blow off/vakuum

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Bjarne30
Junior Medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: østjylland

blow off/vakuum

#1 Indlæg af Bjarne30 »

Er der nogle, der kan forklare mig, hvordan det vakuum kommer, som blow off ventilen åbne for?

Bjarne
Møller
Medlem
Indlæg: 103
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af Møller »

Du slipper speederen, gasspjæld lukkes, motor går i vacuum istedet for overtrykket fra turboen. Hér kommer blow-off'en ind i billedet. Den skal lukke overtrykket ud, selvfølgelig for at skåne dingenoten nede på udstødningsmanifolden, og bruger motorens eget vacuum til det..
Vh. Anders, Uno under tryk..
Bjarne30
Junior Medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: østjylland

#3 Indlæg af Bjarne30 »

Kommer der så vakuum på tryksiden, når blow offén har lukket trykket ud. Holder turboen helt op med at lave tryk, når den går i tomgang. Åbner ventilen så for at lukke luft ind for at gå i tomgang?
Møller
Medlem
Indlæg: 103
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af Møller »

Bjarne30 skrev:Kommer der så vakuum på tryksiden, når blow offén har lukket trykket ud. Holder turboen helt op med at lave tryk, når den går i tomgang. Åbner ventilen så for at lukke luft ind for at gå i tomgang?


Øh, nej vakuumet foregår stadig i indsugningsmanifolden. Fordelen ved blot off'en er jo netop at turboen fortsætter med at spinne rundt i en kort periode, fordi trykket ikke bremses af gasspjældet. Det vil sige, når du kobler ind igen, er turboen hurtigere til at komme op i tryk igen.

Når motoren går i tomgang fungerer den som en alm. sugekværn.. den suger luften igennem turboen..
Vh. Anders, Uno under tryk..
Besvar