saxo turbo

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#11 Indlæg af Yugo Turbo »

til too much noz... tror du skal starte med at få dig noget turbo erfaring inden du udtaler dig om den slags igen... hvis man skal lave en bil om til turbo eller kompressor, så er der lidt småting man skal ha med på huskeseddelen og alt efter ønsket tryk bliver ønskelisten længere og længere og længere... langt de fleste motorer kan holde til 0,3-0,4 evt 0,5 standard, derover skal man kigge lidt på kompression, benzin skal den jo ha mere af alt efter tryk det siger sig selv, kobling skal overføre flere kræfter, sænket kompression kan laves på flere måder... den nemme er to toppakninger, de mere besværlige er at tage af stempelerne men med det følger at krumtappen skal afballanceres med de nu knapt så høje stempeler... man kan dog også købe knapt så høje stempeler (nok smartest for så har du ikke et svagere stempel), men de skal stadig passe til krumtappens kontravægte. man kan også fjerne materiale i topstykket så forbrændingskammeret bliver større... har vist læst et sted at du vist arbejder på peogeut, måske samme sted som tinasmartin så vidt jeg husker kaldte han dig lærling et sted. det skal her være sagt at turbo konvertering ikke altid er lige let, men man kan hva man vil og også på en saxo. kender en del der har tryk på franske biler og det går nu fint! men de der kører med tryk vil sikkert gi mig ret i at man da skal være mere påpasselig end med en sugemotor. MEGET vigtigt skal motoren være driftvarm i OLIEN før man gir den kniven. men det er ikke nok bare at la den stå i tomgang som nogen gør, for så er gearkasse og gearolie ikke driftvarm... med andre ord INTET holder evigt og det er det man ved når man belaster materiellet mere end normalt, man kolde motorer og gearkasser holder aller kortest.
iøvrigt til too much noz... kig lige forbi per mai's hjemmeside før du rakker manden ned igen... der findes folk i verden der kan mere end dig junior!
Brap brap brap...
Billede
Brugeravatar
Ole..
Senior Medlem
Indlæg: 482
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
Geografisk sted: Nordvestjylland

#12 Indlæg af Ole.. »

LOL :D :D :D :D
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#13 Indlæg af Yugo Turbo »

jamen har jeg da ikke ret? mener det sku alvorligt ... :wink:
Brap brap brap...
Billede
Brugeravatar
Ole..
Senior Medlem
Indlæg: 482
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
Geografisk sted: Nordvestjylland

#14 Indlæg af Ole.. »

100% :wink:
Claus Gundersen
Senior Medlem
Indlæg: 261
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#15 Indlæg af Claus Gundersen »

Der kører da masser af franske biler med mølle på, så det er noget pjat at sige at de ikke tåler det.
Bevares, at nogle peugeot modeller har et "normalt" olieforbrug på 1L pr 1000 km, det er måske nok ikke lige sagen at begynde at skrue mølle på sådan en. Men ellers kan jeg ikke se hvad der skulle være galt i det, så længe det bliver lavet ordentligt.
En gang turbo, altid turbo !
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#16 Indlæg af mh »

Claus Gundersen skrev:så længe det bliver lavet ordentligt.

præsis
og yugo vær mild over for vores lærling :lol:
han kan ikke gøre for det når vi snakker styling på arbejdet mumler han for sig selv noget med at svejse bagdørende til og spartle dem ud :wink:
men han er god nok han skal bare lige lære det først for

JAN DET ER MEGET SJOVERE MED TURBO BASTA. :wink: :wink: :wink:
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
henrik

saxo turbo

#17 Indlæg af henrik »

tak for svaret yugo det var bare det jeg ville hører om det kunne lade sig gøre..og det fik du mig lige fortalt..Jeg har også hørt at man kan lave turbo/intercooler sådan at man laver sættet så det kun er turbo og manifold der skal afmonteres og erstattes af det originale, intercooler og rørføring kan blive siddende. er det rigtigt det kan laves sådan??for så er det da en fordel når man skal til syn
mvh henrik
Per Mai
Junior Medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#18 Indlæg af Per Mai »

Lavtryksturbo og tilbage til standard på under 2 timer. Det er efterhånden blevet en succses med de anlæg. I "gamle dage" var det bare en masse tryk og lav kompression, men idag er kunsten at lokke en sikker og stabil effekt ud af en motor med så lavt tryk som muligt uden at ændre de interne dele. Trenden har også haft en gunstig effekt på prisen, da man idag i mange tilfælde kan få tryk på for under 25.000,- :D
/Per.
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#19 Indlæg af Yugo Turbo »

det er nu ikke for at svine ham til , men synes han skød et forsigtigt spørgsmål ned med en kanon og det ku jeg ikke la min kommentar gå forbi. forsøger at svare og være til hjælp og sådan ser jeg også de fleste andre der skriver her. dog kan en god joke jo altid være godt... tøre kommentarer er også lige mig.
Brap brap brap...
Billede
Besvar