Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 23 apr 2025, 05:38

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 187 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 19  Næste
Forfatter besked
 Titel: !!!
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Glostrup
Selvom man siger at man har en masse fy fy ord, kan man jo godt sige sin mening!!! Det kunne jo være at man havde noget fornuftigt at skrive, eller for tælle om!!!! Man skal huske at 10 :twisted: tænker bedre end 1 :twisted: ..

Vi er jo nødt til at slå hovederne sammen, hvis dette skal fungere så det ikke bare løber ud i sandet, som det plejer at gøre...........

Der er amnge andre der holder sammen!!!!! Hvorfor helved kan tunings folket så ikke gøre det!!!
Vi er jo ikke kun 10 der synes at det er spændende det vi laver, eller får lavet.. det kan jo heller ikke være rigtigt at vi ikke en gang kan sætte et luftfilter på fra T Hansen uden at vi ryger i fængsel!!!!

Men kan kun siger at Lasse har startet et godt initiativ!!! :wink:
Tak for det....

Ronnie

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Tjaa, man kunne jo spørge hvor stor mailinglisten er blevet....
Derudover er der jo den mulighed, at Lasse W (som bestyrer dette forum) opretter en ny gruppe, som skulle handle om syn af vore tunede modeller.....
Dette underforum kunne fx hedde "dit syn", hvor man beretter om sine egne fortrædeligheder med at få sin elskede godkendt til at køre i.
Aktiviteten på dette underforum ville så også kunne bruges som grundlag for offentlig debat.
Hvis der altså ville være et rimeligt antal seriøse indlæg pr dag......

Desværre tror jeg at vi befinder os i en absolut minoritetsgruppe, og at det derfor ikke nytter med et par "hovsa-lovændringer", men at vi er bedre tjent med at arbejde for en generel holdningsændring.

Der er jo mange slags udskud, og hvis vi skal være her, så skal de andre vel også???

Ikke fordi jeg selv føler mig som specielt anderledes, men det er jo heller ikke rimeligt, at "hr gennemsnitlig" skal bestemme niveauet. Når alt kommer til alt er vi alle individualister, både "2CV-power" og "323-twin-turbo", og man behøver jo ikke gå efter "laveste fællesnævner" 8)

Men lad os nu få gang i mailinglisten og forhåbentlig også et nyt forum i et eller ande regi. Aktiviteten vil nok ikke være stor til at begynde med, men jeg tror den vil vokse med tiden.
Vi må jo også huske på, at vores venner nede på synshallen efterhånden bliver trætte af at svare på de samme spørgsmål igen og igen og igen.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordvestjylland
Jamen så prøver jeg da :wink:

Jeg har tidliger skrevet om emnet på hi-speed.dk

Hvor jeg skrev:
-------------------------------------------------------------------------------------
[color=red]Jeg syntes det er provokerende!!!!

Hmm... "Spørgsmål om afgifter i forbindelse med udskiftning af motor og tuning mv. skal rettes til den regionale told- og skatteregion."

Jeg syntes man skulle samle 20-30 stykker, der er klar til, at ringe rundt KONSTANT til til disse tåber, over dynge dem med spørgsmål vedrørende alt hvad man kan finde på at spørge om vedr. tuning...

Eller hvis alle på et eller andet tidspunkt ville tage telefonen, og ringe til deres region, og spørge, "øhh må jeg godt køre med kn-filter", "øhh må jeg køre på på shell´s v-power benzin for jeg har fået afvide min bil vil blive hurtiger af det" "må jeg få det på skrift tak" osv osv

Over belast deres telefoner fuldstændig!!!

Mvh Ole
(som er pisse flov over at sin mor har arbejdet ved T&S over 25år)[/color]

-------------------------------------------------------------------------------------
Jeg syntes der bliver stillet større og større krav til "os" uden, at vi for rent besked! hjælp osv

Det hjælper da ingen ting, at de siger til os, " I skal bevise, at den overholder loven" Nå.. hvorfor, det er sgu da jer der vil have, at den skal overholde jeres love!!!! ligesom de vil have, at bilen skal kunne være sikker, at køre i, dette har de fundet en fin ordning på= periodisk syn.. Dette virker fint, og er tilmed billigt! Jeg kan godt lide min bil, og derfor vil jeg da også gerne have, at den er i orden, sikker, og ikke forurener alt for meget, men som en anden sagde, det er en brøkdel af den danske vognpark der er tunet, så det med, at de forurener mere end de gjorde ab fabrik, kan sgu næsten være ligegyldigt! men nej :? det skal bare være sådan "vi skal tænke på miljøet" NÅ.. hvad fanden med alle de offentlige transportmidler! fucking diesel hakkere :evil: .... Hvad ville der ske hvis vi, råbte op, at DE skulle montere de nyeste aktive partikel filtre (kan ikke huske hvad de hedder).. Hvad med fly? jeg kan huske da jeg stod i lære, der så vi også lidt på fourening.. et fly af jumbo størrelsen fourenede ligeså meget på en tur henover danmark som hele den danskvognpark gør på ca et døgn! hvor mange fly ser i hver dag??? :?: og ikke for, at tale om store skibe som "supertankere" Hvor mange liter diesel bruger sådan en når den sejler rundt om danmark? 1millioner liter 2millioner liter?????????

Det er sku den forkerte målgruppe de skyder efter!!

Hvad angår sikkerhed, der kan jeg godt følge dem!

Men igen, kan huske jeg var til syn med en kadett 1.6 engang, hvor der var ilagt en 1.6gsi motor fra en corsa! dette var OK.. men hvis der blev monteret skiver i bag, skulle der betales ved kasse 1 :?: :?: nå da.. hvorfor lige det?= identitet skifte, årh hvad? den må godt bliver hurtiger, men man må sandlig ikke kunne bremse bedre :?: Den "kejle" der har fundet på det var ihvertfald ikke den der stod først ikøen da der blev delt intelligens ud.. men okay.. man skulle da ellers mene, at en 15-16år gammel bil havede tjen sit til statskassen???? 15års vægtafgift, forsikringsafgift, benzinafgift, olie afgift, kølervæskeafgift, dækafgift, synsafgift og moms ved diverse værksteds besøg osv osv.. men næhhh.. man skal da lige betale en 3000kroners penge for at, få lov til at montere skiver i bag :evil:

Men vi skal da heldighvis ikke betale for, at bruge, græsslåmaskinen, buskrydderen, flismakinenen, havefræseren osv.. men shhhh det skal vi nok ikke tale for højt om, ellers kommer der bare nogen, og siger vi skal ha monteret en lovpligtig timetæller på den, og betale ex antal kroner pr time :wink:

Hvad angår de unges kørsel (er selv 23) så syntes jeg ikke det er så slemt, der hvor jeg kommer fra (mors) men der vil altid være nogen som ikke kan finde ud af det!

Jeg har selv været en "motorbølle" da jeg lige havde fået pappet, men det blev der hurtig sat en stopper for, da jeg smadrede min bil 23dage efter jeg havede købt den, oven i det var jeg tæt på, at slå mig selv, og en kammerat ihjel + jeg fik taget kortet (dog betinget) i 3år en regning fra politiet og advokat på 19.200kr plus en bil til 35.000kr.... Men så kunne jeg lære det ku jeg.. :idea:

Men det er heldighvis ikke kun mig der lærte af den lektion, alle i min omgangskreds satte tempoet lidt ned, og begyndte, at bruge hovedet.

Men et sted at "køre" ville få mange til at sætte tempoet ned i byen/landevejen tror jeg.. Vi er jo som børn :lol: Hvis børn ikke har et sted at spille fodbold, vil de jo spille bold ude på vejen!!!!!!!!!!

Ps. overstånden er skrevet af en mekker, og ikke af en der ligefrem har sprogkundskaberne i sin favør!!!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
Flyt til Sverige og byg efter amatør reglerne (dog en miljøbeskatning på x kr pr kg). Alternativt ombyggt fordon men det skal være en bil fra før 76 eller standard motor der er miljøcertificeret. Eksempel en volvo 740 med 16v top og turbo kunne ikke synes. Så monterede han større bremser og bur og synede den efter amatør reglerne.

Titel:
http://www.sfro.com/

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
@Ole:
Det kan aldrig være SBI's problem at bevise at din bil er lovlig efter at du har ændret den - heller selvom "det er deres love". Men som Lasse skriver, så må det være fair nok at man indenfor rimelighedens grænser kan betale sig fra at få skidtet godkendt.

@HenrikGM:
Du følger også med på MegaSquirt listen ved jeg, og bl.a. "G60" har haft lidt problemer omkring emissioner på sin Golf 1 med 300-mange-graders-knaster, spjældhuse og hvad han ellers har smidt i. Men han kunne få testen lavet for rimelige penge i hvad land han nu end bor i. Er det USA eller England? Har på fornemmelsen at det er en af de to.
Af hvad jeg lige husker, så målte de nogen af de samme tal, hvis ikke alle de samme tal, som DTI beskriver i linket (NOx, HC og hvad det ellers hedder).
Det kan ikke være rigtigt at det koster 70Kkr at få foretaget en test herhjemme, som er en hverdagsbegivenhed i andre lande, og dermed koster derefter.
Det var måske relevant at undersøge - hvis han befinder sig i Californien, så bliver det jo et ret tungtvejende argument, da de har nogen af de mest strikse emmisionskrav i verden, mig bekendt. Så kan det udføres på rimelig daglig basis derovre, så er der noget helt galt herhjemme (surprise).

Ang. enkelttypegodkendelsen i England, så findes der, som der er linket til, noget tilsvarende i Sverige. Her får man simpelthen en konsulent tilknyttet - hvilket så, meget rimeligt, foregår mod betaling.

Tyskland har noget lignende i forbindelse med TÜV - de laver også enkeltgodkendelser af ændrede biler.

@Alle:
Jeg ser ikke nogen der overvejer hvordan i vil tackle forsikringsselskaberne... Dyret skal kunne forsikres bagefter - med motorændringer, bremseændringer, og i rigtigt grumme tilfælde, med karosseriændringer (forstærkninger, etc.).
Husk at selskaberne skal dække hvis et eller andet går galt, og så nærmer det sig jo et herligt slagsmål med f.eks. SBI, som muligvis har godkendt noget, som var lidt "fishy". Derefter erstatningskrav til SBI, og det gider SBI naturligt nok ikke, så de vil ikke syne ændrede biler, osv. osv. I kan nok se problemet...
Med andre ord: Få forsikringsselskaberne med i legen - ellers nytter det intet i sidste ende....

Jeg vil foreslå at få DASU med i det. Rallysyn foretages IKKE af SBI folk, men derimod af DASU-folk trænet i dette. Herefter kontrollerer SBI at den kan dreje, lyse, køre, og ikke er gennemrusten. De beskæftiger sig altså stort set ikke med de konstruktive ændringer.
Det er faktisk ret simpelt at bygge en rallybil - reglementet er ikke overvældende, og der skal ikke foreligge voldsomt meget dokumentation - det laver de på stedet. Dette kan staten acceptere, kan man så ikke tillempe noget til gadebrug, hvor kravene så rimeligvis skal være noget højere, men stadigvæk.....

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

vil lige smide et par bolde ind i debatten, en RALLYSYNET bil må stadig køre på offentlig vej! nogen af de ting jeg har set på sådanne biler, ville ALDRIG kunne godkendes i SVERIGE, ALDRIG!!! den lille LASTBIL min kammerat kører skrald med i MIDDELFART har så højt TYNGDEPUNKT at den kan stejle (vippe bagover) så højt at du ikke kan se vejen fra førersædet!!! ja den kan naturligvis også køre på 2 hjul rundt i et sving! hørte jeg nogen sige undvigemanøvre??? disse biler stiller forsikringsselskaberne ingen spørgsmål til. de ved SBI har sagt god for dem!!! lige lidt at tænke over!?? MVH. søren

Titel:
Nej rallybiler må ikke køre på offentlig vej men som Wildert skriver så skal det selvfølgelig være syn med højere/andre krav end rally-syn men efter samme princip måske. Jeg kan godt se idéen i at få lavet et special-syn til ombyggede biler, da der i nogen grad vil være folk der har fordele af dette. Men jeg tror bare at få at få sådan gennemført vil der nok også blive stillet nogen krav til hvor meget bilen så skal bruges, f.eks. et vidst antal kilometer om året. Fordi ellers er det jo bare et syn med fordel for biler med ombygning, selvom dette da ville være dejligt tror jeg ikke at det ville kunnne finde sted. Men der var bare nogen folk der igan ville komme i klemme, da det ikke er alle der har råd til at have 2 biler; én til at køre ræs med og så en til hverdagsbrug. De fleste vil gerne have at deres bil kan bruges til begge dele og nyder at køre rundt i deres bil som den er. Som Wildert er inde på bliver man også til en hvis grad nødt til at have forsikringsselskaberne med ind i dette samarbejde, da det ikke nytter noget at stå med en bil som man kan få godkendt til syn men som elten ikke kan forsikres eller koster en formue at forsikre fordi den lige pludselig er hurtigere og dermed er en større risiko end standard, eller hvad ved jeg. Jeg kunne da i al fald godt forestille mig at forsikringsselskaberne ville hae noget at skulle have sagt, frodi det er jo dem der kommer til at hænge på den i sidste ende hvis det går galt med en bil der er godkendt til syn. Men man kan måske nok også forestille sig at det måske vil komme til at blive endnu dyrere at forsikre sin bil, da forsikringsselskabet måske automatisk vil sætte den ind under den dyreste kategori.

Det er svært at sige helt præcist hvad man kan gøre, men vi bliver dog nødt til at gøre et eller andet så det ikke ender med at der bliver helt fuldstændig forbudt at ændre på sin bil, eller at det bare bliver så dyrt i godkendelser at der kun er meget få der har mulighed for at style/tune deres biler.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Sydsjælland
Hov havde vidst lige glemt at logge mig ind. :D Men fik da skrevet lidt af en smøre.

Titel:
Mester Medlem

For det første... Laver man et rallysyn på sin bil må den fuldt lovligt køre på offentlig vej. Der er dog restriktioner i form af at der kun må køres som testkørsel, kørsel til og fra værksted, kørsel til og fra bane osv osv...

For det andet... Den der tidligere blev nævnt med at få en fra SBI, DTI og en politiker og så en repræsentant fra tunere ind i en offentlig debat på TV eller hvad det kunne være... GLEM DET!!! Hvor mange gange har vi ikke set den ene taber efter den anden sidde og gøre sig selv og alle dem han skulle forestille at repræsenterer, til grin. Typisk i diskusionen om de ulovlige vædeløb på offentlig vej... Striben, strejen og linien (sikkert andre steder med andre navne). Hvis dem der har været repræsentanter i disse debatter repræsenterer et gennemsnit ved disse vædeløb og generalt i ungdommen for bilantusiaster, er dette dog kollosalt katastrofalt og jeg grimmer mig ved at måtte indrømme at jeg til tider hører der under.
En anden mulig forklaring ville være at de rent faktisk bare var de eneste der var dumme nok til at udstille sig selv over for den danske befolkning i en nedslagtning... "Hvorfor kører du for stærkt"... "Øh... Det ved jeg ikke". "jammen er det da ikke farligt"."Jo, det er det vel"."Hvorfor gør du det så?"."Det ved jeg ikke.... - ... Fordi det er sjovt".
De skulle skamme sig over i det hele taget at have bragt sig selv i den situation at skulle svare på de spørgsmål!
Noget ligende ville ske hvis det handlede om tuning. GLEM DET!

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 187 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 19  Næste

Alle tider er UTC + 1 time