tinasmartin skrev:
FordFan skrev:
men det er nogle ærgelige svejsninger det kunne man da godt have tig'et
EL KAPITAN DETTE ER TIG SVEJSNINGER/LODNINGER
har du nogen sinde set nogen svejse i aluminium

tinasmartin skrev:
FordFan skrev:
men det er nogle ærgelige svejsninger det kunne man da godt have tig'et
EL KAPITAN DETTE ER TIG SVEJSNINGER/LODNINGER
har du nogen sinde set nogen svejse i aluminium

Hvad er det for noget vrøvl!!! TIG-svejsning er da også svejsning.
Umiddelbart er alle udvendige kantsømme TIG-svejst (med tilsatsmatr.), mens de indvendige hjørnesømme er MIG-svejst. (MIG-svejsning er ligesom MAG (også klaldet CO2-svejsning) bare med alu-tråd og Argon som beskyttelsesgas). Så det er bare som det skal være både rent uførelsesmæssigt samt styrkemæssigt!
Man lodder ikke i så kaftigt alu.matr. da problemet ved alu er at her kan du kun bruge alu som tilsatsmatr. så ved lodning er det ikke så stærk. Hvorimod ved jern/stål kan man svejselodde (med sølvlegeret tilsatstråd også kaldet svejselodning) hvilket gør det utroligt stærkt! Men det er en anden snak!