Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 24 jun 2025, 03:44

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 187 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 19  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

Geografisk sted: Sydsjælland
Nå okay ja jeg troede heller ikke at det var lovligt at køre på offentlig vej med sin rallybil. Men man bliver da også klogere hver dag. :)

Jeg vil give havneren fuldstændig ret! De debatter der har været på TV hvor der har været en representant for folk med hang til ræs, har ikke ligefrem tegnet noget bedre billede af gaderæs i al almindelighed. Men det er da helt sikkert også en svær situation at blive kastet ud i og skulle sidde og forsvare hvorfor man kører for hurtigt overfor stort set hele familien DK der ser unge "brian'er" som noget af det farligste. Men måske netop derfor skulle man undgå at gøre det på denne måde, da det muligvis ikke er måden at komme frem med budskabet da man hurtigt kan blive rodet ud i noget skidt hvis det er dét de andre representanter vil have en til. Som sagt vil politiet jo stå med både loven og hele familien DK i ryggen. Jeg ved ikke om muligheden er der for at skrive nogle læserbreve lave nogle artikler osv. Men det bliver bare nødt til at blive struktureret, og gå igennem en klub eller sådan for at man er sikker på at det man kommer ud med ikke på nogen måde kan drejes eller misforståes. Og virkelig gøre opmærksom på at der er et problem som man bliver nødt til at gøre noget konstruktivt ved og ikke bare vende ryggen.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
@ Christian:
Det har du desværre nok alt for meget ret i.

Det er jo ikke skidenemt at bo i fx Roskilde og så fortælle på TV, at man bruger al sin tid og alle sine penge på at tune sin hverdagsbil.
For hvordan får "Brian-fra-Roskilde" afprøvet sin nye IC, den nye sportskatalysator, eller de nye indstillinger i den programmérbare motorstyring?????

Heldigvis kan jeg forsvare mig selv: "Mine svigerforældre bor i Sønderjylland, og så er der jo ikke så langt til den fri hastighed i Tyskland, og konen er også glad, for jeg siger altid JA til at besøge svigermekanikken....."

Vi kan nok ligeså godt først som sidst indrømme, at adskillige tunede biler får max-hastighed afprøvet på danske motorveje, og det er jo helt klart et problem.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej.
Jeg mener også et specialsyn vil være vejen frem, bl.a. så man måske vil kunne få godkendt H-seler som lovlig sele i en gadebil. Selvfølgelig skal der være tale om certifikerede H-seler med godkendte ophæng. Men igen, vi skal nok regne med at der så vil blive stillet krav til antal kørte km. om året...
M.h.t. forsikringer så burde det være muligt hvis vi kommer som en relativt stor samlet gruppe og forhandler med forsikringsselskaberne. Jeg mener at have hørt at nogle amerikanerklubber får forsikret deres biler via et Engelsk selskab bosiddende i London?!
M.h.t. bilsyn så blev der jo også nævnt at en Svnesker havde en tunet bil der ikke kunne synes efter alm. regler, så han gjorde sikkerheden bedre og fik den synet efter de Svenske "amatørregler". Den løsning ville måske også væe en god idé?? Altså at man opretter et sæt regler hvorved der kræves dokumentation som påkrævet nu, men det bliver gjort billigere og mere let tilgængeligt og så kan bilen synes som normal hverdagsbil med konstruktive æmndringer. Og at man så har et specialsyn med skærpede krav, men som kan godkende mere, og hvor der så eventuelt er en restriktion i form af antal kørte km per år??

Skal vi optræde i en debat skal vi være 100% sikker på hvad den skal dreje sig om inden de tænder for mikrofonen!! Det siger sig selv at vi er nødt til at gøre forarbejdet MEGET grundigt. Det nytter ikke at en smart journalist tromler afsted med sprøgsmål som "hvorfor ikke motorsport - det er lige så dyrt" og "hvor bruger du de mange HK"?? Vi er nødt til at have et oplæg med klare forslag klart, og kende reglerne så vi kan kritisere de pågældende punkter sagligt. Ligeledes er vi nødt til at undersøge hvordan reglerne er i andre lande, måske endda lavet et "case-study" hvor man f.eks. finder en DK tunet bil, og "på papiret" prøver at få den synet efter Danske, Svneske, Engelske og Tyske regler.

Argumentet med at tuning er overflødigt p.g.a. hastighedsgrænser og deslige er for mig at se komlet ubrugeligt i denne debat, og det vil være selvmord for en journalist at komme med det, af denne simple grund : Hvorfor kan man så gå ud og købe en splinterny Porsche hos forhandleren?? Den har hastighedsbegrænser ved 250 km/t.... i DK er absolut højeste tilladte hastighed p.t. 110 km/t og kommer måske op på 130 km/t visse steder. Hvis dette var et seriøst argument hvorfor kan man så købe andre biler end Corsa 1.0 og VW Lupo 3L???
Fordi det jo ikke (kun) er HK i betydningen af mere fart det drejer sig om!! For mig drejer det sig lige så meget om at have en smidig bil, at kunne tage til f.eks. et dragrace- eller bane-arrangement og kunne give den gas... og lad os bare indrømme det, i konkurrenceåndens navn! Man bliver uungåeligt lidt småstolt (uden at virke pralende, naturligvis!) når man kan sige at man har en motor tunet til 200+ HK, specielt hvis man selv har bygget den! For os er en bil jo uendeligt meget mere end en måde blot at komme fra A til B på!

Men der går nom et stykke tid índen vi er klar til at kunne optræde i et TV-show og selv læserbreve bør nok koordineres. En klub, eller nærmere forening, vil efter min mening ikke være en dårlig idé. Nu mangler vi bare mere opbakning... for der er da mange flere herinde der tuner biler og som i sagens natur vil have interesse i at få deres biler gjort lovlige.

Titel:
Mester Medlem

Transitfar skrev:

Vi kan nok ligeså godt først som sidst indrømme, at adskillige tunede biler får max-hastighed afprøvet på danske motorveje, og det er jo helt klart et problem.

Ja... Sjovt nok må jeg så indrømme at på trods af at min bil nu har kørt 25.000km med en effektforøgning på over 100% har jeg ALDRIG prøvet top hastigheden af. Jeg har én gang rundet 220kmt efter speedo... og stoppede så. Jeg aner faktisk ikke hvor stærkt den kan køre.
Har også en Kawasaki GPX 750 R... Jeg aner ikke hvor stærkt den kører heller. Har selvfølgelig været der op ad, men den har aldrig fået lov til at løbe ud.

Jeg er netop ved at syne bilen i disse dage. Forventer at kører til syn i morgen igen, efter at have dumpet første gang på for højt lamdatal ved forhøjet tomgang. Bilen køres til syn med turbo og det hele. Jeg har gjort et grundigt benarbejde først og mener selv at de bør syne den. Det bliver spændende. Blev efter første syn henvist til en større syningshal, hvor jeg efterfølgende har talt med syningslederen og vist ham papirer fra bl.a. færselsstyrelsen. Har derefter lavet en mundlig aftale med ham om at han personligt tager bilen ind til syn næste gang (i morgen for håbentligt), for at undgå misforståelser og syns folk uden den rette viden. Bilen vil jeg have synet uden fusk og alt skrevet i papirerne... Og når syningslederen så tilsyneladende er samarbejdesvillig (dog først efter en mindre overtalelse)... Så syntes jeg sku det er 100% i orden. Her er endelig en mand der tør tage ansvaret (måske).

Ønske mig held og lykke :twisted:

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
held og måske tillykke har læst med på side linien har ikke været på nettet i laaaang tid..........

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Moderator

Enig i Lasses indlæg:
Vi er pisket til at holde ret tæt med dette overfor jornalister osv. Det værste der kan ske er at udtale sig som "medlem" af "os"(hermed forstået bilint. med denne interesse") og kommetil at ligne et fjols. Det vil være selvmål så det basker!
Vi skal være forberedt, og have gjort alt fodarbejdet først. Et case study vil være en fremragende ide.

Det glæder mig at se denne tråd udvikle sig, for signalet er at der måske kan gøres noget , og at folk ikke uden videre bare er indstillet på "det går nok" holdningen. Nice! Det skal vi blive ved med.

Mener klart at et udvidet syn ala svenske amatørregler vil være at foretrække.

Maximumudgiften skal ihvertfald ned under 5kkr før vi får "undergrundsbevægelsen" med på vognen, og det er helt klart muligt.
Umiddelbart forestiller jeg mig at vi kan gennemføre et specialsyn for max 2500dkr, og evt et mindre tillæg for støjmåling og emissionsmåling, ialt ikke over 5000dkr. Ryger vi meget derover vil alt for mange vælge at køre ulovligt.

Så er bilen godkendt med de ændringer, og skal derefter kun gennemgå et alm. syn, men stadigt hos den specielle instans. SBI går næppe med til at udvide deres område, og jeg tvivler på de vil røre ved at godkende noget de ikke selv har sagt god for før. Men det skal afklares med FS.

De 70kkr der er nævnt er for den emissionstest og forbrugsmåling som nye biler trækkes igennem af importøren, og er baseret på masseimport. Det er jo ikke tilfældet i vores sag.

Jeg forestiller mig at vi kan, mod en forøget grøn afgift, kan få lov at forurene feks efter -84 regler, eller noget i den stil. Trods alt bedre end at skrue det hele af før syn og montere det hele igen efter syn. For alle parter. Det er ikke sansynligt at dette bliver "gratis" eller billigere end det er nu, men det kan måske blive mere lovligt og knapt så utrygt at køre forbi en patruljevogn.

Langt de fleste rigtige entusiastbiler er ret godt kørende mht bremser,dæk,ophæng,rust osv. så dette er ikke et problem. Problemet ligger i at få noget indført til vores fordel. Men vi er startet!

Titel:
Mester Medlem

En anden ting iøvrigt. Det der skal til for at få lavet sådan en forening er først og fremmest at der er nogen der tager initiativet til det... Det er måske ved at ske her :D .

Det næste der skal til er nogle kvikke hoveder i ledelsen, som forstår at formulerer sig korrekt og konkret. Samt understrege siriøsiteten bag foreningen.

Det sidste er jo så en gennemgående opbagning. Hoved parten af denne opbagning hovedsagelig burde kunne hentes ved landets tuningsfirmaer, som jo nødvendigvis også burde have en interesse i nogle friere regler/dok. Lige netop denne type erhvervs opbagning ville virkelig understrege siriøsiten. Hvilket jeg ellers tror ville blive et problem. Nemlig at blive taget siriøst og ikke som en flok drengerøve der nok forsvinder af sig selv igen hvis vi ignorer dem.
Den anden del er jo så privat tuneren, men hvor mange siriøse privet tunere er der egentligt... Husk på at mange af dem der skriver her inde med stor sandsynelighed kun kører med 2"bagpotte og KN filter, måske endda en knast. Som opbagning kan de være lige så gode som alle andre, men jeg tillader mig stadig at stille spørgsmålstegn ved deres siriøsitet og gennemslagskraft.

v/h christian

Titel:
Junior Medlem

M.h.t. forsikring så har man i England særlige trin i præmien for f.eks. "knast, chip, bearbejdning, turbo, opboring eller ilægning af størrer motor". Selvfølgelig opbygget sådan at det f.eks. er dyrere at forsikre en Golf CL ombygget til en GTI, end det er at forsikre en original GTI - ellers var alle jo igang i garagen :-) Jeg er sikker på at nogle af de danske selskaber ville være interresserede i sådan en ordning...det er nok de selvsamme selskaber som IKKE kræver 25000,- for en 18 årig at forsikre en UNO 55 (Lidt overdrevet men "U get the point")

Nogen der kender noget til hvordan de tyske fors. selskaber fastsætter præmien?

Titel:
Mester Medlem

ang. tyske forsikringstrin så er alle biler delt ind i forskellige kategorier. afgørende for hvor de havner er nypris og vægt/kraft forhold mm. ret indviklet system! til LASSE. PORSCHE har aldrig rettet sig efter den TYSKE gentlemans aftale om MAX 250kmt! mvh. søren

Titel:
Mester Medlem

Det der med forsikring... En kammerart, hvis mor arbejder i branchen, har fortalt mig at pga. loven har forsikringsselskaberne faktisk ikke krav på at få en eventuelt tuning af bilen oplyst. Jeg selv er ret skeptisk overfor denne påstand, men prøver nu at få et udprint om denne lov. Det kunne jo være ret interessant :shock: .

Under alle omstændigheder vil din ansvarsforsikring dække en eventuelt skade lavet af din tunede bil, men de vil med stor sandsynelighed trække dig i retten for at få deres penge igen fordi de havde forsikret bilen under falske forudsætninger. Jeg tror at det i praksis så ville ende med at du med tilbagevirkende kraft skulle betale en merpremie for forsikringen. :cry: . Er bilen ikke synet med de konstruktive ændringer er den som sådan direkte ulovlig (det står jo tydeligt på f.styr. hjemmeside) og her tror jeg desværre at forsikringen er i sin gode ret til at fralægge sig et hvert ansvar. Er bilen synet med ændringerne, må denne nødvendigvis være lovlig og dermed også sikkerhedsmæssig iorden. Altså tror jeg ikke på at forsikringen kan slippe for regningen.

v/h christian

v/h christian

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 187 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 19  Næste

Alle tider er UTC + 1 time