal efter den gamle metode(hvor VE og manifoldtryk hænger sammen til en anden VE!) vil give en VE der ligger i området mellem 8 og 9%
Motorens volumetriske effektivitet er altså ikke påvirket af et lukket gasspjæld, men resultatet bliver det alligevel idet manifoldtrykket vil være stærkt afhængig af spjældet.
Att Morten.
Som det fremgår af ovenstående så bliver man netop ikke snydt ved at montere friere indsugning idet man jo fjerner en del at det trykfald der evt er før gasspjældet, og dermed lader næsten al trykfald alene ske som følge af gasspjældets vinkel. I teorien, med nul trykfald før spjældet vil spjældet alene diktere trykfaldet, og dermed manifoldtrykket, og det vil selvf. være nær ideelt.
Luftmassemåleren er en helt anden fætter end det vi her roder med. Dens absolut eneste fejl(udover at være mekanisk, eller skrøbelig) er at den genererer et uønsket trykfald på indsugningen. Da den måler luft_MASSEN_ direkte og er afstemt til et bestemt trykfald(i motorstyringen) springer den over hvor gærdet er lavest, og er langt mere tilpasningsdygtig overfor ændringer i motorens masseflow af luft, end feks en MAPsensorbaseret styring vil være. Vi skal huske at det vi vil vide om motoren er hvilken MASSE luft vi indsuger, og ikke hvilket volumen. MAPsensor regner det ud, og MAFsensorer måler det "direkte".
En sugediesel vil have et indsugningsmap meget lig det map fra vettemotoren, selvf. tilpasset for knastdimensioner og øvrigt design,bla stærkt reduceret omdrjtal, ifht vetten, og iøvrigt være begrænset med et lille trykfaldsvariation,feks vil det næppe spænde over mere end 90-100kpa
Igen vil VE være dikteret af ventilarrangementet, og evnen til at fylde motoren under de givne forhold. På dieselen vil manifoldtrykket blot være tæt på at være sammenfaldende med atmosfæretrykket.
Faktiskt så vil man kunne regne ovenstående VE ud,ud fra motorens momentkurve, med ret god tilnærmelse, idet VE kurvens facon stort set direkte afspejler momentkurvens facon, så ud over VE vil omdrejningstallet være den eneste faktor der har indflydelse på den maximale effekt, forudsat ideel forbrænding, og materialer.(hvilket jo i praksis ikke er tilfældet!) Manifoldtrykket vil afspejle hvor højt man kan presse kurven op af skalaen.
Denne VE vil altså kun variere ret begrænset fra motor til motor, og det er een af grundene til hvorfor man i 99% af tilfældene har kunnet smække MS på en motor og starte og køre right away, omend ikke nær optimalt.
Vi mener jo _næsten_ det samme, blot er vi lidt uenige om definitionerne. I praksis gør det ikke den helt voldsomme forskel, blot mener jeg den gamle måde ikke er helt retfærdig, og bestemt ikke god nok til at basere en motorstyring på, hvilken der jo heller ikke er nogen der gør.
Pyha.....der tages forbehold for sprogspassere og formuleringsbrølere....jeg er sgu træt nu!
enjoy, hvem dælen der ellers gider pløje alt det her igennem.
