instilling af Megasquirt (ik turbo)

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#11 Indlæg af HenrikGM »

Det er opnået ved at "ofre" tomgangsstyringen. Istedet styrer man tomgangen med en K-jet ventil.

Så udgangen der normalt gik til tomgangsventilen er nu flyttet til tændingsmodulets trigger indgang, og afsted det går.....
Brian

MS

#12 Indlæg af Brian »

Kan man sætte MS på min fine 320i ´83, den har jo ikke nogen map sensor, men en lufmængdemåler istedet for (den med klap, Bosch) men ellers er det jo et multipoint anlæg.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#13 Indlæg af HenrikGM »

Mapsensoren er med i MS. Din "flapmåler" er overflødig hvis du bruger MS.

Der er vist et par bimmere i registret. Ærgeligt at ikke alle gider bruge 5minutter på at smide en beskrivelse ind.
http://members.shaw.ca/megasquirt/itruns.htm

Der er da en 325turbo i....
Brugeravatar
fraguzz
Mester Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 27 sep 2003, 16:01
Geografisk sted: kbh

#14 Indlæg af fraguzz »

ok på den måde :)
så styre orginal boxen bare tomgangen eller hvad?
Diesel!
Brian

ms

#15 Indlæg af Brian »

Ved du henrik om sådan et MS er nemt at montere på en 320i, kan jeg bruge alle mine std. sensore, jeg har ikke noget lamda sensor på den, men skal jeg montere sådan en for at det kan virke ? Er der et sted på nettet hvor man kan læse noget mere om MS evt. en monterings / brugervejledning ? Mit anlæg er vist et Bosch L-Jetronic
Møller
Medlem
Indlæg: 103
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#16 Indlæg af Møller »

Et Jetronic anlæg har seperat tændings- og indsprøjtningboks, så ja det kan du godt. Tændingsboksen bibeholder du, og lader MS overtage luftmængdemåler (afmonteres, og MAP sensor benyttes istedet = meget bedre!) og indsprøjtningsboks. På min Uno der også kører med L-Jetronic, er sprøjtboksen integreret i luftmængdemåleren, så det er to fluer med et smæk.
Vh. Anders, Uno under tryk..
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: ms

#17 Indlæg af HenrikGM »

Brian skrev:Ved du henrik om sådan et MS er nemt at montere på en 320i, kan jeg bruge alle mine std. sensore, jeg har ikke noget lamda sensor på den, men skal jeg montere sådan en for at det kan virke ? Er der et sted på nettet hvor man kan læse noget mere om MS evt. en monterings / brugervejledning ? Mit anlæg er vist et Bosch L-Jetronic


Det skulle du nok aldrigt have spurgt om... :-)

http://members.shaw.ca/megasquirt/MS%20FAQ.htm

Sig til når du har læst alt hvad denne side indeholder og fører til.
Så ved du det hele, for det står der altsammen.

Ej, lidt flabet svar, men det hjælper dig altså i længden at pløje den igennem.

Ja, MS kan bruge std sensorer. Du har nok ingen lufttempsensor og lambdasensoren er rar nok at have, da MS har mulighed for at udnytte det. Du kan dog ikke tune ind endeligt efter det, men til grovjustering er det ok.

Du kan sætte MS op så den ignorerer O2sensoren, så du kan godt undvære den.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#18 Indlæg af HenrikGM »

En lille vejledning i at få opsat tændingsdelen i Megasquirt. Sakset fra MS_Nordic.

snip
Mja, prova direkt låter lite drastiskt, man kan faktiskt förstöra ett och annat med tändningen felställd...

Koppla in hallgivaren enligt schema 1 på:
http://autos.groups.yahoo.com/group/meg ... 20sensors/

1)Sätt motor med 1ans kolv i övre dödläge
2)Kolla hur impulshjulet i fördelaren ser ut. Är det "fingrarna" lika breda som mellanrummet mellan dem?

Om fingrarna är lika breda som mellanrummen:
3)Vrid fördelaren baklänges till LED på MSS slocknar
4)Fixera fördelaren
5)Ange i PCn att trigger vinkeln är 90
6-9)Ta en kaffepaus

Om fingrarna är smalare än mellanrummen
3)Vrid fördelaren så att ett av fingrarna precis är på väg ut ur hallgivaren
4)Fixera fördelaren
5)Vrid motorn lite baklänges så att fingern är helt inne i hallgivaren
6)Om LED är släckt koppla om enligt schema 2
7)Vrid motorn baklänges till LED slocknar och lite till
8)Vrid motorn framlänges till LED precis tänds
9)Ange i PCn att triggervinkeln är den som motorn nu står i

Om fingrarna är bredare än mellanrummen
3)Vrid fördelaren så att ett av fingrarna precis är på väg in i hallgivaren
4)Fixera fördelaren
5)Vrid motorn lite baklänges så att fingern är helt ut ur hallgivaren
6)Om LED är släckt koppla om enligt schema 2
7)Vrid motorn baklänges till LED slocknar och lite till
8)Vrid motorn framlänges till LED precis tänds
9)Ange i PCn att triggervinkeln är den som motorn nu står i

10)Vrid motorn framlänges till övre dödläge (Kontrollera att LED slocknar precis vid ÖD)
11)Kontrollera att rotor pekar ungefär mot rätt kontakt i fördelarlocket.
Om den inte gör det får du justera rotorfästet så att den pekar ca 10-15 grader efter kontakten i fördelarlocket.
12)Håll tummarna och starta
13)Ange en fast vinkel i PCn som motsvarar ditt normala tändinställningsläge för tomgång
14)Justera triggervinkel i PCn med hjälp av en tändinställningslampa så att tändinställningsläget stämmer.
15)Ställ tillbaka den fasta vinkeln i PCn till 0 (noll)
snip

Ovennævnte er skrevet af ham der har udviklet softwaren til MSnS

Bare for infoens skyld.Enjoy.
Besvar