Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 mar 2025, 06:46

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Hejsa..

Jeg har en mazda 323 fra 1989 som har en motor på 1.6. Spørgsmålet er om der er turbo i den... Jeg er ikke helt sikker, men har hørt at modellen er lavet med turbo..! Jeg har ikke så meget forstand på biler, og håber at nogle kan hjælpe mig med at finde ud af det. I manualen er der 2 forskellige modeller oplyst, en med turbo og en uden, men der står ikke om min motor er med indbygget turbo..
Modellen er en raceline produceret i 1989. En model f, men da der det år blev produceret 2 modeller af typen f, blev navnet istedet "raceline"..
Jeg kan ikke rigtg finde dette navn på nettet, men ved at modellen hedder dette... Udfra navnet kunne motoren godt være produceret med turbo men jeg ved det ikke.. Håber nogen kan hjælpe mig.. Der er omdrejningstæller i bilen og den har et godt optræk, håber dette hjælper...

mvh. Meyer

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
det kan du selv MEGET hurtigt se. vidste ikke at 323 f fandtes med turbo, men hvis du lister ud og popper hjelmen, så skal du kigge der hvor din udstødning sidder på motoren... hvis der sidder en stor "klump" stål og alu ja så er du den heldige indehaver af en turbobil, hvis der bare sidder nogle rør ja så har du trukket en nitte... på powerpage er der billeder af forskellige turboer så kan du jo sammenligne...

Titel:
Tak skal du ha' :) Jeg har været ude og kigge nærmere på det og der sidder en metalbox hvor du sagde.. Det ser ud som om jeg har turbo i slæden, lækkert :D :D

Titel:
Ööh, mig bekendt blev 323F modellen aldrig std.produceret med turbo...!
Den fandtes fra starten med 1.6 kaburator motor og en 1.8 DOHC indspröjtningsmotor med henholdsvis 88hk og 141hk. Omkring slutningen af 1990 blev 1.6 modellen udstyret med kat. og indspröjtning og udviklede så 91hk og 1.8 GT DOHC motoren fik også kat. og udviklede 131hk.

Hvis der er turbo på din 323F er den eftermonteret...men det gör den jo ikke mindre fed :D

Titel:
Senior Medlem

Hooooooldt... stop stop STOP... :-)

Hvis din 323'er er fra 89 og er en raceline, er det en 323 chassismodel BF. BF'eren blev bygget fra 1986-1989, blev opdateret i 1988 til "BF2" og kom som Raceline i 1989.

Din motor er en B6'er med karburator og UDEN turbo, beklager - jeg mener at den har 90hk. Den eneste 323 BF'er der er solgt med turbo i Danmark, er 323 Turbo 4WD modellen, og tro mig - hvis du havde sådan en ville du være klar over det.

Titel:
Senior Medlem

Hej igen,

Nu sidder jeg og bliver lidt usikker på om Raceline'en har karburator, eller om den faktisk har indsprøjtning. Den nemmeste måde du kan se forskel på de tre motorer (turbo, indsprøjtning, karburator) er følgende:

Turbomotor:
Find "indsugningssnablen" der ligger hen over ventildækslet og går op til spjældhuset. Hvis denne drejer over mod venstre side af motorrummet (set forfra), og er lavet af trykstøbt aluminium, har du en turbomaskine. Du kan også finde intercooleren lige til venstre for køleren. Og med mindre det er faldet af, sidder der et stort "TURBO" klistermærke på toppen af indsugningsmanifolden. Den "metalbox" du har set i motorrummet er højst sandsynligt varmeskjoldet til udstødningsmanifolden. HVIS du har en turbo under hjelmen, er denne pakket ind i et næsten identisk varmeskjold. Det er med andre ord umuligt at se forskel hvis man er uerfaren.

Indsprøjtningsmotor:
Hvis snablen drejer mod højre, og er lavet af sort plastic, er det en indsprøjtningsmotor. Den har så enten 90hk (mest sandsynligt) eller 105hk. "GTX" modellen har 105hk motoren.

Karburator:
Det giver vist sig selv... men der sidder en ordentlig balje af et luftfilter øverst i motorrummet. You can't miss it. Den har 90hk.

Håber at du finder ud af det! Vil gerne høre hvad det ender med at være for en dyt :-)

Titel:
Jeg er 99% sikker på at der står i manualen at den har en enten 1.6L indsprøjtningsmotor eller en 1.6L med turbo...

Jeg undersøger det snarest muligt og vender tilbage... Den er på værksted i øjeblikket, så jeg kan ikke undersøge det nu, så...

Titel:
Senior Medlem

Turbomodellen er _kun_ solgt som 4WD udgave i danmark. Der er i tidens løb blevet importeret nogle få biler med turbo og 2wd (som jeg har), men det er ikke særlig sandsynligt at du har købt sådan en, uden at vide det.

Turbo 4WD modellen har som standard elektrisk højdejusterbar undervogn (justeres fra kabinen) samt elektrisk aktivering af spærret på centerdifferentialet (aktiveres ligeledes fra kabinen). I øvrigt tager det jo ikke mange splitsekunder at fastslå om den har 4wd :lol:

Hvis det har interesse, kan du maile stelnummeret til mig, så kan jeg slå op hvad det præcist er for en model.

Titel:
Jeg har været ude og tjekke slæden..
Det er en kaburator-model.. :cry: :cry:
Jeg blev blot forvirret da der i manualen ikke var nogen 1.6L motor som kaburatormodel deri.. Og da det er en kaburator-model er der selvfølgelig ikke turbo i den..
Jeg kan stadig ikke finde ud af hvor mange HK og moment der er i den.. Den har et imponerende optræk og kan følge med de fleste i optrækket (I hvert fald hvad jeg har prøvet at køre imod..) I manualen står der intet om HK og moment ligesom motortypen ikke er nævnt..

Jeg vil meget gerne have flere oplysninger om bilen, da det virker som om du har pænt meget tjek på det. Hvis du ved hvad jeg har siddende under hjælmen, og hvad der er bedst at tune i den type slæde vil jeg meget gerne høre nærmere.. :D

Titel:
Senior Medlem

Det er en B6 motor med 16v med enkelt overliggende knast. Den har 87hk/125Nm og 9,2:1 i kompressionsforhold. Der er ikke meget du kan gøre ved den, hvis der skal være økonomisk konsensus i projektet - der er trods alt begrænset hvad man skal bruge af penge på en bil til 10.000kr (med mindre det skejer helt ud, som det gjorde i mit tilfælde :shock: ).

Det du kan gøre, er at ligge en skrappere knast i. Jeg er ikke helt sikker på at Westspeeds knastprofil passer på en 16v sohc'er men ring til dem og snak med Bo, det har han styr på. Alternativt kan du få en der passer fra DBilas.de, men den koster 300€. Så kan du måske være heldig at finde en udstødningsmanifold fra en gtx'er, den giver lidt bedre flow. Smid en 2" udstødning på med gennemstrømningspotter og et K&N filter på karburatoren. Alt i alt en samlet operation til 6-7.000kr der vel hiver den op på 100hk. Planer du toppen så du kommer op på 10,5:1 i kompression, har du vel ca. 105hk. 600kr for planing + 500-1000kr for pakninger.

Alternativ 2 er at få fat på en komplet B6 motor fra en gtx'er, med styrebox, ledningsnet (plug'n'play i det eksisterende) og alle følere + benzintank og hele moletjavsen. Den har 105hk standard. Koster vel også omkring 5000kr hvis du skal have alle stumperne med. Westspeeds knastprofil passer på denne motor - koster vel omkring en tudse.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time