Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 mar 2025, 06:27

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Claus Gundersen skrev:
Dem der mærker en effekt, det er rent psykisk. Præcis som når man har lavet service på bilen, eller har skiftet den gamle udstødning, eller blot har vasket eller poleret bilen, så kører den også meget bedre.... Der er bare ingen dokumenteret effekt, sjovt nok.......

Ja du er da bare sååå klog !!!!!

Problemet med dokumenteret effekt er at man kun prøver det på alm biler som har alm. kompresion og en motorstyring der indstiller sig efter benzinens luner.....

Der findes vel næppe en Motorcykel i dette land der har været mere på rullefelt end undertegnedes, når det gælder inddysning/justering er jeg på grænsen til psykotisk.

Den helt absolute bundskraber er HAAHR benzin, mage til ringe brændstof skal man sgu nok til Rusland eller måske Kina for at finde.
Tændingsbanken i så rige mængder at man omtrent kan spille en melodi med gasrullen. har også oplevet store problemer med min RST og andre trykladede biler jeg har haft.
DK og OK har heller ikke mange point i min bog.

V-Power, Nitro3000(har ikke prøvet Q8 Advance) derimod fungerer perfekt og er man som jeg i den situation at man helst skulle køre på98oktan så tilsættes der lige en "kopfuld" karburatorsprit og VUPTI så har man pludselig ingen tændingsbanken, mere jævnt træk og mellem 5-7hk mere på det mesta af skalaen.

Men på dine forældres Corolla 1.3XLI spilder du pengene og mærker måske kun den forskel at den måske ikke lige taber et par tændinger ind imellem.

Men når du har hørt en 30.000kr's motor tændingsbanke ved 12.000RPM så finder du ud af at benzin ikke er det samme alle steder !!!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

ang. forskel på ydelse på div. typer benzin. hvordan målte du ydelsen på de dårlige slags? gav du blot gas trods tændingsbanken? hvor meget mener du en kop karboratorsprit hæver oktantallet i 20 liter benzin? hvordan hører du tændingsbanken ved 12000 omdr. ? hvorfor optræder do. ikke før (12000) ? MVH: Søren

Titel:
Moderator

lqs skrev:
ang. forskel på ydelse på div. typer benzin. hvordan målte du ydelsen på de dårlige slags? gav du blot gas trods tændingsbanken? hvor meget mener du en kop karboratorsprit hæver oktantallet i 20 liter benzin? hvordan hører du tændingsbanken ved 12000 omdr. ? hvorfor optræder do. ikke før (12000) ? MVH: Søren

Tror nu ikke at den effekt karb.sprit har hæver oktantallet direkte. Det er vist andre faktorer der gør at spritten virker dæmpende.

Men ellers nogle ret gode og interessante spørgsmål.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Enig med Henrik i det med spritten.... :wink: .
@ Claus: Den psykiske effekt skal man ikke undervurdere, se fx min kommentarer i tråden "Sierra hakker" :oops: .
Men du kan lige så godt først som sidst stille dig over i "kamelslugerkøen", det er HELT sikkert, at der på nogle motorer er en MÆRKBAR effekt.
Jeg har min viden fra mit arbejde, hvor vi sælger ca. 3000 L "guldbenzin" om ugen, og jeg taler jævnligt med kunderne.
Den normale 95 oktan sælger vi ca. 6-8 gange så meget af, og jeg mener, at det svarer nogenlunde til tallene på landsbasis, også set på tværs af de forskellige mærker.
Det er klart, at nogle køber den dyrere benzin pga "snobbe-effekt", nogen er ofre for "jeg-har-lige-vasket-og-støvsuget-min-bil"-effekten, og atter andre er usikre og vælger derfor det dyreste (bedste??) for at være på den sikre side.
Men der ER altså en "restgruppe", som jeg VED har ret, når de siger, at de kan mærke forskel.
På hvilken måde har du arbejdet med brændstof?? Du må da have nogle kontakter, som du kan trække noget viden ud af og dele med vi andre??

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö, Sverige
Jeg arbejde i en periode på Shell.
Jeg spurgte ofte folk, om de egentligt kunne mærke forskel?
Der var faktisk mange MC kørere, der kørte på det. De sagde at det gav en mærkbar forbedring.
Omvendt har jeg en bekendt fra Striben, hvis Astra slet ikke gad gå i tomgang, når han havde hældt Vpower på.

Plus de mange mennesker der ikke kunne mærke en skid...

Titel:
Anonymous skrev:
Claus Gundersen skrev:
Dem der mærker en effekt, det er rent psykisk. Præcis som når man har lavet service på bilen, eller har skiftet den gamle udstødning, eller blot har vasket eller poleret bilen, så kører den også meget bedre.... Der er bare ingen dokumenteret effekt, sjovt nok.......

Ja du er da bare sååå klog !!!!!

Problemet med dokumenteret effekt er at man kun prøver det på alm biler som har alm. kompresion og en motorstyring der indstiller sig efter benzinens luner.....

Der findes vel næppe en Motorcykel i dette land der har været mere på rullefelt end undertegnedes, når det gælder inddysning/justering er jeg på grænsen til psykotisk.

Den helt absolute bundskraber er HAAHR benzin, mage til ringe brændstof skal man sgu nok til Rusland eller måske Kina for at finde.
Tændingsbanken i så rige mængder at man omtrent kan spille en melodi med gasrullen. har også oplevet store problemer med min RST og andre trykladede biler jeg har haft.
DK og OK har heller ikke mange point i min bog.

V-Power, Nitro3000(har ikke prøvet Q8 Advance) derimod fungerer perfekt og er man som jeg i den situation at man helst skulle køre på98oktan så tilsættes der lige en "kopfuld" karburatorsprit og VUPTI så har man pludselig ingen tændingsbanken, mere jævnt træk og mellem 5-7hk mere på det mesta af skalaen.

Men på dine forældres Corolla 1.3XLI spilder du pengene og mærker måske kun den forskel at den måske ikke lige taber et par tændinger ind imellem.

Men når du har hørt en 30.000kr's motor tændingsbanke ved 12.000RPM så finder du ud af at benzin ikke er det samme alle steder !!!

Nu er det sådan at min bil har en motor i prisklassen over 50.000kr for selve tuningen, så jeg ved godt hvad det vil sige at en motor tændingsbanker, det behøver du ikke at fortælle mig mere om.

Som jeg tidligere skrev har jeg arbejdet med benzin i nogle år, godt nok nogle år tilbage, men den gang begyndte selskaberne for alvor at sælge deres produkter med tilsætninger i, som både kunne gøre det ene og det andet.

Det er sjovt nok aldrig blevet dukomenteret af uvildige selskaber at deres tilsætninger virker som de reklamerer med. Derfor kan man vel med rette sige at det er fis i en hornlygte, og det er psykisk effekt folk oplever.

Min bil er målt med metax benzin og Vpower benzin, hvor foreskellen lå på 2 hk, til metax fordel. Der var ingen forskel på kurven, og temperaturen var 5 grader til forskel imellem de 2 målinger, samt stort set samme luftfugtighed.

Vpower er IKKE højere oktan, det er blot nogle tilsætningsstoffer som skulle forhindre tilsodning. (dette kan iøvrigt fjernes på mange andre måder, hvor man har en dokumenteret test og en effekt)

Titel:
Der ligger en shell tank nord for Odense der kun har Een tank i jorden. alligevel sælger de både 92, 95 og Vpower. Tank lidt over den

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Tjaa, tanken er vel tre-delt, med to såkaldte skot, lidt i princippet som man finder det i en u-båd....
Men rygter er jo altid sjove :lol: .

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: copenhagen
Anonymous skrev:
(dette kan iøvrigt fjernes på mange andre måder, hvor man har en dokumenteret test og en effekt)

hvad kunne dette være?

Titel:
Senior Medlem

hsahirf skrev:
Anonymous skrev:
(dette kan iøvrigt fjernes på mange andre måder, hvor man har en dokumenteret test og en effekt)

hvad kunne dette være?

Bla ved at hæve oktantallet ! Eller tilsætte oktanboost, eller justere tænding...... der er mange småt tricks....

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time