Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 mar 2025, 07:05

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Hejsa...

Jeg har fået erhvervet mig en 25 år gammel saab 99... yeah..., men selv om den er fed på sin helt egen måde, er der stadig et par ting ved den som jeg ikke er helt vild med.

1. Den her en 4 gears gearkasse, men jeg har fået at vide at alle saab 90-99-900 gearkasser er ombyttelige. Er det rigtigt eller skal jeg finde en 5-gears gearkasse fra f.eks. en 99-turbo, hvis jeg vil ha 5 gear???

2. Den har den gamle trykkarburator, men ikke en strømberg, som jeg troede, men eller anden tysk produceret vist nok (ved det faktisk ikke). Men da økonomien er dårlig .... meeeget dårlig, ville jeg gerne vide om det virkelig kan passe, at den køre 6 km/L. CO2 en er skruet helt ned på karburatoren, men er der andet der kan gøres for at hjælpe økonomien

3. Hvad jeg skal ha fat i for at sætte sprøjt på. Er det rigtigt at dysserne sidder i manifolden på saaber med sprøjt eller sidder de i topstykket. Hvilke dele skal jeg bruge, og hvad med ledningsnet. Der har jo været meget snak om MS. Hvis det skulle på, hvor meget ledningsnet skal jeg bruge fra en saab med sprøjt??

Det var vist nok for nu, men jeg vender tilbage med nye ting, hvis der er folk der viser interesse for emnet.
Håber I kan hjælpe...

MVH Gummispoiler :shock:

FP-DE 1,8 16v

"I need your boots, your hat and your Unicycle!"

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hey "gummi" ! hehe
Spørgsmål 1: Det er min klare overbevsining at alle saab-gearkasser passer på hinanden. Bla. er der 900 T16 -ejere der er på udkig efter andre 99-gearkasser der kan holde til noget mere end de originale. Derfor mener jeg klart at en anden gearkasser passer over på din. Min storebror har smidt en 5-trins i en 99 fra '74, så mon ikke du kan det samme?

Sppørgsmål 2: Tror ikke den kun skal køre så lidt på literen. Varierer det alt efter hvilke km der bliver kørt (landevej kontra by-kørsel)? Min 99 fra '83 gik altid mellem 11 og 12...

Spørgsmål 3: Ja, dyser sidder i manifolden på f.eks. min 900 T8 fra '83. Det er mekanisk indsprøjtning, og ikke det samme som elektronisk. Blandt andet skulle det ikke være muligt at få elektroniske dyser til at passe, ligesom der ikke rigtigt er noget ledningsnet til mekaninsk indsprøtning. Det første elektroniske sprøjt til saab kom til på 900 T16-moddelerne. Desværre for os, passer indsugnings-manifolden fra 900 T16 ikke på vores modeller. På 900 T16 ville MS være næsten(!) plu N' play. Har selv søgt noget info om at få noget MS på min, men det må vente til jeg får fat i en ekstra motor og lege med det på. Så må der drejes lidt gevind i manifolden og så´n... Men det er på tegnebords-stadiget...

Har du flere spørgsmål, så skyd, og vi må se om vi kan klare det...
Ellers er http://www.saabklubdanmark.dk et godt sted at stille sine spørgsmål...

Mvh,
Daniel

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej Saab-D
Tak for alle oplysningerne... jeg var lige ved at tro, at der ikke var andre saab bilister herinde, som kunne hjælpe mig.

Nu vi har gang i snakken, så kunne jeg godt lige tænke mig at vide, om du kender til nogle huggere, der har specialiceret sig lidt i saab. Jeg syntes at huske noget om at du ikke bor på sjælland (udfra gamle posts), men er ikke sikker, så om du kender til nogen af disse huggere på ...."djævleøen", kan jo vise sig at være noget af en udfordring.

Og angående økonomien.... er der noget der er karakteristisk som gør de gamle saabers økonomi så dårlig?? Jeg ved godt det kan væres om at skyde i tåge med bind for øjnene, med den ene hånd bundet på ryggen... men man kunne jo være heldig...Det er mere så jeg ved hvad jeg evt. skal kigge efter...

Bilen er en saab 99 2.0 combi coupé fra ´78... hvis det kunne hjælpe...

Og jeg vil da klart tjekke linket ud, når der bliver tid... takker for det... :D

MVH Gummispoiler

FP-DE 1,8 16v

Titel:
Medlem

MH autohandelsgården i Kibæk handler med SAAB stumper og Asbjørns Auto i Silkeborg....

Lauge ude ved MH kan godt være lidt svær at "komme i nærheden" af....

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hmmm....
det ser ud til at jeg lige glemte at sige jeg bor i Roskilde.... Er der nogen der kender til nogen saab huggere på Sjælland??

MVH Gummispoiler

FP-DE 1,8 16v

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hey Gummi...
Det lyder lidt som om du skal kigge dig om efter en ny karburator eller få skilt og renset den gamle der sidder på... Har en kammerat der havde samme problem med en gammel toyota... Det er ikke normalt et stort problem, så vidt jeg ved, at karburatorerne går i stykker, men det lugter altså lidt af det her... Min bror havde en som sagt en øse der var ældre end din, og den gik sgu mere end 6 Km/l...
Angående huggere er jeg på bar bund med hensyn til Sjælland.
Håber det kunne hjælpe, ellers må du prøve igen...
Daniel

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Takker for hjælpen...
Bilen er i øjeblikket inde hos min fætter, som er mek. Han burde finde ud af noget, men jeg vil fortælle videre, hvad du sagde.
Jeg vender tilbage, hvis problemmet ikke er løst...

MVH Gummispoiler

FP-DE 1,8 16v

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Så er jeg tilbage...med nye problemer.
Økonomi problemet har vist sige nok at være et slidt choker cabel, som ikke kunne lukke helt for chokeren, men et nyt er købt er og ved at blive indstaleret.
MEN... jeg har et par andre problemer. Saab (i rokilde) kunne af en eller anden grund ikke skaffe hverken en selelås til højre sæde ( ca. 1000 kr ??! :shock: ) eller en liste til venstre vindue... hmmmm :?: :?: :!:
Jeg skal nu finde en saab 99, hvor jeg kan klunse en sele lås.
Er der nogen der er faldet over en 99'er hos en hugger her på sjælland?? Og er der nogen der kender til en evt. online shop i f.eks. sverige, hvor man kan købe de skide gummi lister???

Håber nogen kan hjælpe...

MVH Gummispoiler

FP-DE 1,8 16v

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
gå ind på de gule sider, slå op under huggere, autoophug osv... ring evt til søkilde autodele (ballerup) hans nummer er 44976270. han plejer at ha en del stående. spørg gerne hos flere huggere for nogle tror de sælger overmalet guld! :lol:

Titel:
Hey NP ... prøv http://www.dataophug.dk og se om ikke du kan spore nogle Saab stumper ved hjælp af det. :D
Glæder mig til at se den øse der ...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time