Det var der garanteret Johney. Men sorry... har ingen scanner. Og disse papirer ville i øvrigt heller ikke kunne hjælpe andre. Papirerne er faktisk i sin enkelthed kun de forskellige instansers egne regler som er rare at have med for at kunne smide dem i hovedet på dem i synshallen. Samt brev fra f.styr. og told og skat som bekræfter hvad jeg står og siger til dem ude i synhallen. Husk at SBI er underlagt færdselsstyrelsen.
!!!HEMMELIGHEDEN!!!
MAN KAN IKKE SKRADERSY EN MAPPE MED PAPIRER DER KAN BRINGE ALLES BIL GENNEM SYN, MEN MAN KAN SÆTTE SIG RIGTIGT GODT IND I REGLERNE FOR AT FINDER DE VIGTIGE PUNKTER OG KRUMSPRIN SOM NETOP ER RELLEVANT FOR SYNET AF *DIN* BIL!
-HUSK DEREFTER NÅR DU STÅR I SYNSHALLEN AT SE DET SOM ET SAMARBEJDE OM AT FÅ DIN BIL SYNET OG IKKE GOD MOD OND SELV OM SYNSASSISTENTEN MÅSKE SER DET SÅDAN.
-HUSK OGSÅ AT UNDERSTREG, DOG UDEN AT SIGE DET DIREKTE, AT DU ALTSÅ MENER DET HER OG AT DU ER I STAND TIL AT GØRE *ALT* FOR AT DEN BLIVER SYNET. ALTSÅ DIV TESTS GENNEMGÅET OG DIV DOKUMENTATIONER SKAFFET. DU SKAL SELVFØLGELIG IKKE INDIREKTE OPFORDRE HAM TIL AT FORLANGE DEM FOR AT CHEKKE DIG.
-GIV *ALDRIG* FLERE OPLYSNINGER FRA DIG END ALLER HØJST NØDVENDIGT, DA DETTE SENERE KAN BRUGES I MOD DIG. DETTE GÆLDER OGSÅ NÅR DU SKRIVER TIL DE FORSKELLIGE INSTANDSER.
-FORMULER DIG KORRETK OG PRÆCIST NÅR DU SKRIVER TIL DE FORSKELLIGE INSTANDSER. SÅ ER DU SIKKER PÅ AT VEDKOMMENDE DER LÆSER DIT BREV IKKE BEGYNDER AT KEDE SIG FØR HAN ER FÆRDIG OG DINE CHANCER FOR AT FÅ ET BREV TILBAGE DU RENT FAKTISK KAN BRUGE TIL NOGET ER LANGT STØRRE. HUSK ALTID AT STILLE DINE SPØRGSMÅL KONKRET OG IKKE SOM DE OFTEST STILLES HER PÅ SIDE. "Kan min bil synes med turbo. Det er en ford eskort fra 90" med corsworth hækspøjler og blå silikoneslanger". DEN DUR BARE IKKE. VIS AT DU HAR LAVET ALT BENARBEJDET SELV! NÅR DU VENTER PÅ BREV TILBAGE FRA F.STYR ELLER TOLD OG SKAT, SÅ VÆBEN DIG MED TOLMODIGHED. DET KAN TAGE LAAAAAAAAMG TID. 2 MÅNEDER ER SET FØR. MIT TOG CA. HALVANDEN.
-VIS I SYNSHALLEN AT DIT BAGLAND ER IORDEN OG AT DU HAR GJORT DIN DEL AF BENARBEJDE ORDENTLIGT.
-NÅR DU SÅ AFLIGEVEL HAR GJORT DIG UVENNER MED SBI, SÅ FORLANG REGLEN PÅ SKRIFT SOM UNDERBYGGER DET HAN FORLANGER. HAN KUNNE JO BILDE DIG HVAD SOM HELST IND. UNDSKYLD DET MED AT DU NEMMERE KUNNE EFTERKOMME KRAVET HVIS DU SÅ FORMULERINGEN PÅ SKRIFT EVT.
-VÆR STÆDIG OG BELASTENDE HVIS ANDET IKKE VIRKER. SELVFØLGELIG KUN HVIS DU ER UDE I NOGET SOM KUNNE LIGNE ET FORTOLKNINGSSPØRGSMÅL.
-ALDIRG PRØV AT SNYD SBI... HVIS DET BLIVER OPDAGET FÅR DU MED GARANTI ALDRIG SYNET DIN BIL MED ÆNDRINGERNE!
Jeg fandt for lang tid siden en sær regel i loven omkring dok. af emmisionskravet. Efter sigende har vi ham koldstrup fætteren at takke for denne regel. Ved dog ikke om det passer. Reglen konfronterede jeg en oversyningsmand med, som blot fandt en ander regle som sagde det modsatte og fortalte mig at jeg rolig kunne gå hjem og pille det af. Derefter gav jeg ham reg.nummeret på en anden golf 2 som jeg vidste var synet med turbo, har efterfølgende fundet ud af at det var efter samme regel han kom igennem. Men det mente han ikke kunne sammenlignes og beskeden var den sammen endnu engang. Jeg bliv lidt knotten og efter en tænkepause blev jeg enig med mig selv om at det ikke kunne passe når jeg kunne læse loven sort på vidt. Jeg skrev så et velformuleret KONKRET brev til f.styr for at få bekræftet at min bil gik ind under denne regel. Jeg undgik at nævne at bilen var impoteret samt var født med katalysator da dette var et punkt jeg var i tvivl om. Jeg fik ved samme lejlighed spurgt om et par andre småting som jeg ikke fik brug for. I brevet afviste de at min bil gik ind under denne regel da den ikke var serie fremstillet med katalysator. Dette kunne de jo heller ikke vide at den var når jeg ikke havde givet dem oplysningerne. Men denne oplysning kunne jo have givet bagslag pga. en utydelig formulering i lovteksten. Synslederen var senere ikke svær at overbevise op at reglen VAR gældende for min bil da jeg viste ham brevet.
Den omtalte regel kan bl.a. læses inde under f.styr. hjemmeside under vejledning for SBI. Her er den komplette vejledning.
http://www.fstyr.dk/sw180.asp
Den konkrete regel kan læses her på side 28 og gælder altså for biler før 1/10-90 som er serie fremstillet med katalysator og under 2000ccm.
http://www.trm.dk/graphics/synkron-libr ... snit07.pdf
Havde min bil ikke gået ind under denne fantastiske regel og havde jeg ikke selv fundet den, var den IKKE blevet synet da jeg ellers skulle have kørt til tyskland efter en emmisionstest til 30000kr vel.
Hører din bil ind under regler eller fra før 1/4-84 har du en chance ellers er løbet nok kørt. Men prøv af lige vel.
Jeg kan ikke gøre det meget bedre end det her drenge... Resten er op til jer.