Justerbart ladetryk

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
A3-Quattro
Medlem
Indlæg: 245
Tilmeldt: 04 sep 2003, 19:00
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Justerbart ladetryk

#1 Indlæg af A3-Quattro »

Kan man egentligt lave justerbart ladetryk på en 1.8T motor, eksempelvis med en "bleed ventil"...?

Så man kan justere ladetrykket indefra kabinen....!
Med venlig hilsen
Jan aka Evo-8

>>>> www.brugtstyling.dk <<<<
beamer
Junior Medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Kontakt:

bleeder

#2 Indlæg af beamer »

Jeg har lavet justerbart ladetryk på min PUG206... godtnok kun fra motor-rummet, men hvad..

du indsætter en bleederventil mellem turbo og wastegate, og jo mere man lukker op for bleederen jo mere tryk kommer der.. hvis du vil justere det fra kabinen kan du montere en boost-controller, der har en servo bleeder ventil og derved kan man stille trykket elektroniksk...
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]
Brugeravatar
Whosa
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: København

#3 Indlæg af Whosa »

Kunne man ikke bare montere bleederventil inde i kabinen, og så føre slangerne ud i motorrummet ? Eller bliver slangerne så for lange og der kommer for stort tab ?
Ford Escort RS Turbo S2
Streetracing is NOT a crime !
Brothers .... What we do in life, Echoes in eternity !
A3-Quattro
Medlem
Indlæg: 245
Tilmeldt: 04 sep 2003, 19:00
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

#4 Indlæg af A3-Quattro »

Mener jeg har set at en A3'er fra VMAX havde en bleeder ventil inde i kabinen, som man kunne justere ladetrykket med, men har bare fået fortalt at det ikke rigtig kan lade sig gøre, da styreboksen styrer ladetrykket.... :cry:
Med venlig hilsen
Jan aka Evo-8

>>>> www.brugtstyling.dk <<<<
beamer
Junior Medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Kontakt:

bleeder..

#5 Indlæg af beamer »

Man kan godt føre bleederen ind i kabinen, men man skal altså passe på at slangerne ikke bliver ALT for lange..

du kan godt bruge en bleeder på den motror, godtnok styrer motorstyringen trykket, men det er jo netop det bleederen hjælper på - den "snyder" motor styringen / wastegaten så de ikke tror der er større tryk..
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]
Cossie
Mester Medlem
Indlæg: 617
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: København
Kontakt:

#6 Indlæg af Cossie »

Hvis det er VW eller Audi 1.8t vi taler om, så skulle det ikke være muligt at hæve ladetrykker på den måde uden at have Chippet boksen først.

Hvis ikke, så går den i nødeprogram.
beamer
Junior Medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Kontakt:

hmm..

#7 Indlæg af beamer »

Hm... det lyder mystisk for mig, for hvordan skulle ECU'en vide at ladetrykket er hævet hvis wastegaten står som normalt ?
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

Re: hmm..

#8 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

beamer skrev:Hm... det lyder mystisk for mig, for hvordan skulle ECU'en vide at ladetrykket er hævet hvis wastegaten står som normalt ?


Det kunne være MAP sensoren, i manifolden sladrede :D :D
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
beamer
Junior Medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Kontakt:

..

#9 Indlæg af beamer »

Mnjåå ja, det kunne jo være... nå men så holder jeg kæft, ved ikke meget om VAG turbo motore :-) ..

men bare spørg løs om HDI 2.0 turbo motore, så er jeg med :)
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]
Besvar