Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 24 jun 2025, 09:27

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 187 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 19  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

-Jeg var jo ude i en lille syningshal først. Der ville de have dokumentation for at det var en orginal type motor der lå i, fordi min bil ikke er typegodkent i DK. Det skaffede jeg så...
-Så ville synslederen se dumentationskrav for emmisionen (den dyre). Så fortalte jeg ham at min bil gik ind under er undtagelse i loven og viste ham at jeg havde fået det bekræftet af færdselsstyrelsen i et brev.
-Så snakkede han lidt om, om det dog kunne betale sig at lave sådan noget.
-Så skulle han lige se reg. attesten og min nyerhvervede dok. på at motoren var orginal til bilen.

Et par dage efter havde jeg så fået styr på udstødningsgasserne som den jo dumpede på ved det første syn. Jeg ringede så til synslederen. Det var aftalt at jeg skulle gøre det når den var klar igen. Jeg kørte så der ud samme dag hvorefter han personligt tog sig af den med det samme. Gasserne var iorden og så kom papirarbejdet.

Bilen har orginalt 90hk, men er født med ABS. Og er altså med samme bremser osv. som en GTI 16V med 139hk. 139 * 20% = 166hk. Så jeg ville jo gerne have den synet med mere end de 107hk jeg havde rullefeldsattest med til.
-Så begyndte han med at told og skat skulle blandes ind i det og jeg så nok skulle betale afgift af det. Så fortalte jeg at jeg havde et brev med fra dem hvor de godkendte projektet somafgifts frit. Han ville dog ikke engang se brevet.
-Så begyndte han med bremser og osv. Jeg havde så en masse udprint med med reservedelsnumre der typeligt viste at de to biler er identiske. Men dem ville han ikke engang se... Det var ikke godt nok! Det skulle være en erklæring fra importøren eller fabrikken om at min bil(med stelnr.) var identisk med en GTI 16V eller hvad der så skulle laves for at den blev det. Pisse agerligt. Det arbejder jeg så på at få skaffet nu. Men bilen blev synet med turbo og IC med 107 HK.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Vi har altid været, og vil altid være jaget vildt. Det kan vi lige så godt acceptere. Vi kan måske skabe nogle gråsoner vi kan gemme os i en gang i mellem, men så længe holdningen er som den er i sb og hos politiet, tror jeg ikke der er meget at gøre, en ændring af loven vil ikke være nok. De skal nok finde et ell andet de kan knalde os på hvis de virkelig vil. er der nogen der ved hvad et tuv syn koster? for så hvidt jeg har forstået det, laver de også en emmisionstest? Har et eksempel hvor min gamle værkfører fik fingre i en tysk tuv rapport hvor der stod at hans autocamper faktisk svinede mindre end den var opgivet til, og vupti faldt han spidsen af en jetjager i grøn ejerafgift. Det må til en hvis grad kunne overføres til os andre, hvis ell loven er lige for alle...

Titel:
Mester Medlem

Uh... jammen dog. Der kom papirerne lige ind af døren hvor der dokumenteres at min bil kan holde til 166hk... Nå, dem må jeg jo hellere lige vise dem ude i syningshallen :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Mange gange tillykke. med synet.
Kan du ikke få skannet alle de papire ind som du har anvendt samt en grundig beskrivelse af hvad du har gjort. Det tror jeg ville gavne mange.
mvh Johnny and

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Sydsjælland
att Havneren: Du skriver noget om at din bil røg ind under en undtagelse i loven. Hvad er det for en undtagelse der er tale om? Er det fordi at din bil er ældre end 84 eller hvilken undtagelse er der tale om?

Mange gange tillykke med syn af bilen. :)

Titel:
Mester Medlem

Det var der garanteret Johney. Men sorry... har ingen scanner. Og disse papirer ville i øvrigt heller ikke kunne hjælpe andre. Papirerne er faktisk i sin enkelthed kun de forskellige instansers egne regler som er rare at have med for at kunne smide dem i hovedet på dem i synshallen. Samt brev fra f.styr. og told og skat som bekræfter hvad jeg står og siger til dem ude i synhallen. Husk at SBI er underlagt færdselsstyrelsen.

!!!HEMMELIGHEDEN!!!
MAN KAN IKKE SKRADERSY EN MAPPE MED PAPIRER DER KAN BRINGE ALLES BIL GENNEM SYN, MEN MAN KAN SÆTTE SIG RIGTIGT GODT IND I REGLERNE FOR AT FINDER DE VIGTIGE PUNKTER OG KRUMSPRIN SOM NETOP ER RELLEVANT FOR SYNET AF *DIN* BIL!

-HUSK DEREFTER NÅR DU STÅR I SYNSHALLEN AT SE DET SOM ET SAMARBEJDE OM AT FÅ DIN BIL SYNET OG IKKE GOD MOD OND SELV OM SYNSASSISTENTEN MÅSKE SER DET SÅDAN.

-HUSK OGSÅ AT UNDERSTREG, DOG UDEN AT SIGE DET DIREKTE, AT DU ALTSÅ MENER DET HER OG AT DU ER I STAND TIL AT GØRE *ALT* FOR AT DEN BLIVER SYNET. ALTSÅ DIV TESTS GENNEMGÅET OG DIV DOKUMENTATIONER SKAFFET. DU SKAL SELVFØLGELIG IKKE INDIREKTE OPFORDRE HAM TIL AT FORLANGE DEM FOR AT CHEKKE DIG.

-GIV *ALDRIG* FLERE OPLYSNINGER FRA DIG END ALLER HØJST NØDVENDIGT, DA DETTE SENERE KAN BRUGES I MOD DIG. DETTE GÆLDER OGSÅ NÅR DU SKRIVER TIL DE FORSKELLIGE INSTANDSER.

-FORMULER DIG KORRETK OG PRÆCIST NÅR DU SKRIVER TIL DE FORSKELLIGE INSTANDSER. SÅ ER DU SIKKER PÅ AT VEDKOMMENDE DER LÆSER DIT BREV IKKE BEGYNDER AT KEDE SIG FØR HAN ER FÆRDIG OG DINE CHANCER FOR AT FÅ ET BREV TILBAGE DU RENT FAKTISK KAN BRUGE TIL NOGET ER LANGT STØRRE. HUSK ALTID AT STILLE DINE SPØRGSMÅL KONKRET OG IKKE SOM DE OFTEST STILLES HER PÅ SIDE. "Kan min bil synes med turbo. Det er en ford eskort fra 90" med corsworth hækspøjler og blå silikoneslanger". DEN DUR BARE IKKE. VIS AT DU HAR LAVET ALT BENARBEJDET SELV! NÅR DU VENTER PÅ BREV TILBAGE FRA F.STYR ELLER TOLD OG SKAT, SÅ VÆBEN DIG MED TOLMODIGHED. DET KAN TAGE LAAAAAAAAMG TID. 2 MÅNEDER ER SET FØR. MIT TOG CA. HALVANDEN.

-VIS I SYNSHALLEN AT DIT BAGLAND ER IORDEN OG AT DU HAR GJORT DIN DEL AF BENARBEJDE ORDENTLIGT.

-NÅR DU SÅ AFLIGEVEL HAR GJORT DIG UVENNER MED SBI, SÅ FORLANG REGLEN PÅ SKRIFT SOM UNDERBYGGER DET HAN FORLANGER. HAN KUNNE JO BILDE DIG HVAD SOM HELST IND. UNDSKYLD DET MED AT DU NEMMERE KUNNE EFTERKOMME KRAVET HVIS DU SÅ FORMULERINGEN PÅ SKRIFT EVT.

-VÆR STÆDIG OG BELASTENDE HVIS ANDET IKKE VIRKER. SELVFØLGELIG KUN HVIS DU ER UDE I NOGET SOM KUNNE LIGNE ET FORTOLKNINGSSPØRGSMÅL.

-ALDIRG PRØV AT SNYD SBI... HVIS DET BLIVER OPDAGET FÅR DU MED GARANTI ALDRIG SYNET DIN BIL MED ÆNDRINGERNE!

Jeg fandt for lang tid siden en sær regel i loven omkring dok. af emmisionskravet. Efter sigende har vi ham koldstrup fætteren at takke for denne regel. Ved dog ikke om det passer. Reglen konfronterede jeg en oversyningsmand med, som blot fandt en ander regle som sagde det modsatte og fortalte mig at jeg rolig kunne gå hjem og pille det af. Derefter gav jeg ham reg.nummeret på en anden golf 2 som jeg vidste var synet med turbo, har efterfølgende fundet ud af at det var efter samme regel han kom igennem. Men det mente han ikke kunne sammenlignes og beskeden var den sammen endnu engang. Jeg bliv lidt knotten og efter en tænkepause blev jeg enig med mig selv om at det ikke kunne passe når jeg kunne læse loven sort på vidt. Jeg skrev så et velformuleret KONKRET brev til f.styr for at få bekræftet at min bil gik ind under denne regel. Jeg undgik at nævne at bilen var impoteret samt var født med katalysator da dette var et punkt jeg var i tvivl om. Jeg fik ved samme lejlighed spurgt om et par andre småting som jeg ikke fik brug for. I brevet afviste de at min bil gik ind under denne regel da den ikke var serie fremstillet med katalysator. Dette kunne de jo heller ikke vide at den var når jeg ikke havde givet dem oplysningerne. Men denne oplysning kunne jo have givet bagslag pga. en utydelig formulering i lovteksten. Synslederen var senere ikke svær at overbevise op at reglen VAR gældende for min bil da jeg viste ham brevet.

Den omtalte regel kan bl.a. læses inde under f.styr. hjemmeside under vejledning for SBI. Her er den komplette vejledning.
http://www.fstyr.dk/sw180.asp

Den konkrete regel kan læses her på side 28 og gælder altså for biler før 1/10-90 som er serie fremstillet med katalysator og under 2000ccm.
http://www.trm.dk/graphics/synkron-libr ... snit07.pdf

Havde min bil ikke gået ind under denne fantastiske regel og havde jeg ikke selv fundet den, var den IKKE blevet synet da jeg ellers skulle have kørt til tyskland efter en emmisionstest til 30000kr vel.
Hører din bil ind under regler eller fra før 1/4-84 har du en chance ellers er løbet nok kørt. Men prøv af lige vel.

Jeg kan ikke gøre det meget bedre end det her drenge... Resten er op til jer.

Titel:
Mester Medlem

Det tog nok 45 min at skrive det lort :shock:

Titel:
Mester Medlem

Mens jeg ventede på svar fra f.styr lavede de iøvrigt reglerne om. Det vil sige omformulerede dem i hvert fald. Det er den nye her fra november der kom. Jeg tror det var p.g.a. af min hendvendelse at de omformulerede det. Sådan som det stod skrevet før kunne det nemlig tolkes som om at man bare kunne eftermonterer en katalysator og så var alting godt. Men den går åbenbart ikke... De regler er mange gange tvetydige!

v/h christian

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Sydsjælland
Ja det var da godt nok lidt af et indlæg du kom med dér. Men mange tak for det, det kan jo hjælpe andre med at få synet deres bil. Jeg har også lige fået synet min Kadett C Coupé her for en 3 ugers tid siden lige da de nye regler var trådt i kraft, men den gik da heldigvis lige igennem. Men det tyder da også på at du har haft sat dig godt ind i reglerne inden du kørte til syn, og det er selvfølgelig altid en fordel hvis man har en masse ændrede dele man skal have bilen synet med. Min bil blev kaldt til syn fordi det var for lav og at der var for brede fælge på, og så havde politiet skrevet som bemærkning ud over på synsindkaldelsen at motoren lød meget tunet.
Da jeg blev stoppet af politiet prøvede jeg at forklare dem at grunden til at den var så lav var at der var 13" på med lavprofil, men det ville han ikke høre på han mente slet ikke at der var noget affjedring og derfor at jeg hoppede hen over vejen. Da jeg så skulle til syn tog jeg og satte 15" på den og så ellers rensede bremser og sådan og så kørte jeg den til syn som den var. Eller det vil sige at jeg lod min far køre derned med den da jeg mente at de sikkert ville gøre alt for ikke at syne den hvis der stod en ung mand dernede. Det kan da godt være at det bare er mig men jeg tror at de behandler bilen anderledes hvis det er en ung mand i forhold til en lidt ældre. Men det lykkedes da også at få den synet, han gik endda affjedringen ekstra efter og det skal siges at jeg ikke har godkendelse på det sænkningssæt der sidder i men det lykkedes dog alligevel. Jeg skulle dog have haft synsmanden til at skrive på at den var synet med den sænkning, men jeg har da ikke haft problemer med politiet siden, men har dog heller ikke kørt med mine 13" men de kommer på igen til sommer så må vi se om jeg ryger til syn igen.
Men til næste gang må jeg da også til at nærlæse reglerne da det jo viser lidt benarbejde at kunne reglerne og så ellers sørge for at have diverse godkendelser så jeg kan få skrevet at bilen er synet med alle ændringerne, det kræver de jo efter de nye regler. Jeg går også og overvejer at sætte skiver bag på men er ikke helt sikker på om det er muligt at få det godkendt, det skal jo selvfølgelig laves med mekanisk håndbremse, men ved stadig ikke om jeg kan få den synet med det. Det er jo sikkert ikke muligt når nu ikke der er lavet en model fra fabrikken med skiver bag på. Men jeg har da tænkt mig at undesøge om ikke det skulle være muligt på en eller anden måde at få godkendt den med skiver bag på.

Titel:
Mester Medlem

Hvad sagde politiet så da du gik op og forlangte at få dine penge for synet tilbage? Det har du jo krav på at få når den gik glat igennem uden anmærkninger... Ellers kunne politiet jo bare gå og kalde folk til syn hele tiden selv om det rent faktisk var lovligt. Næ næ... den går ikke!!!

v/h christian

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 187 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 19  Næste

Alle tider er UTC + 1 time