Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 22:33

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
når man hæver trykkket på en bil--- eks til 0.9 i en rst, hvad problemer kommer der så ?

der er en anden styrebols på den pågældende bil, men det er som om der kommer nogle lyde fra motoren ved højt tryk.. er det tændingsbanken ? hvad er det nu lige det er ? og hvad gør det ?

det lyder umiddeltbart som en svag klevren,skraldren eller lign... svært at forklare...

tuner...

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Aaaaaaaaaargh...........Det er det den råber til dig !!!!

Ja, det er tændingsbanken - det lyder som om nogen slår på noget metallisk, ikke ? Og effekten af det er også noget i denne retning.
Knald dine stempler en på hatten med en spidshammer - det har samme effekt.

Tændingsbanken skyldes, at brændstoffet eksploderer istedet for at brænde kontrolleret i cylinderen. Forbrændingen bliver ALT for varm og ender med at brænde hul i dine stempler.

Gør det aldrig igen. Det er den sikre død for din motor.

Der er tre veje ud af det:

1. Sænk kompressionen
2. Mindre tændingsavancering
3. Giv den noget mere at leve af

Dette er selvfølgeligt groft ridset op - en kombination af de nævnte punkter skal give den RIGTIGE løsning.

/Nolan

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Installer en større IC kan også fjerne tændingsbanken for dig... Vandinsprøjtning har lignende effekt, vil sænke din tændingsbanken...

Daniel

Titel:
Der er jo en løsning mere du ikke har nævnt:

Den rigtige!
Hæv forbrændingshastigheden. Bedre forbrænding tillader højere kompression,mere ladetryk,mindre nødvendig maxtændingsvinkel,mindre udstødningstemp osv osv. Alle gode ting, ingen dårlige!

Sådan hiver man bla 650hk ud af en 2liters audi maskine med 2,2bar i ladetryk på 1:9,2 i kompforhold!

Tendensen er idag at man forsøger at få så højt kompressionsforhold som det er muligt, uden at få alle de dårlige sider med, dvs man kæmper for at opnå så høj en burnrate som muligt. Desto højere burnrate desto mindre følsom bliver motoren for tændingsbanken.

Der findes indtil flere gode bøger om emnet

Titel:
1. Sænk kompressionen
2. Mindre tændingsavancering
3. Giv den noget mere at leve af

4 forbrændings hastigheden...

mindre tændingsavancering ? er ikk helt med... mener du stilles i tænding ?
mere at leve af... jo det kan da lade sig gøre....

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Lige at hæve forbrændingshastigheden er jo ikke noget man bare gør....
Så er vi jo ude i noget med at ændre på brændkammer o.l. (eller hvad ?).

Det jeg sigtede imod var bare at forklare mulighederne for den "ikke så hardcore tuner"..... Og der er det vel et spørgsmål om at sænke kompressionen på den ene eller anden måde, ændre tændingsvinkler og så give den det den skal have at leve af for at nedbringe banken.

Men Henrik, du har temmelig sikkert ret. Du virker sgu også somom du har været i 'brancen' længe ;-)

Ydmygt bøjer jeg mig hermed.

/Nolan

Titel:
Squish er nok den nemmeste måde at hæve forbrændingshastigheden, men prøv at skaffe et par bøger fra biblioteket, bla "forced induction", den vil være ,og er, guld værd. Det findes en hel stribe _meget_ gode bøger om emnet som man godt kan blive klog af.

men korrekt at forbrændingshastigheden ikke er "bare lige" at ændre, men det er kompressionsforholdet jo hellerikkke.

Generelt er det ikke _rigtigt smart_ at begynde at tune hårdt på motorer uden at have sat sig lidt ind i hvad der egentligt skal til for at det sparker mås. Der kan bruges mange udmærkede $$ og megen god tid på at finde ud af det the hard way. Læs lidt om hvad der skal til, ofte svært at få fat i infoen men tiden er givet godt ud på lang sigt.

Titel:
Jeg har faktisk lige bestilt Graham Bell - Forced Induction....... på Amazon. Den skulle komme i denne uge. Så må jeg jo se om det gør mig klogere.

/Nolan

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Whooops - var vist ikke lige logget ind der. Det ér mit indlæg ovenfor.

/Nolan

Titel:
kør et smut forbi NaAK i Års det kan han hurtigt justere for dig !!

tlf 98622199

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time