Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 mar 2025, 07:07

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 16 dec 2003, 22:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Indlæg: 533
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Hej!

Jeg kører, som i måske har gætte udfra overskriften, i en Ford Escort xr3i mk.3.
Jeg har netop fået renoveret min gearkasse og sat spær i, og så ville jeg skifte koblingen nu hvor gearkassen alligevel var af.
Så jeg kørte op til mit sædvanlige reservedels firma og bestiller er kobling til denne model og siger også at der er en xr3i´er den skal passe på.
Ekspedienten siger at det var godt jeg gjorde opmærksom på dette, fordi den kører med større kobling end standart mk.3 Escorter.

Jeg kører så hjem og vil montere den og opdager at den har en diamenter på 200mm og den gamle er på 220mm.

Så kører jeg op og brokker mig, og ekspedienten kontrollerer alle hans numrer og den jeg fik var og ER en kobling til en Escort xr3i mk.3, det stod soleklart i hans papirer.

Så fandt vi ud af at mk.4 xr3i og RST kører med 220mm kobling, og denne passe så på min mk. 3´er.

Hvordan kan de være at jeg kører med en kobling der er 20mm større end standart? Har den fået andet svinghjul engang? Eller er det måske fordi det er en 85´er (og altså een af de sidst producerede) så der er kommet svinghjul på fra en 4´er?

Jakob TH.

PS: God jul til alle =)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 dec 2003, 06:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Uden at være 100%, så har den tidligere ejer da sikkert tænkt: "Wow, man kan få en 9" kobling i stedet for den gamle 8", det skal jeg da ha..."
Hvorfor tog du ikke bare den gamle kobling og svinghjulet med ned til forhandleren :wink: .
Husk at få planslebet svinghjulet, hvis der er det mindste synlige spor af slidtage!!

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 dec 2003, 14:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 931
Geografisk sted: Vestsjælland
Hvis du så skal have en kobling fra en mk. 4(220 mm) har jeg en ganske glimrerne en til salg :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 dec 2003, 18:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Indlæg: 533
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Transitfar:
Hvorfor tog jeg ikke svinghjulet med? Fordi det ikke burde være nødvendigt. Jeg plejer også at få de rigtige dele når jeg ringer og bestiller dem, men denne gang glippede den. Men jeg fik jo den rigtige og den er også sat i og gearkassen spiller også bare.
Planslibning... Der var da nok slidt et pat tiendedele mm af svinghjulet, men jeg pussede det bare godt med smergellager, og tørte det af med fortydner og så røg koblingen på.
Hvor meget har det da at sige hvis svinghjulet er meget slidt (mere end 0,5mm)?

Danny S.:
Jeg skal ikke bruge nogen kobling, for jeg købte jo en ny. Men ellers tak for tilbudet, jeg holder ved det knasthjul jeg købte af dig indtil videre.
PS: Har du fået monteret manometeret?

Jakob TH.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 dec 2003, 19:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Hej Jakob: Som sådan har det slet ikke noget at sige, hvis svinghjulet "bare" er slidt, men riller, varmepletter, måske endda mikrorevner og andet sjovt betyder en hel del for "koblingkomforten".
Personligt har jeg nok slæbt de første 15 svinghjul ned til MBK (min lokale bremse- og koblingsspecialist) og taget dem med hjem igen uden at de var blevet planslebet, der var simpelthen for lidt at "komme efter".
Fidusen er, at NÅR du er i tvivl, så lad dog en kyndig vurdere makrellen!!
Den næste fidus er den med at tage den afmonterede reservedel med ned til sin leverandør, når man fornemmer den mindste mulighed for at få udleveret en forkert del.
Hvordan fornemmer man så, at der er mulighed for at få en forkert reservedel, spørger Jakob (og mange andre)????
Nemt, der er risiko for forkerte dele ved: Bremser (bakker, clips, tromler) dæk, koblingsdele, kardankryds, relæer, gearkassedele, forruder, bærearme, blæsermotorer, lambdasonder, indtræksdele, omdrejningstællere, ventildækselpakninger, oliefiltre (!!!!), lygter, pærer, viskerblade, termofølere, termostater, alle slags pakninger, SAMTLIGE motordele!!, og..., fuck, jeg bliver helt træt af at tænke på alle de bommerter jeg har deltaget i, gummilister, dørhåndtag, blæsermotorer, viskermotorer, u name it... :(
Tag nu bare den gamle del med, når der er mulighed for det, det er så nemt.... :wink:

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 dec 2003, 21:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Indlæg: 533
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Transitfar skrev:
Hej Jakob: Som sådan har det slet ikke noget at sige, hvis svinghjulet "bare" er slidt, men riller, varmepletter, måske endda mikrorevner og andet sjovt betyder en hel del for "koblingkomforten".
Personligt har jeg nok slæbt de første 15 svinghjul ned til MBK (min lokale bremse- og koblingsspecialist) og taget dem med hjem igen uden at de var blevet planslebet, der var simpelthen for lidt at "komme efter".
Fidusen er, at NÅR du er i tvivl, så lad dog en kyndig vurdere makrellen!!
Den næste fidus er den med at tage den afmonterede reservedel med ned til sin leverandør, når man fornemmer den mindste mulighed for at få udleveret en forkert del.
Hvordan fornemmer man så, at der er mulighed for at få en forkert reservedel, spørger Jakob (og mange andre)????
Nemt, der er risiko for forkerte dele ved: Bremser (bakker, clips, tromler) dæk, koblingsdele, kardankryds, relæer, gearkassedele, forruder, bærearme, blæsermotorer, lambdasonder, indtræksdele, omdrejningstællere, ventildækselpakninger, oliefiltre (!!!!), lygter, pærer, viskerblade, termofølere, termostater, alle slags pakninger, SAMTLIGE motordele!!, og..., fuck, jeg bliver helt træt af at tænke på alle de bommerter jeg har deltaget i, gummilister, dørhåndtag, blæsermotorer, viskermotorer, u name it... :(
Tag nu bare den gamle del med, når der er mulighed for det, det er så nemt.... :wink:


Tjaa, men nu ligger der jo også lidt (ikke meget) arbejde i at tage et svinghjul af, som skal spændes moment bnår det monteres igen, og det vurderede jeg ikke var nødvendigt.

Jeg var godt klar over det med fastbrændt belægning og riller i svinghjulet, men det er da kun rart at blive mindet om det. Men den smule misfarvning der var på svinghjulet fjernede jeg, og jeg så heller ikke noget riller eller andet som havde ødelagt svinghjulet. Det slid der var, var jænt fordelt og ikke noget at skrive hjem om.

Takker for tips´ne :)

Jakob TH.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 dec 2003, 01:54 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Selv tak, ordene var til alle generelt og ikke bare til dig 8) .
Når man alligevel har gearkassen nede, skal man altså lige huske at tage en slapper og bruge 5 min. til at tænke.
Jeg glemmer aldrig den gang, hvor jeg efter (endnu) et gearkasseskift på tranzitten var næsten færdig (på min model skal forbroen sænkes....) og skulle til at hægte koblngskablet på.

Kablet kunne bare ikke nå, udrykkerarmen lå nemlig ovre på værkstedsbordet... :evil: :evil: .

Forøvrigt kræver "bøgerne" til mange af de nyere biler svinghjulsboltene udskiftet ved afmontering, og selv en god fest skal jo slutte på et tidspunkt.
Men jeg kan høre på det hele, at du som "fest"arrangør hører til i den gode ende!! :wink: .

Hvordan kører bilen egentlig, det har vi vist slet ikke hørt endnu????

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 dec 2003, 08:49 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Indlæg: 533
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Transitfar skrev:

Hvordan kører bilen egentlig, det har vi vist slet ikke hørt endnu????


Tjaa, nu har jeg faktisk ikke kørt i den endnu, fordi jeg konstaterede et par rusthuller samtidig med at jeg havde bilen oppe på liften, så den har været hos pladesmed. Men alle gearene er der da. Den går dog lidt stramt når den skali 1. og 2. gear, men jeg regner med at det er fordi jeg har haft kørt med 4 trins gearkasse, og derfor ikke har brugt det sted hvor disse gear ligger i 1 år nu.

Men jeg håber da den kører bedre end før. Jeg er dog lidt spændt på hvor meget gearingen er blevet andeledes, for jeg var nødt tal at sætte hele indmaden i gearkassen fra en RST´er for eller passede kronhjulet ikke sammen med gear tandhjulene, og gearingen er vist lidt højere på en RST.

Jakob TH.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 dec 2003, 22:01 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Hvis den er træg at få i 1. og 2. gear tror jeg nu nærmere, at det er et justeringsspørgsmål, næste gang bilen er på lift kan du jo pille gearstangsforbindelsen af henne ved gearkassens skiftearm.

Så kan man nemlig med en tilpas-tang :wink: mærke, om stramheden er inden i gearkassen.

Husk, at der jo både er en kulisse inden i gearkassen, og nogle yderpunkter for gearstangsføringen, og den der bc-gearkasse driller tit ved justeringen af klemmebøsningen.

Hvis du vil have uddybet yderligere, så spørg, eller send mig en PB.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2003, 18:54 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Indlæg: 533
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Transitfar skrev:
Hvis den er træg at få i 1. og 2. gear tror jeg nu nærmere, at det er et justeringsspørgsmål, næste gang bilen er på lift kan du jo pille gearstangsforbindelsen af henne ved gearkassens skiftearm.

Så kan man nemlig med en tilpas-tang :wink: mærke, om stramheden er inden i gearkassen.

Husk, at der jo både er en kulisse inden i gearkassen, og nogle yderpunkter for gearstangsføringen, og den der bc-gearkasse driller tit ved justeringen af klemmebøsningen.

Hvis du vil have uddybet yderligere, så spørg, eller send mig en PB.


Jo lidt af det giver da mening, men du må gerne uddybe det med "Kulise".
ved du egentlig hvor meget sådan et viskose spær, det spærer? Jeg har hørt det er 30%, virker det rimeligt?

Jakob TH.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 46 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team