Maks turbo tryk?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#11 Indlæg af lqs »

kommer selvfølgelig an på hvor stor motoren er. har da hørt tal på 2000hk på en stor gammel traktormotor (rækkesekser) MVH Søren
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#12 Indlæg af HenrikGM »

De vildeste jeg har hørt om rundt omkring til træk har haft nogenlunde disse specs:

4turboer, i 3 tryktrin.

to meget store turboer i parallel og derefter i serie med nummer 3 og 4.

På udstødningssiden er udstødningen koblet modstrøms, dvs turbo nummer4 får først udstødningsgassen, i sereie hermed er nummer3 og så parallelforbindelsen af 1 og 2.

Der er tale om motorer med hjemmelavede foringer af slyngstøbt gods importeret direkte fra portugal, omdrejningstal hævet til max 7000(det er diesel vi snakker!), slagvolumen omkring de 8-9,5liter. Dieselpumpen er med 13mm indsatse(det er åndsvagt meget!), og kræver typiskt omkring 50-60hk at slæbe. Det er før set at der er knækket 35mm pumpeaksler!

Turboladerne har deres eget smøreoliesystem trukket af en ret stor hydraulikpumpe. Typiskt er turbolkaderne smurt med 2-4bar over deres maximale ladetryk, så smøreolietrykket er reguleret til hvert turbotrin.

Der bruges ca. 1.5 - 3liter vand på de 100m, og vandet er ultra kritiskt, og genstand for meget justeren frem og tilbage. Udstødningstemp. på BluePower gik lodret fra godt 700 grader til 1150grader da tandremmen til vandpumpen(30-40bar), og så stod alting af :-) Feks var udstødningshuset på turboladeren blæst igennem, og hjulet smeltet og forsvundet.

op omkring de 2200hk yder de bedste. Det er en tuningsgrad på mere end 1000%, omdrejningstallet hævet med +300% og så tager de dieseler omdrejninger i et tempo der ikke lader ret mange motorcykler ret meget tilbage.

Surf lidt efter "tractor pulling".
Se feks "bitsnpieces". Han bygger alt selv, incl topstykker osv.
Rygterne snakker om at han arbejder på et 4v topstykke med overliggende knastaksler.....

Der kan man _virkeligt_ se noget gennemført highend tuning, men også græsrødderne er stærkt repræsenteret!
rsv

#13 Indlæg af rsv »

Lige en indskydelse når du sænker kompresionen sænker du også dit hest antal og derfor er udgangspunktet også et andet, når du siger 0.1 bar er ca 10%
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#14 Indlæg af lqs »

så sandt så sandt! det er faktisk derfor jeg sommetider spørger folk hvorfor de per. AUTOMATIK spørger hvormeget de bør sænke komp. selv om de kun har planlagt at lade 0,3-0,5 bar. svaret burde i de fleste tilfælde være ingenting!
Brugeravatar
LasseW
Senior Medlem
Indlæg: 476
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Brøndby Strand
Kontakt:

#15 Indlæg af LasseW »

Det gælder jo om at få så meget ud af motoren som muligt, en høj kompression giver heste og skal du ikke have 400hk ud af motoren så behold kompressionen som den er og se hvad du kan lade med uden tændingsbanke, næste skridt er at ændre tændingen og sidste skridt er at sænke kompressionen. på dette tidspunkt lader du med et sted imellem 0,5-1.0 bar og der er sikkert andre dele i motoren der ikke klarer den belastning, stempler, plejlstænger, toppakning osv.
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#16 Indlæg af Yugo Turbo »

der kører traktortrækkere med op til 7500 hk herhjemme... dog er det traktorer med 5 big block chevy motorer på. det er ca 1500 på blok og det er med kompressor samt at de kører på metanol. den største diesel motor jeg har set var en 12 cylinder packard motor på over 40 liter. det er da også set med 3 rover meteor motorer med hver 36 liters slagvolume... så kan det godt være de kalder det for en bonde sport. jeg vil godt være ved at jeg synes det er en fantastisk oplevelse at se.
Brap brap brap...
Billede
Besvar