Indstilling af knaster
Redaktør: Moderatorer
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Mit udgangspunk for knast justeringen var jo efter standart mærkrne, derfra mener jeg ikke man kan hente ret meget effekt til nogen af siderne.
Hvis det nu havde været en enkelt knast ville det jo unægteligt have været noget nemmere! Så var det bare at justerer det sådan ind at den ved ØD stod præcis oppad. Men med to knaster er det jo lidt vanskeligere!
Hvis det nu havde været en enkelt knast ville det jo unægteligt have været noget nemmere! Så var det bare at justerer det sådan ind at den ved ØD stod præcis oppad. Men med to knaster er det jo lidt vanskeligere!
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Havneren skrev:Mit udgangspunk for knast justeringen var jo efter standart mærkrne, derfra mener jeg ikke man kan hente ret meget effekt til nogen af siderne.
Hvis det nu havde været en enkelt knast ville det jo unægteligt have været noget nemmere! Så var det bare at justerer det sådan ind at den ved ØD stod præcis oppad. Men med to knaster er det jo lidt vanskeligere!
Stol ikke på mærkerne!
mål ventilløft på både indsug og udstødning ved ød. Hvis du kan stole på krumtappens mærke. Prøv derefter at justerer knasten ind til lige højt løft ved ød. Du vil blive forbavset hvor stor forskel der er !
fordelen/ ulempen vet 2 knastaksler er at du kan varierer overlappet, så du med 2 standart knaster kan få en tomgang som en Formel etter
M.V.H morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Ja... Jeg kan godt se hvad du mener! Men han skal jo så over og måle løfterne på cylinder 4 når han har den i ØD til tænding(altså mærket på krumtappen) på cylinder 1. På den vogen med 2 knastaksler kan man altså, hvis man ved hvad man lave da, få justeret det noget bedre ind til det induviduelle behov. Han man en lavgearet gearkasse kan man hæve omdrejningerne lidt med overlapningen og omvendt... Halt klart en fordel der da!!!
v/h christian
v/h christian
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
På fx en Ford Zetec er tandremshjulene monteret "flydende" på akslerne, og ved tandremsskift er det af og til nødvendigt, af ukendte grunde, lige at "trimme" indstillingen.
Og det er faktisk utroligt lidt, der skal til, for at man kan høre/mærke forskel på tomgangen.
Og det er faktisk utroligt lidt, der skal til, for at man kan høre/mærke forskel på tomgangen.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Ford har fat i nogetr af det rigtige. Da alle tandremme ikke er ens, Vil der uværgeligt blive en forskel på knasttimingen ved skift af tandremmen. Ford foreskriver også at løsne hjulende og fikserer kanstakslerne ved tandrems skift.
M.V.H Morten
M.V.H Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Ja, det foreskriver Ford, og værkstedet får da også løn for den medgåede tid til denne ekstrajustering
.
Fidusen er, at det sjældent er nødvendigt at justere hjulene, men når det så en gang imellem er nødvendigt, kan man næsten altid mærke forskel på motorgangen før/efter.
Og her taler vi altså om ganske få grader, som regel endda kun på det ene hjul.
Fidusen er, at det sjældent er nødvendigt at justere hjulene, men når det så en gang imellem er nødvendigt, kan man næsten altid mærke forskel på motorgangen før/efter.
Og her taler vi altså om ganske få grader, som regel endda kun på det ene hjul.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Jeg snakker om maks 10 min. ud af en operation på flere timer. Obs har kun skiftet en da Ford ikke er noget jeg normalt vil
røre ved!
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Det forhold du der nævner mellem de to tider holder nu ikke, men fred være med det, der har været "støj" nok herinde i dag.....
Pointen var, selv om den slet ikke fremgik af mit indlæg, at man for en gangs skyld havde givet tid til en arbejdsgang, som sjældent er nødvendig.
Pointen var, selv om den slet ikke fremgik af mit indlæg, at man for en gangs skyld havde givet tid til en arbejdsgang, som sjældent er nødvendig.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Transitfar skrev:Det forhold du der nævner mellem de to tider holder nu ikke, men fred være med det, der har været "støj" nok herinde i dag.....
Pointen var, selv om den slet ikke fremgik af mit indlæg, at man for en gangs skyld havde givet tid til en arbejdsgang, som sjældent er nødvendig.
Jeg vil også være hjernekirug
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Det er også et fedt arbejde, på nær arbejdstiderne, men husk at lade være med at læse videre til mekaniker.....
Kongresserne er for kedelige, værktøjet må ikke koste noget, og efteruddannelse er en by i kirgisistan. Og hvis kunderne overlever, så brokker de sig fandme bare.....
Kongresserne er for kedelige, værktøjet må ikke koste noget, og efteruddannelse er en by i kirgisistan. Og hvis kunderne overlever, så brokker de sig fandme bare.....
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..