Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 17:52

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 78 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Enig med henrik om at det ikke er usandsynlig med den mazda.Så
spørger jeg Iqs på en anden måde.Har en motor samme antal hk med 7000rpm uanset om der kommer stører turbo og andre knaster i ??
:D

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Det kan godt være det er mig der har misforstået noget.Henrik GM giver stører flow og samme tryk ikke flere hk også ved sammme rpm.PLZ kort og kontant svar.Alt det der med y og x så er jeg squ stået af. :D

Titel:
Moderator

Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Det kan godt være det er mig der har misforstået noget.Henrik GM giver stører flow og samme tryk ikke flere hk også ved sammme rpm.PLZ kort og kontant svar.Alt det der med y og x så er jeg squ stået af. :D

x og y blev brugt for at jeg ikke skulle kunne hænges op på et konkret omdrejningstal og derved misforståes, men det gik jo så alligevel :?

Større flow og samme tryk er en lidt spøjs sætning. Jeg tror dog vi mener det samme.

Kort: Ja større flow ved samme tryk og samme omdr. giver flere hk.

Langt:
Hvis du kan holde motorens specifikke volumetriske effektivitet(VE) konstant og omdrejningstallet er konstant vil ydelsen stige med trykket.
Ydelsen vil stige uanset hvilken een af disse du øger.

VE stiger, som følge af bedre knaster,indsugning, og til en vis grad udstødningsmanifold, medfører at effekten også vil stige forudsat alle andre parametre er konstante.
Trykket stiger, som følge at mere aggressiv WG indstilling, medfører at effekten stiger, forudsat alle andre parametre er konstante.
Og sidst men absolut ikke mindst, øger du omdrejningstallet med samme VE, og samme absolutte tryk i manifolden så stiger effekten også.

Når man skriver "flow" så er den enhed et pænt stykke fra motorens VE, og det er egentligt ikke flowet men VE vi vil have stort.
Altså den vægtmasse af luft motoren er istand til at fylde ind i cylinderen under 1 indsugning, og her skal man huske at det er under de givne forhold der er tale om. Rigtigt gode motorer kan nå omkring 88-90% her. Turbomotorer kommer meget mod den generelle opfattelse ikke højere op i VE, tværtimod, da luften er "tykkere" under tryk, er tabet gennem indsugning også relativt større, og VE vil falde en smule med tryk. Af samme grund reagerer en turbomotor langt bedre på knastdesign og godt indsugningsdesign, end en sugemotor gør.

Tænkt situation: VE er 78% v. 3000rpm.
Hvis vi kender motorens VE, kan vi direkte udregne hvilken masse luft vi har i cylinderen ved dette omdrejningstal, idet VE gange det absolutte tryk udtrykker vægten af den luft vi har til rådighed.

Så er det egentligt tydeligt at en trykladet motor vil reagerer bedre på konventionel portning og VE tuning end en alm sugemotror vil gøre det. Og at det vi alle sigter efter er bedst mulige VE, maximum tryk,maksimum omdrejningstal, og for at få det til at holde: en lynhurtig kontrolleret forbrænding. Det er egentligt opskriften på den ideelle motor.

Jeg er ret overbevist om at vi er enige.....:-)

Titel:
Mester Medlem

Ja det er vi :D .Jeg har også snakket med rene.Jeg tror at alle er enige vi snakker bare lidt forbi hinanden. :D .Jeg vil lige benytte lejlighed til at ønske alle rigtig glædelig jul og godt nytår. :P

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Når man skriver "flow" så er den enhed et pænt stykke fra motorens VE, og det er egentligt ikke flowet men VE vi vil have stort.

Altså den vægtmasse af luft motoren er istand til at fylde ind i cylinderen under 1 indsugning, og her skal man huske at det er under de givne forhold der er tale om. Rigtigt gode motorer kan nå omkring 88-90% her. Turbomotorer kommer meget mod den generelle opfattelse ikke højere op i VE, tværtimod, da luften er "tykkere" under tryk, er tabet gennem indsugning også relativt større, og VE vil falde en smule med tryk. Af samme grund reagerer en turbomotor langt bedre på knastdesign og godt indsugningsdesign, end en sugemotor gør.

Tænkt situation: VE er 78% v. 3000rpm.
Hvis vi kender motorens VE, kan vi direkte udregne hvilken masse luft vi har i cylinderen ved dette omdrejningstal, idet VE gange det absolutte tryk udtrykker vægten af den luft vi har til rådighed.

Så er det egentligt tydeligt at en trykladet motor vil reagerer bedre på konventionel portning og VE tuning end en alm sugemotror vil gøre det. Og at det vi alle sigter efter er bedst mulige VE, maximum tryk,maksimum omdrejningstal, og for at få det til at holde: en lynhurtig kontrolleret forbrænding. Det er egentligt opskriften på den ideelle motor.

Jeg er ret overbevist om at vi er enige.....:-)

Ja... Jeg er da næsten enig. Jeg kan nu ikke lide at du skriver "Når man skriver "flow" så er den enhed et pænt stykke fra motorens VE, og det er egentligt ikke flowet men VE vi vil have stort."

Flow (både ind og ud af motoren) og VE hænger jo unægteligt godt sammen!!!!!

Jeg ved godt at det er teori vi sankker her, men VE ændrer sig jo altså ret kraftigt hend over omdrejningerne så en nøjagtig sammenligningen er uhyr svær!

Ja... Ved absolut 100kpa vil VE være størst. Og så derefter igen falde med trykket. Dette ses jo også meget tydeligt når man står og skal programmer et VE-tabel da det absoluttetryk er jo er med i PW ligningen. Ville VE være konstandt ville det jo være uhyr nemt at justerer en motor ind!

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

kommer lige ind i tråden igen med et døgns forsinkelse. arbejde tar nu meget af ens fritid! der er lige et par ting jeg vil påpege. Henrik skrev omkring VE at 88-90 var godt, det er det også, men det er bestemt ikke MAX! det er 100 heller ikke!! VE kan under særligt gunstige forhold ved NOGEN omdrejningstal godt lige over 100!!! dette tror jeg dog er en del vanskeligere på en turbomotor end på sug, da man ikke kan lave udstødningen så den SUGER gassen ud af forbrændingskammeret. men må bruge stemplet til at presse den ud i en udstødnings manifold hvor man har et ret stort modtryk når man kører højt ladetryk! en grund mere er at indsugningsluften som regel er varmere end den ville være på en sugemotor. samtidig skal man huske at ydelsen går ned jo mindre fortændig det er muligt at bruge! MVH. søren PS. slet ingen kloge bemærkninger til EGONs udskrift fra BO?

Titel:
Moderator

lqs skrev:
kommer lige ind i tråden igen med et døgns forsinkelse. arbejde tar nu meget af ens fritid! der er lige et par ting jeg vil påpege. Henrik skrev omkring VE at 88-90 var godt, det er det også, men det er bestemt ikke MAX! det er 100 heller ikke!! VE kan under særligt gunstige forhold ved NOGEN omdrejningstal godt lige over 100!!! dette tror jeg dog er en del vanskeligere på en turbomotor end på sug, da man ikke kan lave udstødningen så den SUGER gassen ud af forbrændingskammeret. men må bruge stemplet til at presse den ud i en udstødnings manifold hvor man har et ret stort modtryk når man kører højt ladetryk! en grund mere er at indsugningsluften som regel er varmere end den ville være på en sugemotor. samtidig skal man huske at ydelsen går ned jo mindre fortændig det er muligt at bruge! MVH. søren PS. slet ingen kloge bemærkninger til EGONs udskrift fra BO?

Korrekt. Når motoren har et fornuftigt indtag og en god manifold så kan man opleve at motoren kommer "on-cam". Der er lige et lille bitte område hvor knastakslens timing passer _lige_i_øjet_ og her kan ve godt kommer højere end 100, men det er ikke ret tit det ser sådan ud. Man opnår det ihvertfald ikke med en tilfældig bananmanifold, et par gamle tilfældige karburatorer og den knastaksel firmaet havde i vinduet til 995dkr i et "alt skal væk" tilbud.

Det modtryk du nævner i udstødningen er årsagen til at knastaksler til sugemotorer generelt kun virker middelmådigt i en turbomotor.

Jammen vi har da ikke set nogen udskrift??

Titel:
Mester Medlem

Hvis man nu havde elektroniske ventiler til rådighed i hverdags tuning. Så kunne man, ved at lukke indsugnigenventilen LIGE nødagtig der hvor luften hastigheden er lig 0 ind i cylinderen (efter stemplet har vendt og er godt på vej op) opretholde et noget bedre VE over hele området og ikke kun lige der hvor omdrejningerne passer bedst på netop den knast man har i. Det samme for udstødningen... Sådan er det jo når luften er elastisk - :wink:

v/h christian

Titel:
Moderator

Yep, teknologien findes, blot ikke til almindelige penge.

Skibsmotorer idag har computerstyrede indsprøjtningsventiler og indsugningsventiler. Ingen knastaksel, ingen konventionel brændstofpumpe eller noget som helst.
Det lærer du nok noget om om ~1,5år mr. Havner :D .....Prøv om ikke i kan få en rundvisning på motorfabrikken i frederikshavn! Virkeligt et besøg værd!

Titel:
Mester Medlem

Jeg kan da bare lige åbne motorrummet på Golfen :?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 78 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time